redakce | Zprávy / Festivalové | 26.10.2019
Festival soudobé hudby Contempuls se letos koná už podesáté. Za uplynulé roky představil pražské metropoli celou řadu světoznámých souborů, uvedl množství premiér a objednal bezmála dvě desítky nových skladeb od českých autorů, kterým dal zaznít ve světové premiéře. Letošní desátý ročník představí hned čtyři koncerty, které zazní v rámci dvou večerů, 24. listopadu a 1. prosince.
report z loňského ročníku zde
Contempuls je festivalem, jenž si klade za cíl držet krok se světovými trendy v současné vážné hudbě, vybírá to nejnovější a nejzajímavější. Neodmyslitelnou součástí poslání festivalu je kvalita provedení prostřednictvím profesionálních specializovaných interpretů – a ani letos tomu nebude jinak. K pilířům dramaturgie letos patří česká premiéra společného, hodinu trvajícího scénicko-koncertního díla skladatele Martina Smolky a režiséra a libretisty Jiřího Adámka Vor dem Gesetz (Před zákonem), podle stejnojmenné povídky Franze Kafky, které vzniklo v úzké spolupráci s německým souborem ascolta a pohybuje se na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery. Jako obvykle program přinese i světové premiéry. Přímo pro Trio Catch napsal na objednávku festivalu novou skladbu nazvanou IOI Jakub Rataj, japonská klavíristka Satoko Inoue zase v premiéře uvede dosud neprovedenou část klavírního cyklu For Piano Luboše Mrkvičky. Vůbec poprvé také zazní suita ze skladby The Four Seasons, kterou pro norské trio Poing napsal dánský skladatel Bent Sørensen. Stejně jako v minulých letech dojde i na klasická díla druhé poloviny 20. století. Těmi letos budou Sight Rhythmics Jo Konda, poslední dílo pro sólový klavír Mortona Feldmana Palais de Mari nebo Trio pro klarinet, violoncello a klavír Georgese Aperghise.
Pokud jde o charakter jednotlivých koncertů, desátý ročník bude nebývale různorodý. Spektakulární vystoupení souboru ascolta kontrastuje s introvertním recitálem japonské interpretky, koncentrovaná hra Tria Catch navazuje na ty nejlepší tradice souborů specializovaných na soudobou hudbu, zatímco soubor Poing reprezentuje uvolněnější, experimentální přístup. První festivalový večer zahájí veřejný rozhovor s Martinem Smolkou a Jiřím Adámkem. Bezprostředně předchází provedení jejich společného díla Vor dem Gesetz (Před zákonem), jež bylo uvedeno ve světové premiéře před necelým půlrokem na festivalu v německém Wittenu. Rozhovor o hudebním divadle a díle, kde se dle autorů „vše vzájemně prorůstá – slova a tóny, hra na nástroj a gesto, zvuk a význam…“ povede Boris Klepal.
Contempuls 10
24. 11. – 1. 12. 2019
Centrum současného umění DOX, Praha
fb festivalu
foto © Geir Dokken
redakce 22.01.2025
Letošní program nabídne filmy rozebírající vliv sociálních sítí nebo ruskou propagandu a na celospolečenské fenomény upozorní i skrze individuální příběhy.
redakce 21.01.2025
Letošní ročník slibuje divoké novinky od temného operního undergroundu a křehkých emocí až po generativní syntézu a klubové vibrace.
redakce 17.01.2025
Hudba Jungle Debris sahá od hravých písniček a dronového minimalismu přes disonantní lyriku až k intenzivním a naléhavým projevům.
redakce 16.01.2025
Róisín Murphy je královnou třpytek, flitrů a opojného disco eskapismu.
redakce 14.01.2025
Letošní program se nese především ve znamení politiky a zákulisních mocenských tahanic, často založených na základě skutečných událostí.
redakce 09.01.2025
Sedm setů, z nichž jeden tentokrát zavítá ze Slovenska a hned dva budou mít světovou premiéru.
redakce 06.01.2025
Mezi první oznámená jména patří Daniel Romano's Outfit, kanadská punk-rock’n’rollová senzace známá nespoutanou energií a hypnotickými melodiemi.
redakce 06.01.2025
Jeho nové EP Last Child in the Woods mísí klavír se syntezátory, smyčci a dechovými nástroji.
redakce 05.01.2025
Oba se nebojí kombinovat klubové beaty s náladotvornou atmosférou, ambientními plochami a špetkou postrockové emocionality.
redakce 05.01.2025
Sobotní lineup ozdobí nejen kanadská Alanis Morissette, ale také tři české zpěvačky.