Zprávy / Nové desky

Budoár staré dámy nechává ožívat Kostřičky

Budoár staré dámy nechává ožívat Kostřičky

redakce | Zprávy / Nové desky | 09.09.2020

Punkové výkřiky vystřídala soustředěnost a nečekaná přátelství. Novou nahrávku rockově alternativního Budoáru staré dámy místy oholil na kost, maso nasekal, nasamploval a zpět naimplantoval producent Tomáš Vtípil. V září 2020 vydává Indies Scope jejich šesté oficiální album s názvem Kostřičky.

Kapela Budoár staré dámy se narodila v roce 1998 a svým osobitým projevem se okamžitě zařadila do rodiny „divných“ kapel z Brna. Za 22 let jejich existence prostřídala řadu přístupů. Kostřičky jsou šestá, koncepčně ucelená deska, která má tvar, tvář; výhradním autorem textů je básník Lubor Kasal. Deska je plná silných obrazotvorných textů a ať už braných z jeho vydaných sbírek a postmoderně variovaných, či napsaných přímo pro Budoár. Těch se zpěvačka, autorka hudby, kytaristka a zakladatelka kapely Marta Kovářová zhostila tak přirozeně, že si možná ani posluchač nevšimne, že nezpívá své vlastní: „Když mi můj muž ukázal Kasalovu sbírku, říkala jsem si: takhle bych to napsala já, ale líp než já! A tak jsme se s Luborem potkali, a od té doby si vyměňovali melodie a texty a názory na ně.“

Kostřičkám dominuje i osobitá postprodukce z rukou experimentálního hudebníka Tomáše Vtípila. „Ten s rozhodností řezníka místy oholil nahrávku na kost, maso nasekal, nasamploval a zpět naimplantoval,“ říká Marta a prozrazuje, proč se rozhodli přizvat právě Tomáše: „Tomášova hudbu jsem žrala už od puberty. Cítila jsem, že by nahrávce prospělo, aby s ní dál odvážně zacházel někoho zvenčí a nebál se projevit“. Tomáš Vtípil navíc svojí křídlovkou rozvinul trumpety hostujícího Pepy Hřebena a fagot Broňka Šmida tak, že dechy nakonec provázejí celé album. Vítanými hosty jsou hlasy zpěvaček Prune a Vladivojny La Chii a zvuk klavíru. Tělesnost je na desce všudypřítomné téma. Ožívá neživé. I naopak. Na obalu desky vzniklé ve spolupráci s grafikem Františkem Eliášem kapela zápasí s kostrou a kůží párty-stanu. Ne a ne stan (podobně jako své skladby) sestavit tak, jak se podle manuálu očekává.

Info

Budoár staré dámy – Kostřičky (Indies Scope, 2020)
web vydavatelství

Živě:
18. 9. 2020
Stará Pekárna, Brno

2. 10. 2020
Hudební Bazar, Ostrava

foto © Eva Šiška

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nový album Burgr / Štrpka

redakce 14.01.2021

Jednotlivé skladby sú precízne skomponované, dokonale premyslené a vyžaruje z nich jedinečná emotívna sila.

Billow zveřejňují demoverze i s videem

redakce 13.01.2021

K vydání loňské desky III přihodili Billow na začátku ledna i nahrávku s demoverzemi celého alba, kterou navíc doplňují vizuálním doprovodem.

Jane Weaver vydává druhý singl

redakce 12.01.2021

Druhý singl Heartlow přichází rovnou s klipem od vlivného hudebníka a režiséra Douglase Harta.

Boh Vajec vydáva debutový album

redakce 12.01.2021

Boh Vajec sa vo svojej hudbe sústreďuje na rytmickú pestrosť, teatrálnosť, no zároveň sa nebojí využívať prvky minimalizmu.

Weltschmerzen uvádějí nové album Penumbra Vortex

redakce 11.01.2021

Phases je debut Penumbra Vortex, sólo projektu Daniela Kozlíka známeho z rôznych doomových hardcoreových projektov ako Möbius.

Nové EP od Metronome Blues

redakce 03.01.2021

Koncerty ani turné se stále nekonají. Místo toho ještě na sklonku roku kapela vydala nové EP, Exploded View.

Vychádza nový beat tape od DifferentZen

redakce 02.01.2021

Koncept ostal rovnaký – spontánne vytvoriť špinavé samplované beaty a ich náladu následne dokreslia abstraktné fotografie.

Budeč mísí středověkou mši se syntezátory

redakce 23.12.2020

Budeč přináší na albu DCCCXCV kombinaci středověké folklorní hudby s moderní estetikou syntezátorových zvuků.

Michael Krásný vydává album 20:20

redakce 22.12.2020

V New Yorku a Praze vznikalo vokální jazzové album s žánrovými přesahy a výmluvným názvem 20:20.

Nové album Moonshye

redakce 21.12.2020

Kolekci deseti písní spojuje žánrová neuchopitelnost s prvky world music a alternativního folku, rozmanitost hlasového výrazu, atmosféry písní a hudebních nástrojů.