redakce | Zprávy / Pozvánky | 27.05.2020
Nakladatelství BiggBoss společně s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze vydávají vizuálně radikální katalog k výstavě Obrazy konců dějin: Česká vizuální kultura 1985-1995. Křest 462 stránkové publikace, která svérázným způsobem shrnuje vizuální chaos 90. let v České republice, se uskuteční ve čtvrtek 28. května 2020 přímo v expozici v historické budově UPM. Samotná výstava je navíc prodloužena až do 21. června 2020.
“Obrazy konců dějin jsou vizuální esejí o jedné antidekádě, kdy radikální politické změny probíhaly paralelně s výraznou proměnou vizuálních médií a jejich rolí,” popisuje kurátor výstavy a editor katalogu Pavel Vančát. Výstava i doprovodná kniha prostřednictvím medailonů vybraných aktérů a fenoménů přibližují proměny obrazového kánonu od poslední fáze komunismu přes nekontrolovaný revoluční kvas až k postupné komercionalizaci nové mediální scény v České republice. Kolážovitá architektura obou médií tak reflektuje opoziční, avantgardní a antisystémové tendence celé epochy včetně tehdejšího zpravodajství, rozjívené reklamy a pop-kultury.
Vizuální smrští se v katalogu prolínají inspirativní texty – např. filozof Miroslav Petříček píše o kontextu „konce historie“, historik Ondřej Daniel z pohledu společenských dějin zkoumá divoké roky 85-95 a historička umění Zuzana Krišková zase sleduje tehdejší zemětřesení na české umělecké scéně. “Sledujeme postupný pád komunismu a následný nástup nových pořádků jako různorodé pole příčin a následků, velkých a malých událostí, vysokých i nízkých cílů. Střetávají se tu fotografie zcela klíčové a oficiální s efemérními doklady doby, sbírkové předměty Uměleckoprůmyslového musea s nálezy v kontejnerech, aby dohromady společně naznačily, co tvořilo soudobou každodenní vizualitu,” přibližuje Pavel Vančát specifický projekt.
Katalog se čtyřmi verzemi obálky (Havel-Magnet-Klaus-Jasanský) nese podobu kancelářského pořadače. Uvnitř se na nejlesklejších papírech potkávají kalkulačky z československého zásilkového katalogu Magnet s fotografiemi Depeche Mode v Praze od Antona Corbijna nebo erotické časopisy s teleshoppingem TV Nova. “Grafické zpracování využívá pokleslou estetiku, klišé, první systémové fonty a technická omezení překotně se uvolňující, naivní i machrující doby,” dodává Zuzana Lednická (Studio Najbrt), autorka vizuální identity nekonvenčního katalogu.
Pavel Vančát (ed.) – Obrazy konců dějin: Česká vizuální kultura 1985-1995 (BiggBoss Books, 2020)
web nakladatelství
Křest knihy k výstavě Obrazy konců dějin 1985-1995
28. 5. 2020 18:00
Uměleckoprůmyslové museum v Praze
fb událost
redakce 20.05.2022
SF Mini je olomoucký DIY skate-punkový prostor, jehož existence je podstatně delší než pět let.
redakce 20.05.2022
KoRn jsou často označováni za průkopníky nu-metalu, tedy stylu, jenž kombinuje metal s prvky jiných hudebních stylů.
redakce 18.05.2022
Její syrové, otevřené texty a okázalý styl jí pomohly stát se jedním z nejangažovanějších a nejnepředvídatelnějších artpopových objevů své doby.
redakce 18.05.2022
Ve své skladatelské praxi komponuje a zviditelňuje různé vizuální a akustické prvky materiálů i samotných prostor v podobě nových forem.
redakce 14.05.2022
Stejně jako blues, i fado kombinuje poetickou zkratku s hořkostí, touhou i nadějí, a nejlépe zní s kytarovým doprovodem.
redakce 14.05.2022
Kancelář Kreativní Evropa ve spolupráci se Studiem ALTA představí na mezinárodní konferenci Trans Europe Halles 93# dvanáct inspirativních příkladů inovativního přístupu k prostoru.
redakce 13.05.2022
Před temnou realitou a bezútěšným žalem nad ztrátou svého blízkého přítele utíká Haley Fohr do -io, metafyzického prostoru zalitého všepohlcující hřejivou oranžovou barvou.
redakce 13.05.2022
Van der Graaf Generator, Einstürzende Neubauten, Nick Mason a další lahůdky na různých místech Prahy.
redakce 12.05.2022
Týden ve znamení rapu v Brně. Na co se těšit? Annet X, Fvck_Kvlt, Yeezuz 2020 a další. Múzy.
redakce 11.05.2022
Konkrétní přístup se mění album od alba, hudba ale vždy zůstává jak uhrančivá, tak nekompromisně otevřená novým možnostem.