redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 04.12.2023
Na scéně se objevila nová kapela, složená z Ivy Z a Orla, známého z kapel Planety či Prohra Praha.
redakce 04.12.2023
DJ Shadow vyrůstal v osmdesátkách, což je skutečnost, kterou jeho hudba nezapře – a ani nechce.
redakce 03.12.2023
Na přelomu ledna a února proběhne v Berlíně 25. ročník festivalu, který s tématem „Sustain“ zaplní prostory nejen Berghainu.
redakce 03.12.2023
Ohledává svoji italsko-českou identitu a balancuje při tom na hraně rapu a zpěvu za doprovodu vlastních beatů.
redakce 02.12.2023
Kapela Armored Saint přinese na BA svou kombinaci prvků klasického metalu se současnými vlivy vytvářející silný a progresivní zvuk.
redakce 01.12.2023
Na co nás zve Kabinet múz v prosinci?
redakce 01.12.2023
Trio The Necks natočilo sedmnáct alb a má pověst té nejlepší z kultovních, stylově nezařaditelných kapel.
redakce 30.11.2023
Klasicky vzdělaná multiinstrumentalistka, v jejíž písních se snoubí folk, metal, postrok i klasika.
redakce 30.11.2023
Dojde na klasicky velkolepý DIY festival, kultovní postavu minimalistické klasiky i komunitní akce.
redakce 30.11.2023
Co to vlastně je hudební scéna, co ji tvoří a ovlivňuje? V jakém nastavení by se nám lépe tvořilo i žilo?