redakce | Zprávy / Nové desky | 22.08.2023
Trio kytaristy Davida Dorůžky, flétnisty a zpěváka Roberta Fischmanna a hráče na bicí nástroje a perkuse Martina Nováka vydává album Gilgul (hebrejské slovo pro koloběh nebo cyklus) s hudbou na pomezí world music a jazzu, které těží z bohatého odkazu židovských hudebních tradic. Částečně tak hudebníci navázali na album Davida Dorůžky Autumn Tales (2016, Animal Music), vyznamenané cenou Anděl za nejlepší jazzové album roku a také v odborné anketě Českého rozhlasu Jazz.
Trio vzniklo na sklonku roku 2020 s cílem vytvářet novou hudbu, která by rozvíjela různé židovské hudební tradice, které se během mnoha století vyvíjely v různých regionech Evropy i Blízkého Východu. Všichni tři hudebníci se ovšem židovské hudbě věnovali již dříve, například ve spolupráci s izraelským hudebníkem Yairem Dalalem nebo s americkým multiinstrumentalistou Alanem Bernem. Nové seskupení ovšem vyniká nebývale originálním pojetím a zvukem, opírajícím se jak o nezvyklou instrumentaci, tak o fakt, že i s tradičněji znějícím materiálem hráči pracují s neobyčejnou volností. A tak se snadno přihodí, že liturgické chasidské nápěvy z východní Evropy se potkávají s melodiemi ze středověkého Španělska a aškenázské písně v jazyce jidiš můžeme slyšet bok po boku s inspiracemi newyorskou downtown scénou. Trio v několika skladbách doplňují saxofonisté Marcel Bárta a Luboš Soukup a trombonista Štěpán Janoušek.
„Podstatným jménem gilgul většinou v hebrejštině rozumíme gilgul nešamot, neboli stěhování duší. Tato myšlenka, v židovství mírně kontroverzní, pochází z kabaly. Podle tradice duše putují z těla do těla a plní tak svou roli v rámci tikkun olam, nápravy světa. Jedním z běžných významů slova gilgul je skutečně “cyklus”. Ať už jsme věřící, nebo ne, svůj život si vykládáme a měříme jej pomocí cyklů, ať už přírodních či umělých. Hebrejský kalendář, založený na lunisolárním cyklu, opisuje kružnici, která ohraničuje obsah naší nahrávky. Jejím pomyslným těžištěm je to, čemu se v našich končinách říkalo Mitteleuropa, přesněji řečeno místní tradice synagogální hudby, neboli středoevropského nusachu“, přibližuje inspiraci židovskou tradicí a koncepční rámec alba Robert Fischmann.
Album vychází 1. září 2023 v rámci Edice Animal Music 2023. Slavnostní uvedení alba proběhne 22. září v rámci koncertu v pražském klubu Jazz Dock za účasti hostující dechové sekce.
redakce 26.09.2023
Lze vzpomenout vůbec první koncert VP na teplickém zimním stadionu se skupinou Kokrment nebo později pražskou Deltu a Bunkr.
redakce 25.09.2023
Tři písničky o únavě a bolesti, o momentech pronikajících hluboko pod kůži tak jako trojitý hrot tetovací jehly.
redakce 24.09.2023
In Death’s Eyes čelí smrti od začátku do konce se vzácným zápalem, který v člověku zanechává pocit, že bylo naprosto nezbytné, aby Hermanova desku vytvořila - aby přežila.
redakce 24.09.2023
Na akustickú gitaru natiahol špeciálne kontrabasové struny a rozhodol sa spontánne nechať viesť hlbokým zvukom bez digitálnych vylepšení.
Barka Fabiánová 23.09.2023
Koncepce striktního hudebního žánru je mrtvá již několik desetiletí, což potvrzuje i nejnovější počin dánských hudebních velikánů.
redakce 20.09.2023
Další trip napříč žánry i experimenty s elektronickými prvky aneb Something With Space.
redakce 15.09.2023
Obsahuje dvanáct skladeb, ve kterých se hudba prolíná s literaturou, čeština s němčinou (jednou i s angličtinou) a temné momenty s absurdním humorem.
redakce 14.09.2023
Ku kapele sa pridala aj basgitaristka Eva Turnová z Plastic People of the Universe. Krst dnes.
redakce 13.09.2023
Jejich texty přinášejí určité smíření a životní otázky, které si kladou hlasy obou členů něco něco.
redakce 12.09.2023
Písničky se pohybují v širokém žánrovém rozpětí od rock´n´rollpunkové vypalovačky až po baladu.