Články / Offtopic / / Movie/dox

Nová Alenka mlátí prázdnou digislámu

Nová Alenka mlátí prázdnou digislámu

Jakub Brych | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.09.2016

Staré ingredience jsou zpátky, ovšem bez šéfkuchaře Tima Burtona, který vyměnil Miu Wasikowskou za Evu Green. Na jeho místo nastoupil seriálový veterán James Bobin – je to špatně, nebo dobře? Nebo je to úplně jedno? Nová Alenka je určená pouze těm, jimž se první zamlouvala proprietami a vizuálním pojetím a těch pár burtonovitostí jim víceméně uniklo. Zbytek obecenstva pak má důvod láteřit – absence Burtona je znát (a Elfman to hudbou uzmutou z Pomsty Sithů nezachrání), přetrvala jen strohá suma herců plus rekvizity převážně digitálního charakteru.

Už dlouho tu nebylo pokračování tak nucené a toporné. Zápletka je pouze záminkou pro rozpohybování starých kulis se zbylým komerčním potenciálem. Záchrana Kloboučníka svolává staré charaktery, jež mají v popisu práce osvědčenou roztomilou nablblost, přičemž Johnny Depp coby Kloboučník okouní na scéně, jen aby vyslal Miu Wasikowskou alias Alenku na nové digidobrodružství (jeho nepřítomnost je ale nakonec vítaná). Herci ve vedlejších rolích jako by dorazili na plac jen z povinnosti, odříkaly si pár replik a rychle se klidili pryč zabývat se něčím důležitějším. Jejich průpovídky většinou nedávají smysl, neposunují děj, jsou jen manifestací postav sloužící tvorbě koloritu.


Jen dvě věci vyčnívají nad všeobecnou zbytečnost, a těmi jsou scéna s časovými hříčkami a pokus o prohloubení psychiky Červené královny – ty ale zabíjí nedotaženost a každá scéna, v níž Helena Bonham Carter otravně vřeští. Wasikowská nemá šanci nic zachránit, sama působí dojmem, že by před zeleným plátnem raději odříkávala zprávy o počasí než cosi o Svoucnosti a Naprdlajzu (české překlady spolehlivě iritují). A nakonec Sascha Baron Cohen hraje nesmyslně napsanou postavu, kterou by měl šanci zachránit leda rychlopalbou vulgarismů.

Vizuál je dnešní standardní počítačová animace, místy nevyvážené kvality – fantazie postavená na nonsensu a troše absurdity nedokáže přesvědčit o tom, že to všecko není jen počítačový prefabrikát. Svět Alenky je sice barevný, ale taky zvláštně mdlý a prázdný. Za Burtona něco z téhle rozporuplné poetiky fungovalo, u Bobina vizuální unylost odráží i tu obsahovou. Bez Burtona opadly poslední zbytky osobitosti a vznikl produkt přesně střižený dle zásad moderní fantasy pohádky z neživých pixelů. Zbývá jen doufat, že miliardový úspěch z před šesti let se nebude opakovat a Mia Wasikowská konečně pověsí zrcadlo na hřebík.

Info

Alenka v říši divů: Za zrcadlem
režie: James Bobin, 2016
www.movies.disney.com/alice-through-the-looking-glass

Vyšlo v magazínu Pinbacker, redakčně upraveno.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

redakce 26.05.2019

Příběh, který vrací význam nadužívanému slovu „neuvěřitelný“, popisuje dokumentární film Tři blízcí neznámí.

Nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost (Velvet Buzzsaw)

redakce 10.05.2019

Dalo by se jednoduše shrnout, že Velvet Buzzsaw tematizuje nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost a nerespektování etických zásad. Z produkce Netflixu.

Dlouhé prsty války a boty předků (Milost)

redakce 04.05.2019

Intimní portrét manželství, do kterého se obtiskla válka, připomíná, že traumata nemizí, ale dědí se. Dvojrecenze na nový film Jana Jakuba Kolského je jako noc a den.

Černé díry, sperma / High Life

redakce 01.05.2019

Sex řešíme všichni. Otázku, jak moc rozmnožovací pud formuje lidské vědomí, pokládá ve filmu High Life režisérka Claire Denis.

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

redakce 09.04.2019

Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne.

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

redakce 02.04.2019

Šťastný Lazzaro navazuje na tradici italského neorealismu. Alegorický snímek Alice Rohrwacher si odnesl z festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénář.

Všetci to vedia?

redakce 22.03.2019

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Cruz vs Bardem.

Uhrančivý trip (Climax)

redakce 23.07.2018

Gaspar Noé dospěl. Climax je filmem, který představuje v jeho dosavadní tvorbě strhující vrchol.