redakce | Zprávy / Ceny/Awards | 22.03.2020
Za nejlepší jazzovou nahrávku roku 2019 označila stanice Český rozhlas Jazz album Čekání na Toma kytaristy Viléma Spilky. Odbornou anketu Česká jazzová sklizeň pořádá Rozhlas už sedmým rokem, její součástí je i přehled všech vydaných nahrávek a databáze klubů.
„Českému jazzu se loni dařilo, alespoň pokud vycházíme z počtu vydaných alb. V roce 2019 u nás vyšlo 46 jazzových desek, což je opět o pár kousků více než v předešlém roce,“ vysvětluje Petr Vidomus, dramaturg stanice ČRo Jazz. „Kvantita ale není to hlavní. Obdivuhodná je hlavně pestrost přístupů a odvaha, s jakou se čeští jazzmani pouštějí i do hraničních vod žánru,“ dodává. Panel devíti hudebních publicistů a promotérů nakonec za nejlepší českou jazzovou desku roku 2019 označil album Čekání na Toma kytaristy Viléma Spilky. Koncepční CD obsahuje autorskou tvorbu, inspirovanou zčásti světem dětí a dětskými písněmi. „Album věnované chlapci s poruchou autistického spektra má silné mimohudební sdělení, věřím ale, že pro naše panelisty bylo zásadní celkové hudební zpracování, kvalita zvuku i originální kompoziční nápady brněnského kytaristy,“ říká Vidomus. Na druhém místě ankety se umístilo album skupiny Vertigo a posledním oceněným je kapela Muff, která si třetí příčku vysloužila za novinku Fatalust.
Anketa o nejlepší jazzové album je součástí katalogu Česká jazzová sklizeň, který každoročně mapuje všechny vydané nahrávky daného žánru v zemi. V seznamu vydaných desek se potvrzují dlouhodobější trendy předešlých let: „Kromě řady spíše mainstreamových alb bych podtrhnul komornější mezižánrové projekty (např. Sně Beaty Hlavenkové, Alf Carlsson / Jiří Kotača Quartet), silný proud volné improvizace (např. KIAP, Phoenix, NOCZ) nebo swingové reminiscence (Original Vintage Orchestra),“ vysvětluje Vidomus. Podle něj loni vyšla také celá řada povedených reedic starších jazzových alb. Dvaatřicetistránkový katalog vydaných alb distribuuje Český rozhlas zdarma na vybraných jazzových festivalech a ve většině jazzových klubů, posluchači si jej mohou také stáhnout v pdf nebo prolistovat zde. O tištěné vydání si mohou napsat na email jazz@rozhlas.cz.
rozhovor s Vilémem Spilkou zde
redakce 23.11.2023
Uzávěrka obou aktuálních výzev, Ceny Jany „Apačky“ Grygarové a Bastl Electronic Track, je 31. ledna 2024.
redakce 07.06.2023
Kategorii alb či jednotlivé žánrově profilované sekce dále ovládl částečný, ale atmosféricky působivý návrat k černému kovu v podání Heiden.
redakce 19.04.2023
Nikdo z poroty asi nečekal, že ta nejchytlavější věc v celém Bastl Electronic Tracku soutěži bude postavená na samplu Leoše Janáčka.
redakce 22.02.2023
Cenu si odnesl Tomáš Niesner, Mat213 a festival Pop Messe. Uspěli i mladí producenti Mezi patry klid a publicisté David Laufer a Jiří Slabihoudek.
redakce 08.02.2023
Ocenění přeberou také laureáti výzvy Bastl Electronic Track pro mladé hudební producenty*ky, kterých se letos přihlásilo rekordních devětatřicet.
redakce 17.01.2023
Šanci získat lví sošku za nejlepší celovečerní hraný film roku 2022 mají filmy Arvéd, BANGER., Il Boemo, Oběť a Světlonoc.
redakce 03.01.2023
Na desku roku ve Vinyle aspirují Anki, Orient, Tamara a Tomáš Niesner. Kdo v dalších kategoriích?
redakce 16.11.2022
Open call Bastl Electronic Track je výsledkem spolupráce cen s brněnským výrobcem elektronických hudebních nástrojů Bastl Instruments.
redakce 22.10.2022
Ceny Music Moves Europe Awards jsou mezinárodní projekt, který má za cíl podpořit mladé hudební talenty na začátku kariéry.
redakce 08.06.2022
Charakteristickým rysem minulého roku byla novými nahrávkami starých skladeb tvořená retroalba legendárních těles, z nichž Krabathor dopadl v Břitvě o něco lépe než Vitacit.