Zprávy

Essential Changes aneb Zásadní proměny hudebního projevu živě z DOX+

Essential Changes aneb Zásadní proměny hudebního projevu živě z DOX+

redakce | Zprávy | 15.05.2021

Ostravské centrum nové hudby připravuje další ze série koncertů situovaných do originálních prostor pražského Centra pro současné umění DOX. Po dvou úspěšných koncertech věnovaným dílům jednoho skladatele – Mortona Feldmana v roce 2018 a o rok později Iannise Xenakise – bude v pořadí třetí večer zaměřen na proces zásadních změn hudebního projevu v dílech Johna Cage, La Monte Younga, Petra Kotíka a členů hnutí Fluxus: Yoshiho Wady a Benjamina Pattersona.

Když Arnold Schönberg řekl v roce 1934 svému žákovi Johnu Cageovi, že jeho problém s tradičním pojetím kompozice mu bude stát v cestě jako zeď, tehdy 22letý Cage odpověděl: „Dobrá, pak tedy budu do té zdi celý život bušit hlavou.“ Jeho Koncert pro klavír a orchestr z let 1957–1958 je postavený na naprosto netradičním vztahu sólisty a orchestru. Není zde motivická nebo tematická práce, neexistuje partitura, dílo je kolekcí jednotlivých partů, které jsou hrány nezávisle na sobě, a není zde ani prostor pro předvedení virtuozity sólisty, kterým v tomto případě bude světoznámý klavírista Ivo Kahánek. La Monte Young pracuje s maximálně zredukovaným hudebním materiálem. Jeho dnes legendární Composition 1960 #7 ovlivnila hudební scénu šedesátých let včetně Cage a jeho následovníků. La Monte tehdy položil základní kameny minimalismu.

Podobně jak tomu bylo u Johna Cage, i kompozice Petra Kotíka se vyhýbají tradiční harmonii a formě. Od počátků 60. let přistupuje ke kompozici novým způsobem ve smyslu konceptu hudby a času. V roce 1964 započala mezi ním a Johnem Cagem úzká spolupráce, o pět let později po svém příjezdu do USA začal Petr Kotík spolupracovat také s La Monte Youngem a Benem Pattersonem. Už počátkem 70. let komponoval metodou – pulsující tempo/čas bez určení začátku nebo konce – kterou v roce 2004 rovněž uplatnil ve skladbě The Plains at Gordium. Vedle šesti perkusionistů Ostravské bandy se představí sopranistka Irena Troupová. Benjamin Patterson a Yoshi Wada jsou dva významní představitelé hnutí Fluxus, které bylo založeno na demonstrativním odmítnutí tradičního pojetí umělecké tvorby. Jejich snahy o rozbití přetrvávajících norem se projevily nejen v hudbě. Jedním z impulsů pro vznik hnutí Fluxus byly přednášky Johna Cage na newyorské The New School v letech 1958–59. Kompozice/happeningy Pattersona a Wady otevřou i uzavřou celý koncert.

Vzhledem k současným epidemiologickým opatřením se koncert uskuteční online. Live stream bude dostupný na YouTube, Facebooku a Instagramu Ostravského centra nové hudby. V případě změn ohledně možné účasti publika uvítáme v sále DOX+ s velkou radostí i návštěvníky tohoto koncertu.

Info

Essential Changes
7. 6. 2021 19:30
Fb událost

foto © Paul Bergen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Colours The Killers, Martina Garrixe nebo LP

redakce 12.06.2021

Vedle zahraničních i domácích kapel nabídne tradičně na mnoha pódiích bohatý doprovodný program - mezinárodní fórum Meltingpot, divadla, workshopy, filmy či výtvarné instalace.

Kreativní Evropa představila rozpočet. Získá podporu zrovna váš projekt?

redakce 12.06.2021

Sháníte finance na kulturní projekt? Pomoci by vám mohl program Kreativní Evropa. Ten má čerstvě schválený rozpočet až do roku 2027. A vyhlašuje nové výzvy.

Desátý ročník festivalu Hradby Samoty se blíží

redakce 11.06.2021

Hradby Samoty se každoročně zaměřují na audiovizuální projekty, dotýkající se žánrů jako je dark ambient, dark folk, drone, industrial nebo noise.

Los Bitchos přivezou nakažlivou směsku psychedelie a cumbie

redakce 11.06.2021

Co začalo jako studiový pokus o moderní verzi peruánské cumbie, je nyní plnohodnotnou kapelou s nevídaným drajvem. Nerozlijte si koktejly!

Beseda se spojila s kyjovskými Fakin Sessions

redakce 11.06.2021

Kyjovské sessions dávají prostor malým a opomíjeným kapelám na okraji žánrů, které by se k takové příležitosti dostaly jen stěží.

Potrvá otevírá koncertní sezónu

redakce 10.06.2021

Během června chystá dejvická kavárna tři vystoupení. Představí se Jiří Imlauf, Šimanský/Niesner a UKW.

Divočina karlínského brownfieldu aneb program Přístavu 18600

redakce 10.06.2021

Úterní večery v Přístavu 18600 jsou určeny přednáškám, středy divadlu, čtvrtky koncertům, pátky podvečerním DJ setům.

Filmaři lákají na rekordní počet českých filmů

redakce 10.06.2021

Jen do půlky letošního září se diváci mohou těšit na rekordní počet téměř dvaceti českých distribučních premiér celovečerních filmů. A k tomu jde do kin více než deset dokumentů.

"Tenhle song bych chtěl věnovat svojí holce..." Martin E. Kyšperský a Eliška Křenková v Marťanských lodích

redakce 09.06.2021

Režisér Marťanských lodí Jan Foukal se kromě Kyšperského obklopil řadou dalších muzikantů. O prostředí, v němž film vznikal, mluví jako o „hudebním lahůdkářství“.

Břitvě 2020 vévodí Panychida, Chorobopop či Gride

redakce 09.06.2021

České rockové ceny Břitva, zaměřené na převážně tvrdší formy rocku, metalu, punku či hardcoru, oznámily výsledky za rok 2020.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace