Barka Fabiánová | Zprávy / Pozvánky | 20.11.2015
Mezinárodní festival jazzového piana slaví dvacetiny. Z kostela sv. Vavřince se sice přesunul do Jazz Time a na Nuselskou radnici, program však zůstal stejně pestrý.
První koncert, který se odehraje v sobotu 21. listopadu, představí slovenského pianistu Pavla Morochoviče a švýcarského interpreta Leo Tardina. Pavel Morochovič studoval interpretaci vážné hudby u Petra Minárika, který měl nejvýraznější vliv a podíl na jeho hudebním rozvoji. Jako klavírista a hráč na klávesové nástroje působil v různých projektech žánrově velmi pestrého zaměření. Spolupracoval a hostoval na nahrávkách s množstvím slovenských i zahraničních interpretů. V poslední době se věnuje zejména kombinovaní různých hudebních stylů, převládá však jazz a vážná hudba. Výsledkem tohoto směřování je autorský projekt –Morochovič Trio, v kterém působí Martin Valihora (bicí) a Juraj Griglák (basová kytara, kontrabas). Debutové album Awakening, na kterém hostoval i hudebník a koproducent alba Ivan Dimitrov vyšlo na jaře 2015 u vydavatelství Hevhetia.
V roce 1999, kdy ještě studoval na New School University v New Yorku, se stal Leo Tardin vítězem Montreux Jazz Festival International Piano Competition. Krátce nato začal s projektem Grand Pianoramax a podepsal smlouvu s labelem ObliqSound se sídlem v Paříži a v New Yorku. Výsledkem této spolupráce byla 4 alba a 12” vinyl singl. V roce 2014 vydává tento klávesový vizionář své první sólové album Downscape v produkci Montreux Jazz Festivalu. Jak říká: „Nečiní mi problém zároveň přimíchat folk a prvky popu do jasně melodického stylu jazzu, podobně jako mně blízcí Carlos Jobim, Nick Drake a Leonard Cohen.”
O týden později se v klubu Jazz Time potkají Rakušan Martin Reiner a Chorvat Matija Dedić. Rakouský hudebník studoval jazzové piano nejdříve v Linci a poté ve Vídni, kde se na aranžerském workshopu sešel s Mathiasem Rüeggem. Ten nastartoval Reiterův první projekt v roce 1999 spolu se zpěvačkou Simone Kopmajer. V roce 2001 získal rakouské stipendium, což mu umožnilo pobývat rok na Královské konzervatoři v Haagu u Roba van Kreefelda. Po návratu do Vídně, přišel s nápadem Rache für Mozart (Odveta za Mozarta) - improvizovat koncert C dur KV 503, společně s orchestrem. V roce 2006 ukončil své hudební studium a brzy poté vydal nové album Alma. Od podzimu 2008 spolupracuje s rakouským kytaristou Andi Tauschem, se kterým vydali čtyř alba. Na kontě má i sólové album Inventions & Impressions.
Po dokončení Hudební školy Vatroslava Lisinského v roce 1991 šel Matija Dedic na Jazzovou akademii ve Štýrském Hradci, kterou absolvoval 1997. Tam studoval u profesora Haralda Neuwirtha a soukromě pak u J Taylora v Kolíně nad Rýnem, Hala Galpera, Billa Dobinse a Barryho Harrise. Vystupoval s vlastní kapelou „Boliers Quartet”, která doprovázela hudebníky jako B. Golson, K. Burell, R. Haynes, J. Feliciano a „All Stars Band” a měl i možnost si zahrát s kvartetem Tamary Obrovac.
Třetí koncert festivalu jazzového piana přinese mikulášskou nadílku v podobě tvorby Češky Pavly Schönové a Katalánce Marco Mezquidy. Virtuozka Pavla Schönová působila jako herečka a pianistka v Divadle Husa na provázku, pravidelně se účastnila letní jazzové dve Frýdlantu v Čechách a absolvovala kurz Berklee College of Music.Kromě vlastní kapely Classic Goes Jazz hraje v projektu Dialogy pro dvě piana spolu s Emilem Viklickým a věnuje se řadě dalších projektů.
Marco Mezquida okouzlil kritiky, kolegy i posluchače a v současnosti patří k nejvyhledávanějším španělským pianistům. Třikrát získal cenu jako nejlepší katalánský hudebník roku a spolupracoval s celou řadou světoznámých muzikantů.
Poslední koncert festivalu se 12.prosince přesune do sálu Nuselské radnice. Představí se na něm německý pianista Marc Schmolling a Polák Kuba Płużek. Syn básnířky Inky Machulkové Marc Schmolling studoval na Konzervatoři Richarda Strausse v Mnichově u Larryho Portera (který se na MFJP představil v roce 2012), lekce jazzového piana však bral i v Kalifornii (například u Steva Colemana). Po návratu do Německa působí na tamější hudební scéně. V České republice hrál nedávno v rámci free-jazzového festivalu.
Polský pianista Kuba Płużek zběhl ze studií Katovické jazzové akademie, přesto patří k výrazným nadějím evropské hudební scény. Letos vyšlo jeho sólové album 11 Songs, které obsahuje 11 melodických skladeb. Vedle technických aspektů hraní dovede Płużek nádherně vyjádřit lyričnost a romantiku.
Mezinárodní festival jazzového piana podporuje Hlavní město Praha, Ministerstvo kultury i ambasády jednotlivých zemí. Zvýhodněné vstupné zakoupíte v předprodeji, plnou cenu pak zaplatíte na místě.
Mezinárodní festival jazzového piana
21.11.- 12.12. 2015
Jazztime, Krakovská 19, Praha 1
Nuselská radnice, Táborská 30, Praha 4
www.jmw.cz
www.facebook.com/events/1147765478584485/
redakce 05.10.2024
Letošní podzim patří legendární fotografce ve vícero kulturních sférách. Kniha T-club, první retrospektivní výstava, soundtrack k dokumentu.
redakce 05.10.2024
Na aktuálním albu Tycho nabízí často rozechvělou, ale nezřídka i tanečně opojnou downtempo elektroniku, které pomrkává i k silným postrockovým atmosférám.
redakce 04.10.2024
Jamie xx začínal na indie scéně s kapelou The xx a právě jeho schopnost kombinovat indie muziku s R&B a dance ho katapultovala mezi vizionáře elektronické scény
redakce 04.10.2024
Výsledkem spolupráce je společné turné dvou interpretů z Česka a Slovinska v celkem pěti českých, německých a slovinských klubech.
redakce 03.10.2024
Dojde na legendy alternativní scény, které mají stále co říct, mladé kolektivy zaměřené na experiment, sound art nebo improvizaci a zdaleka nejen to.
redakce 02.10.2024
Festival Batch, newyorské noiserockové trio A Place to Bury Strangers a spousta křtů.
redakce 02.10.2024
Říjen je nabitý a přináší spoustu jmen: Ghost-Note, autentický gospel The Staples Jr. Singers, Emilíanu Torrini, Orchestra Baobab a další.
redakce 01.10.2024
Během poslední dekády se Sylvie Kreusch představila v Belgii s kapelami Soldier’s Heart a Warhaus.
redakce 01.10.2024
Ve Futuru doplní 1349 taktéž norská formace Kampfar, jejíž název pochází ze starobylého severského bojového pokřiku.
redakce 30.09.2024
Trentemøller vytvořil chytlavou a pestrou kompozici s prvky shoegaze, dark wave, rocku a ponurého, introspektivního elektronického dream popu.