Články / Offtopic / / Movie/dox

Nolanova časová smršť (Tenet)

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.08.2020

Nejspíš to už řadu let skloňuje skoro každý, ale stejně; jen málokdo dokáže tak mistrně propojovat paralelní děje, pracovat s velmi intenzivním fyzickým prožitkem a neúprosně bičovat tempo, aniž by v závěrečném dějství spadl řemen. Christopher Nolan sice začínal jako režisér nezávislých a komorních filmů, aktuálně je však veden jako jeden z největších „megalomanů“ Hollywoodu. Tenet je toho zjevným důkazem.

Akční sci-fi, ve kterém hlavní hrdina (John David Washinghton) bojuje o záchranu světa na pozadí zcela nového druhu studené války, je i přes obrovský rozpočet dílem naprosté tvůrčí svobody. Stejně tak i neochvějné víry ve svébytnou uměleckou vizi, již padesátiletý režisér cizeluje počínaje filmem Memento (2000), v důraz na architekturu vyprávění (nelineární tok příběhu, filigránské ohýbání tradičních časových a prostorových vztahů, apod.). Tenet má co do struktury vyprávění sice nejblíž k Počátku, nicméně všechny narativní finesy doplňuje o agresivní zvukovou dramaturgii a frenetický temporytmus - obojí srovnatelné snad jen s válečným dramatem Dunkirk. Pochopitelně nejdiskutovanější je zcela netradiční pojetí akčních scén. Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů. Není tak divu, že film vyžaduje neustálou diváckou pozornost a zdaleka nejlépe zafunguje až na opakované zhlédnutí, kdy si lze naplno užít všechny přítomné roviny a detaily. Zároveň však v Tenetu chybí detailní popis mechanismů fikčního světa. Nolan překvapivě nechává diváky tápat a podstatu takzvané "inverzní entropie" zanechává otevřenou. Naopak si ze zdlouhavých vysvětlovaček à la Počátek otevřeně utahuje a některá vědecká vysvětlení jen letmo zmíní, aniž by na nich vystavěl pevný a neochvějný základ.

Tenet je tak především sofistikovanou atrakcí, která místy pošilhává po starosvětské atmosféře bondovek – motiv znovu nastolené studené války, postava ruského obchodníka se zbraněmi, apod. Zároveň je ale překvapivě syrový a akční scény, byť jsou hrátky s časem velmi efektní, působí poměrně naturalistickým dojmem, takže svou intenzitou dovedou doslova rozvibrovat vnitřnosti. Tenet navíc není špionážním filmem, kde hrdinové jednají diskrétně a v rukavičkách, jejich počínání je naopak hlasité a poměrně teatrální. Rozměr filmu s explodujícím Boeingem, teroristickým útokem v ukrajinské opeře či „časovou bitvou“ v troskách pouštního města je zkrátka neuvěřitelný. Uvítal bych větší emotivní náboj a životnějšího hrdinu, který není pouhým „protagonistou“, ale jinak velká spokojenost.

Info

Tenet
režie Christopher Nolan
web

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

(Ne)zaostrené na nemŕtvych (Armáda mŕtvych)

Jakub Blaho 14.06.2021

K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace