Články / Offtopic / / Movie/dox

Nová Alenka mlátí prázdnou digislámu

Nová Alenka mlátí prázdnou digislámu

Jakub Brych | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.09.2016

Staré ingredience jsou zpátky, ovšem bez šéfkuchaře Tima Burtona, který vyměnil Miu Wasikowskou za Evu Green. Na jeho místo nastoupil seriálový veterán James Bobin – je to špatně, nebo dobře? Nebo je to úplně jedno? Nová Alenka je určená pouze těm, jimž se první zamlouvala proprietami a vizuálním pojetím a těch pár burtonovitostí jim víceméně uniklo. Zbytek obecenstva pak má důvod láteřit – absence Burtona je znát (a Elfman to hudbou uzmutou z Pomsty Sithů nezachrání), přetrvala jen strohá suma herců plus rekvizity převážně digitálního charakteru.

Už dlouho tu nebylo pokračování tak nucené a toporné. Zápletka je pouze záminkou pro rozpohybování starých kulis se zbylým komerčním potenciálem. Záchrana Kloboučníka svolává staré charaktery, jež mají v popisu práce osvědčenou roztomilou nablblost, přičemž Johnny Depp coby Kloboučník okouní na scéně, jen aby vyslal Miu Wasikowskou alias Alenku na nové digidobrodružství (jeho nepřítomnost je ale nakonec vítaná). Herci ve vedlejších rolích jako by dorazili na plac jen z povinnosti, odříkaly si pár replik a rychle se klidili pryč zabývat se něčím důležitějším. Jejich průpovídky většinou nedávají smysl, neposunují děj, jsou jen manifestací postav sloužící tvorbě koloritu.


Jen dvě věci vyčnívají nad všeobecnou zbytečnost, a těmi jsou scéna s časovými hříčkami a pokus o prohloubení psychiky Červené královny – ty ale zabíjí nedotaženost a každá scéna, v níž Helena Bonham Carter otravně vřeští. Wasikowská nemá šanci nic zachránit, sama působí dojmem, že by před zeleným plátnem raději odříkávala zprávy o počasí než cosi o Svoucnosti a Naprdlajzu (české překlady spolehlivě iritují). A nakonec Sascha Baron Cohen hraje nesmyslně napsanou postavu, kterou by měl šanci zachránit leda rychlopalbou vulgarismů.

Vizuál je dnešní standardní počítačová animace, místy nevyvážené kvality – fantazie postavená na nonsensu a troše absurdity nedokáže přesvědčit o tom, že to všecko není jen počítačový prefabrikát. Svět Alenky je sice barevný, ale taky zvláštně mdlý a prázdný. Za Burtona něco z téhle rozporuplné poetiky fungovalo, u Bobina vizuální unylost odráží i tu obsahovou. Bez Burtona opadly poslední zbytky osobitosti a vznikl produkt přesně střižený dle zásad moderní fantasy pohádky z neživých pixelů. Zbývá jen doufat, že miliardový úspěch z před šesti let se nebude opakovat a Mia Wasikowská konečně pověsí zrcadlo na hřebík.

Info

Alenka v říši divů: Za zrcadlem
režie: James Bobin, 2016
www.movies.disney.com/alice-through-the-looking-glass

Vyšlo v magazínu Pinbacker, redakčně upraveno.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.