redakce | Zprávy / Pozvánky | 31.10.2018
Krajina slouží při popisech zejména abstraktnější hudby jako příhodná metafora, u málokoho však jde propojení hudby a místa do takové hloubi jako u renesančního člověka Fletchera Tuckera. Jeho první sólové album Cold Spring se nese v duchu dronujícího folku s vlivem amerického kytarovéhu primitivismu – a duch skalnatých pobřeží a mohutných sekvojí jej takřka fyzicky prostupuje. Zásadní roli hraje Tuckerův mythopoetický přístup. Z krajiny se stává zvuková báje. Tak jako dříve Phil Elverum z Mount Eerie se i Tucker dokáže zastavit u prostých maličkostí a vytvořit kolem nich kouzlo. A oproti pečlivé konkrétnosti Mount Eerie tady dostává fantazie volný prostor. V kapradí se skrývají bůžci.
Síla atmosféry stojí na síle kompozice. A ty nejlepší Tuckerovy skladby jsou ohromující, ve výsledku jednoduché a čitelné, ale pečlivě propracované, osekané do nejúčinnější formy. Navíc má Tucker podobně jako další z hrdinů odvážnějšího amerického písničkářství, Six Organs of Admittance, dar přijít s nesmírně silnými hlasovými i kytarovými motivy. Narozdíl od apokalyptického, neklidného Chasnyho ale Tucker vyjadřuje především celistvost, napojení na přírodu. Stačí zavřít oči, aby se objevil obraz zmítajících se jedlových větví.
Také druhého zahraničního vystupujícího představujeme krátce po velkém tvůrčím přerodu. Chuck Johnson si udělal určité jméno díky špičkovému, krystalicky čistému americkému primitivismu, který nikoli náhodou okouzlil také tuzemského mistra Jakuba Šimanského, v Praze ale představí současný materiál v duchu alba Balsams, kde namísto akustické kytary usedl za pedal steel guitar. Připomene nostalgický "pouštní" zvuk starších alb Harolda Budda nebo Daniela Lanoise na jeho nahrávkách s Brianem Eno. Výsledkem je až bolestná krása vybízející k ponoření a zapomenutí na tok času. Ano, balzám.
Znalci českého undergroundu mohli zaregistrovat Ivana Boreše v rámci „akusticky tučného marastu“ Masáž, kde na akustickou kytaru supluje grindové či jaké prasečiny, tentokrát se však představí v civilním kabátě kytarového virtuoza. Oproti emocem obou Američanů a jejich zvukové komplexnosti můžeme čekat zvukovou čistotu a absolutní hudbu. Představena bude vlastní tvorba směřující do klasické komponované hudby i úpravy lidových hudeb od Peru po Španělsko. A možná dojde i na pár překvapení.
Fletcher Tucker (us) + Chuck Johnson (us) + Ivan Boreš (cz)
7. 11. 2018 20:00
Punctum, Praha
fb událost
redakce 03.10.2024
Dojde na legendy alternativní scény, které mají stále co říct, mladé kolektivy zaměřené na experiment, sound art nebo improvizaci a zdaleka nejen to.
redakce 02.10.2024
Festival Batch, newyorské noiserockové trio A Place to Bury Strangers a spousta křtů.
redakce 02.10.2024
Říjen je nabitý a přináší spoustu jmen: Ghost-Note, autentický gospel The Staples Jr. Singers, Emilíanu Torrini, Orchestra Baobab a další.
redakce 01.10.2024
Během poslední dekády se Sylvie Kreusch představila v Belgii s kapelami Soldier’s Heart a Warhaus.
redakce 01.10.2024
Ve Futuru doplní 1349 taktéž norská formace Kampfar, jejíž název pochází ze starobylého severského bojového pokřiku.
redakce 30.09.2024
Trentemøller vytvořil chytlavou a pestrou kompozici s prvky shoegaze, dark wave, rocku a ponurého, introspektivního elektronického dream popu.
redakce 30.09.2024
The Lumineers je hudba, kterou si můžete pustit na párty u vody, anebo při romantických svíčkách v tichu domova.
redakce 29.09.2024
Jako proto-Jednota dovezli The Body poprvé do Prahy. Po desíti letech plných poznání, že ve spolupráci a jednotě je síla, se k nám projekt vrací.
redakce 29.09.2024
Po loňském vydání alba 206 kostí tak sólový projekt Romana Vičíka představuje další novinku.
redakce 28.09.2024
Zvíře jménem Podzim pomůže vybrat prostředky na podporu katastrofální povodní zasaženého Jesenicka.