Zprávy / Festivalové

Festival Ostravské dny zahájí koncertem pro tři orchestry

Festival Ostravské dny zahájí koncertem pro tři orchestry

redakce | Zprávy / Festivalové | 04.08.2015

Festival Ostravské dny bude oficiálně zahájen v neděli 23. 8. 2015 v 19:00 koncertem pro tři orchestry. Stane se tak poprvé na krytém náměstí, v nově otevřeném Trojhalí Karolina. Centrem pozornosti je jedna z nejdůležitějších kompozic 20. století Gruppen Karlheinze Stockhausena. Ten večer zazní v provedení třech orchestrů také skladby Johna Cage, Philla Niblocka a Petra Kotíka. Jednotlivé skladby uvede Janáčkova filharmonie Ostrava společně s hráči Ostravské bandy a dirigenty Johannesem Kalitzke, Petrem Kotíkem a Rolfem Guptou.

Skladba Gruppen (1955-57) Karlheinze Stockhausena vtahuje posluchače do středu hudebního dění: velký symfonický orchestr 109 hudebníků (rozšířený o saxofony, elektrickou kytaru, piano a velkou skupinou bicích nástrojů) je rozdělený do tří orchestrů řízených třemi dirigenty a umístěný do podkovy po třech stranách koncertního sálu. Gruppen se skládají celkem ze 174 komplexních jednotek, skupin, které v průběhu skladby navzájem vstupují do precizně definované interakce. Premiéra skladby se konala 25. března 1958 v Kolíně nad Rýnem, orchestr kolínského rozhlasu řídili autor (orchestr I), Bruno Maderna (orchestr II) a Pierre Boulez (orchestr III). Gruppen tehdy zazněly dvakrát, před přestávkou Pierre Boulez zahrál svou 3. klavírní sonátu v původní verzi. Stockhausen dodatečně rozšířil realizační tým o zvukového režiséra, jehož úkolem je v souladu s dirigenty zajistit optimalizaci zvukových proporcí provedení.


V České republice jsme měli možnost slyšet Gruppen na festivalu Pražské jaro 21. 5. 1999. Nadšené publikum ve Španělském sále si vynutilo skladbu provést bezprostředně po jejím skončení celou znovu. I tenkrát hrála Janáčkova filharmonie Ostrava a dirigovali Zsolt Nagy, Petr Kotík a Christian Arming.

Karlheinz Stockhausen (1928 - 2007) je jedním z nejinspirativnějších tvůrců hudby 20. století, vůdčí osobnost Darmstadtské školy 50. a 60. let, studoval v Kolíně nad Rýnem hudební pedagogiku, hru na klavír a souběžně skladbu u Franka Martina (1947-1951), v Paříži pokračoval u Oliviera Messiaena a Pierre Schaeffera (1952-53), studoval filosofii a na univerzitě v Bonnu fonetiku a informační technologie u Wernera Meyera-Epplera. Stockhausenův strmý umělecký vývoj charakterizuje důsledné hledání nového hudebního jazyka, nezatížené minulostí, které vede od počátečního následování Webernova punktualismu přes multiseriální kompozici, koncept hudby v prostoru, elektronickou a elektroakustickou hudbu, uplatňování prvků náhody a intuice k širšímu pojetí hudebního umění pod vlivem studia filosofie Dálného Východu, završenému monumentálním (a kontroverzním) cyklem sedmi celovečerních multimediálních oper – moderního „gesamkunstwerku“ – Licht (Světlo, 1977-2003) a nedokončeným projektem Klang (Zvuk, 2003-2007). Každá ze Stockhausenových 376 skladeb, které tvoří komplementární celek, řeší jiný kompoziční problém a dokumentuje autorovu neobyčejnou a nevyčerpatelnou objevitelskou invenci. Avantgardní cesty Karlheinze Stockhausena výrazně ovlivnily hudebníky v žánru klasické hudby (Igora Stravinského, Louise Andriessena, Wolfganga Rihma a desítky dalších ), ale i mimo něj. O ovlivnění jeho kompozicemi píše např. Miles Davis, Cecil Taylor, Charles Mingus, Frank Zappa, členové skupiny Pink Floyd, psychedeličtí Jefferson Airplane, skupina Kraftwerk nebo Laurie Anderson či Björk a mnoho dalších.

Skladbě Gruppen bude na zahajovacím koncertě předcházet Stockhausenova multikanálová kompozice z konce 50. let Gesang der Jünglinge (Zpěv jinochů). Celý večer bude od 18:00 zahájen inaugurací zvukové instalace - kompozice skladatele Alvina Luciera: Music in a Long Thin Wire, která dále bude znít po celou dobu festivalu. Oba projekty jsou součástí doprovodného programu - sekce OD plus Galerie města Ostravy PLATO.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Začíná Lunchmeat Festival

redakce 27.09.2021

Mezinárodní akce věnovaná aktuální nezávislé elektronické hudbě a digitálnímu umění se koná tento týden ve čtyřech lokacích po celé Praze.

Přehlídka MaMA Festival and Convention se blíží

redakce 26.09.2021

Na festivale a konferenci MaMa se každoročně potkává více než šest tisíc hudebních profesionálů a je tak největším setkáním podobného druhu ve Francii.

Prichádza festival Hudba sveta Žilina

redakce 25.09.2021

Siedmi ročník festivalu opäť prinesie všetkým milovníkom hudby rôznych kultúr dva dni plné kvalitnej a nesmierne pestrej hudby.

Mezipatra nabídnou vítěze z Cannes nebo dokument Moniky Treut

redakce 24.09.2021

Tématem 22. ročníku je Oslava života. Kromě celovečerních, krátkých nebo dokumentárních snímků nabídne festival oblíbenou Industry sekci.

Lunchmeat Moon 2021

redakce 23.09.2021

Lunchmeat festival už klepe na dveře, klepe v nejasných beatových vzorcích, luštíme jeho kody.

Knižní festival LITR je tu

redakce 22.09.2021

Prašina s Vojtěchem Matochou, básně s Petrem Borkovcem, Nejkrásnější české knihy a otevřené ateliéry. A svazky dalšího!

Hudba za klima potřetí

redakce 21.09.2021

Třetí ročník hudebně klimatického minifestivalu tentokrát v Olomouci. Vystoupí Khoiba.

Přírodní saunový festival Hiki Joki

redakce 20.09.2021

Kromě nekonečného saunování v různých potírnách se na louce chystají i jiná smyslová dobrodružství. Včetně gurmánských, mystických nebo hudebních.

Prague Music Performance představí Braxtona, Brendela i členy King Crimson

redakce 20.09.2021

PMP se zaměřuje na klasickou, jazzovou a experimentální hudbu. Do svých projektů integruje i další umělecké oblasti, jako je výtvarné, filmové a slovesné umění.

Be2Can odkrývá všech jedenáct filmů

redakce 19.09.2021

Berlín, Benátky a Cannes po roce okleštěných festivalů otevřely své brány naplno a Be2Can se tak vrací s širokou nabídkou.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace