Zprávy / Pozvánky

GASK i po deseti letech stále invenční

GASK i po deseti letech stále invenční

prof. Neutrino | Zprávy / Pozvánky | 22.08.2020

Kutnohorská galerie GASK letos oslavila první desítiletku a určitě je za čím se ohlížet. Mně se poštěstilo projít zdejším labyrintem aktuálních expozic se zasvěceným průvodcem – kurátorkou Veronikou Marešovou. Díky své opulentní rozloze rekonstruovaných jezuitských kolejí je zde k vidění jedna z největších sbírek českého umění vůbec. Nejnovější tváře se tak zde můžou konfrontovat s historií posvěcenými klasiky jako Emil Fila, Josef Čapek, Jan Kotík, Zdeněk Sýkora či Mikuláš Medek, ale i znovu odkrytými freskami z dob hlubokého socialismu, kdy koleje sloužily militantnějším cílům jako kasárna.

Vedle stálé expozice Alej světců hned ve vstupní hale a monotematické sbírky děl starší umělecké generace Srdce velkoměsta II., věnující se fenoménu velkoměsta, jeho postupnou industrilalizací, adorací moderních technologií, ale i odlidštěním a osamělosti (od Hudečka po Ovčáčka) je nejambicióznější projektem expozice Stavy mysli / za obzorem, která je koncipovaná jako ahistorická koláž artefaktů a doprovodných citátů, jež se spolu váží obecně srozumitelnými a komplementárními tématy jako je například samota/přátelství, odvaha/strach či něha/krutost. Prezentují tak univerzální emotivní stavy mysli každého člověka, bez rozdílu věku, genderu či etnicity. Úmyslně tak výstava rezignuje na znalosti chronologie dějin umění či jeho hodnoty a vtahuje pozorovatele přímo do „dějě“.

Sekundárně se zde nabízí i otázka, co že je vlastně to umění zač? Je to reziduum obecného vkusu, kvalitně zmáklé řemeslo, „konspirační dohoda" mezi akademickými umělci, kurátory a galeristy, která se pak legitimizuje prodejem artefaktu nebo je to něco, co uniká institucím nebo by mělo jít spíš o stav ducha či ideu, která nabízí možnost společenské změny? I o tom se dá meditovat v příšeří výstavních prostor GASKu.

Průkopnice české digitální grafiky Jaroslava Severová zde má svou retrospektivou s názvem Nejisté skutečnosti, stejně jako zakladatel Tvrdohlavých a kutnohorák Stanislav Diviš s výstavou Květy z ráje, kombinující florální a později architektonické motivy a kolorovaný minimalismus. Vojtěch Horálek a jeho Velké koupání pro změnu přichází se svéráznou technikou asambláže a postmoderním retro humorem nedbající na styly ani na klasické techniky. Jeho obrazy, kde zobrazovaná lidská těla jsou měkce vypolstrovaná navozují taktilní výzvu. Bylo by rozhodně škoda vynechat tajemnou místnost na konci chodby s instalací Parsonal Tarot Lab od Dariny Alster, představující jakýsi důmyslný novomediální objekt – věštírnu, kde se po stisknutí určité karty na displeji spustí videoprojekce se symbolickou performancí autorky a mobilním telefonem pak můžete navázat komunikaci s orákulem. Virtuální věštírna tak patří k vrcholům stálé expozice Stavy mysli - intervence.

V prostorách GASKu nelze minout ani samostatnou expozice multižánrového časopisu Artikl, věnující se již sedm let nemainstreamovému umění. Možná škoda, že zatím je k dostání jen v Praze (není, viz seznam distribučních míst, pozn. ed.). Za barvy Artiklu zde kope celá plejáda neotřelých mladých adeptů vizuální kultury se svými díly jako je totemický sítotisk „postgrafiťáka“ Jakuba Matušky, přes zoomorfní bytosti a zjevení Andrey Baštýřové, až po pseudovědecký videoobjekt – superorganimus od Jakuba Nepraše. Zastupují tak současné tendence vizuálního umění dávno překračující rozměr orámovaného obrazu či statické sochy.

