redakce | Zprávy / Festivalové | 26.10.2019
Festival soudobé hudby Contempuls se letos koná už podesáté. Za uplynulé roky představil pražské metropoli celou řadu světoznámých souborů, uvedl množství premiér a objednal bezmála dvě desítky nových skladeb od českých autorů, kterým dal zaznít ve světové premiéře. Letošní desátý ročník představí hned čtyři koncerty, které zazní v rámci dvou večerů, 24. listopadu a 1. prosince.
report z loňského ročníku zde
Contempuls je festivalem, jenž si klade za cíl držet krok se světovými trendy v současné vážné hudbě, vybírá to nejnovější a nejzajímavější. Neodmyslitelnou součástí poslání festivalu je kvalita provedení prostřednictvím profesionálních specializovaných interpretů – a ani letos tomu nebude jinak. K pilířům dramaturgie letos patří česká premiéra společného, hodinu trvajícího scénicko-koncertního díla skladatele Martina Smolky a režiséra a libretisty Jiřího Adámka Vor dem Gesetz (Před zákonem), podle stejnojmenné povídky Franze Kafky, které vzniklo v úzké spolupráci s německým souborem ascolta a pohybuje se na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery. Jako obvykle program přinese i světové premiéry. Přímo pro Trio Catch napsal na objednávku festivalu novou skladbu nazvanou IOI Jakub Rataj, japonská klavíristka Satoko Inoue zase v premiéře uvede dosud neprovedenou část klavírního cyklu For Piano Luboše Mrkvičky. Vůbec poprvé také zazní suita ze skladby The Four Seasons, kterou pro norské trio Poing napsal dánský skladatel Bent Sørensen. Stejně jako v minulých letech dojde i na klasická díla druhé poloviny 20. století. Těmi letos budou Sight Rhythmics Jo Konda, poslední dílo pro sólový klavír Mortona Feldmana Palais de Mari nebo Trio pro klarinet, violoncello a klavír Georgese Aperghise.
Pokud jde o charakter jednotlivých koncertů, desátý ročník bude nebývale různorodý. Spektakulární vystoupení souboru ascolta kontrastuje s introvertním recitálem japonské interpretky, koncentrovaná hra Tria Catch navazuje na ty nejlepší tradice souborů specializovaných na soudobou hudbu, zatímco soubor Poing reprezentuje uvolněnější, experimentální přístup. První festivalový večer zahájí veřejný rozhovor s Martinem Smolkou a Jiřím Adámkem. Bezprostředně předchází provedení jejich společného díla Vor dem Gesetz (Před zákonem), jež bylo uvedeno ve světové premiéře před necelým půlrokem na festivalu v německém Wittenu. Rozhovor o hudebním divadle a díle, kde se dle autorů „vše vzájemně prorůstá – slova a tóny, hra na nástroj a gesto, zvuk a význam…“ povede Boris Klepal.
Contempuls 10
24. 11. – 1. 12. 2019
Centrum současného umění DOX, Praha
fb festivalu
foto © Geir Dokken
redakce 17.01.2021
Rodinná oslava, Chlast, Rytíři spravedlnosti a další veselé filmy na každý den, ovšem jen pokud bude leden.
su 11.01.2021
Štěstí v neštěstí, znáte to. Přehlídku mladých talentů si můžete tedy pustit i doma za stránkách festivalu.
redakce 07.01.2021
Umělci měli tento rok málo šancí se představit, online festival je tedy alespoň jednou z nich.
redakce 06.01.2021
Dvojitá dávka audiovizuální zoufalosti v double feature, kde se řemeslná inkompetence překlápí do inkontinence tvůrčí nesoudnosti.
redakce 05.01.2021
A jde opravdu o várku, protože nových kapel do sestavy festivalu máme hned dvacet a pokrývají celé spektrum žánrů.
redakce 05.01.2021
Fanoušci se budou moci projít po festivalovém areálu, zazpívat si s českými i zahraničními kapelami, zatančit si v kotli pod pódiem, prohlédnout si partnerské zóny nebo nabídku stánkařů.
redakce 28.12.2020
Americké jaro bude patřit zpěvačce Lence Dusilové a kapelám Vertigo, -123min. a Jan P. Muchow & The Antagonists.
redakce 27.12.2020
V případě uvolnění opatření přehlídka proběhne i v kamenných kinech. Hlavním filmem letošního ročníku je bezesporu očekávaná Greta.
redakce 26.12.2020
Finální a nejnabitější víkend s Creepy Teepee Sabbatical přichází v době těsně povánoční: v sobotu 26. prosince a v neděli 27. prosince.
redakce 18.12.2020
Povětšinou neznámé kapely se nakonec představily pomocí série videí Bush extravaganza.