redakce | Zprávy / Festivalové | 19.09.2020
Ve dnech 25.–27. září proběhne v Ostravě festivalový víkend Ostrava Kamera Oko, první blok zkrácené podoby mezinárodního kameramanského festivalu, který se rozhodl uzpůsobit svůj program stávající globální pandemii. V důsledku celosvětové pandemie se pořadatelský tým letošního 12. ročníku mezinárodního kameramanského festivalu Ostrava Kamera Oko rozhodl pojmout svůj program netradičně.
První festivalový víkend se ponese v duchu dystopie. Ostrava Kamera Oko nabídne ve spolupráci s pražským hudebním vydavatelstvím Genot Centre v pátek 25. září v Galerii Plato zahajovací audiovizuální noc plnou elektronické hudby, temné vizuality a dalších smyslových požitků. Událost je tvořena na míru prostoru i danému tématu a potrvá až do ranních hodin. Kromě členů Genot Centre během večera vystoupí i hudebník Lišaj se svým novým setem postaveným výhradně na vlastních terénních nahrávkách. V samém závěru účastníci zasednou ke společné snídani, na jejíž přípravě se bude podílet Lucie Králíková, zakladatelka výtvarně-ekologické platformy Efemér. Vstup na páteční program bude exkluzivně umožněn pouze padesáti návštěvníkům.
Sobotní a nedělní program se pak přesune do areálu Dolních Vítkovic a to konkrétně do nově otevřeného prostoru kina Etáž. „V reakci na řadu pozastavených 'áčkových' festivalů a umlčení kinodistribuce jsme se rozhodli pozměnit koncept uvádění soutěžních snímků a dát ve speciálním vydání letošního Oficiálního výběru kromě nových snímků prostor také starším dílům autorů jako je Radu Jude, Santiago Racaj či Kleber Mendonça Filho, kteří byli již v minulosti na Ostrava Kamera Oko prezentováni. Jejich díla však uvedeme v novém, originálním a neotřelém pohledu. V Oficiálním výběru budeme reflektovat také tvůrce z koronavirem výrazně postižených zemí jako je Španělsko či Brazílie,” uvedl zakladatel festivalu a dramaturg hlavní soutěže Jakub Felcman. Přestože se částečně jedná o výběr starších filmů doplněných o aktuální počiny, jejich kurátorská selekce a uvedení se podle Felcmana samo o sobě stává premiérou.
Do výběru je však zařazeno i několik nových snímků, mezi nimiž silně rezonuje šestihodinový film ruského režiséra Ilji Khrzhanovskeho a německého kameramana Jürgena Jürgese Dau. Degenerace. Jedná se o finální 13. díl eposu Dau neotřele simulujícího socialistickou diktaturu v Sovětském svazu. Celá série se začala natáčet před patnácti lety ve věrohodně zrekonstruovaných moskevských ulicích a především areálu sovětského výzkumného ústavu vedeného držitelem nobelovy ceny Levem Landauem (přezdívaným Dau). Herci i neherci byli snímání dnem a nocí, natočeny byly stovky hodin materiálu, často velmi sexuálně a násilně explicitního, na projektu participovaly desetitisíce lidí. Jedná se o silný autentický zážitek stylizované “reality-show” pro odvážné, který měl premiéru na letošním Berlinale a sklidil značně kontroverzní ohlasy. V rámci sobotní projekce letního kina Etáž pak diváci uvidí japonský film Kontora, rodinný snímek, který vzdává poctu mladým japonským vojákům druhé světové války a poetickým způsobem vykresluje mlčení jako reakci na trauma. Černobílý počin s výrazným autorským rukopisem estonského kameramana Maxe Golomidova zvítězil na konci loňského roku na Mezinárodním filmovém festivalu v Tallinnu a jeho projekce v České republice bude zcela ojedinělá.
Datum druhého festivalového víkendu organizátoři teprve oznámí. Již teď však mají potvrzené jména dvou vystupujících, kteří se v rámci jeho programu divákům představí. Jedná se o hudebního producenta Ondřeje Mikulu vystupujícího pod jménem Aid Kid, talentovaného českého hudebního producenta a DJ, který je držitelem ocenění Vinyla za objev roku, a vizuálního umělce Pavla Karafiáta, který ve své tvorbě kombinuje matematické postupy generativního designu, simulace přírody a field recording. Tito dva umělci spojí síly v audiovizuálním projektu, který vzniká v reálném čase na daném místě a vyniká výraznou barevnou stylizací.
redakce 19.04.2024
Nechybí na něm zaběhlá jména české a slovenské alternativní hudební scény, ani nadějní nováčci. Bohaté zastoupení mají v programu i divadla, filmy, výstavy, přednášky a workshopy.
redakce 18.04.2024
Zvuk současnosti i budoucnosti, noci na tanečním parketě a nové objevy. Jako každý rok i letos překračuje program Music is Science festivalu Academia Film Olomouc hranice žánrů.
redakce 18.04.2024
Na hudebním festivalu A Day of Sound vystoupí Monty Adkins, Alessandro Bosetti nebo Sisa Fehér.
redakce 18.04.2024
TDEP, kteří posunuli hranice extrémního metalu, mají miliony příznivců a ovlivnili tisíce hudebníků se k této speciální příležitosti vrátí po sedmi letech na pódium.
redakce 17.04.2024
Festival se také stěhuje do většího areálu brněnského Velodromu a jeho okolí na výstavišti BVV, který nabídne sedm nejen hudebních scén.
redakce 16.04.2024
Pražské ostrovy budou patřit žánrově pestré náloži neoposlouchaných hudebních tónů ze všech zemí evropské sedmadvacítky.
redakce 15.04.2024
Z novější vlny domácích interpretů a interpretek zahrají např. Souly nebo Domiziana, která ve své tvorbě šikovně kombinuje hyperpop a eurodance.
redakce 13.04.2024
Návštěvníci a návštěvnice si nově budou moci vybrat, zda přijedou na první polovinu festivalu či na druhou. Je možné si koupit i akreditaci na celých deset dní.
redakce 12.04.2024
V letošním roce se zapsala do historie Brit Awards, když sedm nominací proměnila v hned šest cen.
redakce 10.04.2024
Jej tvorba nadväzuje na intepretov ako Roni Size, Shy FX alebo DJ Die, ale prináša absolútne čerstvý prístup.