Při „bloudění“ rozsáhlými sály GASKu mě přišla na mysl i problematika samotného galerijního provozu, tak jako kdysi autora Briana O'Doherty v jeho zásadní esejistické práci Uvnitř bílé krychle ze sedmdesátých let, kdy řešil vývoj, úlohu a smysl galerijního prostoru, určujícího vývoj a distribuci umění, kdy se z umění často stává jen „umění pro umění“ a nástroj akumulace kapitálu, než živá platforma pro komunikaci a kritické zrcadlo současnému světa. GASK však tento problém obchází a plní trochu jinou úlohu, než tu společensky konfrontační. Snaží se především o zpřístupnění výtvarných sbírek (nejen) českých autorů veřejnosti. S tím souvisí i další přidružené aktivity jako stylová kavárna, knihovna, sofistikované dětské koutky či edukační centrum zaštiťující programy pro děti i vizuální umělce.

V prvních letech otevření byl GASK i partnerem dnes už kultovního indie festivalu Creepy Teepee (letos bohužel zrušeném), později přestěhovaného do nedalekých prostor bývalého pivovaru. O pozornost se však již v pátek 4. září v GASKu hlásí další festival alternativní hudby A Day of Sound, kurátorovaný hudebním publicitou Pavlem Klusákem má propojit zvukové experimenty, soud art, ale i indie rock se zdejším zahradním a vnitřním prostorem. Tentokrát bude věnovaný třem výrazným ženským osobnostem, rozkročených na hraně hudby a performance jako je Biliana Voutchkova, Veronika Svobodová a Lucie Páchová. Když přičtu jako „unikátní exponát“ i nedalekou retro pivnici v duchu socialismu s dobovými plakáty Lenina či Husáka, a kde pivo stojí lidových 23 Kč, důvodů k návštěvě GASKu je určitě víc než dost.

Info

GASK
web galerie

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Animal Collective v Praze

redakce 21.01.2022

Dlouhých jedenáct let. Tak dlouho trval návrat Animal Collective do MeetFactory.

Aries přijede poprvé do Prahy, Low Roar představí své křehké světy

redakce 20.01.2022

Do pražského Rock Café se vrací Low Roar s novou tajuplnou nahrávkou Maybe Tomorrow… A Aries pojede turné k druhé desce.

Proběhne klubová noc Prahy 6

redakce 19.01.2022

Během jednoho večera se promění sály jednotlivých klubů na různé žánrově rozdílné scény podle toho, co jim je dramaturgicky nejbližší.

Hackedepicciotto vystoupí v Kaštanu

redakce 17.01.2022

Jen pár dní dělí od přesně dvouleté pauzy, po které se do Prahy vracejí umělečtí a životní partneři Alexander Hacke a Danielle de Picciotto.

Do kin vstupuje film Hranice odvahy

redakce 16.01.2022

Děti se vydávají hlubokými lesy za švédskou hranici, na neutrální území, kde budou všichni v bezpečí.

Goethe-Institut ukazuje sociálně kritické snímky z NDR

redakce 15.01.2022

Jedná se o legendární, s ohledem na dobu a režim progresivní a sociálně kritické snímky.

Stone Smoker letos poprvé i v zimě

redakce 14.01.2022

V Crossu vystoupí například Acid Row, Blue Chesterfield, Fialový Samet nebo Koonda Holaa Baro Chandel, kteří se po letech sejdou exkluzivně pouze pro tuto akci.

Jan Michoin s The Sound of Biblical Violence a Motherfucifer v Kaštanu

redakce 14.01.2022

Dvě knihovnice z podzemí tak hlubokého, že na povrchu slyšíš jen šumět trávu, zatímco dole pukají zlaté žíly.

Kashmir 941 s Empty Hall of Fame na Sedmičce

redakce 12.01.2022

Mocná valivá síla hard corového soukolí, promazaná metalem a hnaná mantrou. Since 1993.

A2 s Jednotou uvedou Lorenza Abattoira a Mariu Komarovou

redakce 11.01.2022

Zdánlivá primitivita a repetitivnost soundscapu přenáší posluchače do světa mentolových bzučáků, jednookých sirén, citronových pulců, zázvorových tygrů, plastových brouků...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace