redakce | Zprávy | 05.04.2021
K čemu se vlastně filmařovi hodí zvukař? Jaká je úloha zvuku při přípravě a samotném natáčení? A v postprodukci? A jak to, že tentýž zvukař někdy dokáže nahrát perfektně čistý zvuk a jindy ne? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, a zároveň nejste zvukaři a nechcete se utopit ve složité teorii, nová kniha Radima Lapčíka, která právě vychází v Nakladatelství AMU, je tady právě pro vás.
Radim Lapčík je absolventem zvukové tvorby na FAMU, kde se věnoval převážně teorii. Živí se jako placový zvukař na volné noze, díky čemuž měl příležitost posbírat zkušenosti se zvukovou praxí na nejrůznějších úrovních – od internetového videa přes televizní tvorbu až po filmové projekty. A protože je běžné setkat se s podceňováním zvukové složky napříč všemi úrovněmi audiovizuálního umění, po řadě diskusí s kolegy došel k tomu, že je nasnadě sepsat návodný text, který popíše alespoň ty nejběžnější problémy, nejobecnější postupy a různá úskalí, s nimiž se zvukaři setkávají – tak, aby to bylo srozumitelné i pro laika.
Tato kniha tedy není psána pro zvukaře. Je psána pro režiséry, produkční, střihače, scenáristy... zkrátka pro filmaře. Nebo pro studenty filmových škol. Pro všechny, kteří mohou někdy potřebovat pracovat s filmovým zvukem. Nesnaží se poskytnout hluboký vhled do práce se zvukem. Klade si za cíl jen usnadnit komunikaci s „lidmi od zvuku“ a zvýšit efektivitu natáčení. Také zájemcům o obor zvukové tvorby přináší vhled do toho, jak práce zvukaře ve filmové branži vypadá.
Jak autor v závěru píše: „Práce na zvukové složce prochází celou tvorbou filmu. Podcenění kterékoliv fáze – od psaní scénáře po finální mix, od výběru herců tak, aby uměli pracovat s hlasem, po organizaci ADR, od obhlídek po foley studio – může způsobit zbytečné problémy. Problémy, jimž lze snadno předejít; ale na jejichž nápravu nemusíte mít čas ani peníze. Doufám, že se díky této publikaci vyhnete zbytečným problémům a uvolníte si ruce pro skutečnou tvůrčí práci se zvukem. V tomto textu jsme se soustředili převážně na technické aspekty, základní vhled do zvukové dramaturgie – tedy nejen jak lze pracovat se zvukem, ale také proč – vám poskytne připravovaný druhý díl.“
Radim Lapčík – Filmový zvuk pro nezvukaře (Nakladatelství AMU, 2021)
web nakladatelství
redakce 05.07.2022
Kromě Girls Against Boys se můžete těšit i na Planety s novým setem v roli předkapely a speciální vystoupení Paramount Styles na břehu u ohně.
Dagmar Lauková Petrášová 05.07.2022
Po minuloročnom albume Únikový východ 2, ktorý vydali s Petijeem, prichádza verbálny akrobat, milovník oxymoronov a vrhač ostrých pančlajnov so skladbou Ulica.
redakce 04.07.2022
Tak úspěšný domácí interpret se na titulce Full Moonu ještě neobjevil! Začněte playlistem.
redakce 04.07.2022
„ Asi všetci dnes žijeme trochu so sileným úsmevom, takže verím, že Awkward Laughter u poslucháčov zarezonuje a zasmejú sa s nami,“ říká Karol Mikloš.
redakce 04.07.2022
Jména současné alternativní scény, experimentální hudba východní Evropy, folk i čtyři unikátní projekty.
redakce 03.07.2022
Hudba z nejrůznějších koutů světa, akrobaté, divadlo pro malé i velké, dílny i nepřenositelná atmosféra festivalového areálu mezi středověkými hradbami a rybníkem.
redakce 03.07.2022
Letošní ji.hlavský vizuál od Juraje Horvátha zachycuje radost z objevování a tvořivého přístupu ke světu.
redakce 02.07.2022
Kapelníci Roberta Planta a PIL na jednom pódiu. Výjimečné spojení tří kultovních postav, které na britské scéně působí už víc než čtyřicet let.
redakce 01.07.2022
Pětice 52 Hertz Whale přichází v pátek 1. července s novým singlem Phil, který se objeví na všech streamovacích platformách.
redakce 01.07.2022
Zpěv ztracený v ozvěnách nekonečného reverbu a snovou atmosféru občas čeří vrčící kytara.