redakce | Zprávy | 10.12.2020
Třicet let německé kulturní a jazykové práce v srdci Evropy, třicet let Goethe-Institutu v Praze. Německý mezinárodní institut si v těchto dnech připomíná kulaté výročí založení své české pobočky – a činí to, jak jinak, online.
Tepanými secesními dveřmi na pražském Masarykově nábřeží 32 prošly za uplynulé tři dekády nesčetné tisíce zájemců o německý jazyk a německou kulturu. Jazykové kurzy, zkoušky, ale také knihovnu, výstavy, filmové projekce, autorská čtení a další akce zde německý mezinárodní institut začal nabízet od samého začátku 90. let. „Byl to pro mě ten nejhezčí úkol,” komentuje Jochen Bloss, zakládající ředitel Goethe-Institutu, léta 1990 až 1996, která v Praze strávil, a která byla pro vnímání německé kultury a česko(slovensko)-německých vztahů v novodobé historii zásadní: „Po změně režimu panovala na obou stranách hranice zvědavost, velký zájem o druhé a až neuvěřitelná otevřenost. Zdálo se, že po sametové revoluci je možné vše. Nálada z rozpuku nové doby se nezapomíná, tím spíše, pokud zemi vede prezident, dramatik a ochránce lidských práv, jemuž se dostává celosvětového uznání.” dodal Bloss.
A by to také Václav Havel, jenž díky iniciativně tehdejšího velvyslance v Německu Františka Černého přispěl k tomu, že byl Goethe-Institut otevřen v budově bývalého východoněmeckého velvyslanectví. Symbolický důraz na to, aby staré politické struktury v domě vystřídala kultura a vzdělávání a aby se z uzavřeného východoněmeckého paláce stal otevřený kulturní institut, byl více než zřejmý. Goethe-Institut v průběhu let navštívila řada osobností z kulturního života Česka a Německa. Ať to byli nositelé Nobelovy ceny jako Herta Müller či Günter Grass, světově proslulí filmaři jako Werner Herzog či legendy česko-německé kultury jako spisovatelka Lenka Reinerová, hosté Goethe-Institutu vždy otevřeně prezentovali své názory, postoje a své dílo českému publiku.
Za posledních třicet let se secesní dveře pražského Goethe-Institutu výrazněji přivřely jen jednou, a to s první a druhou vlnou koronavirové pandemie. „Pořád nám ale zbývá dost možností k tomu, abychom v kulturní a jazykové práci pokračovali. I kdyby to mělo být „jen“ online. Je pro mě důležité, abychom institut udrželi otevřený tak dlouho, jak to jde a byli dosažitelní pro všechny naše návštěvníky a kurzisty. I třicet let po založení Goethe-Institutu je zjevné, že máme lidem hodně co nabídnout a že je naše nabídka, i v těžkých dobách, ráda přijímána. Mám z toho velkou radost,“ komentuje ředitelka Goethe-Insitutu Angelika Ridder.
redakce 02.06.2023
Skladba v sebe kombinuje vplyvy breakbeatu ambientu a garage a ponúka poslucháčovi zvukovo dynamický a klubový zážitok.
redakce 02.06.2023
Pečlivě posoudit téměř dva tisíce přihlášených filmů byla práce náročná a vzrušující pro celý programový tým,“ říká umělecký ředitel festivalu Karel Och.
redakce 02.06.2023
Již tradičně se uskuteční komiksový battle nebo storytelling spojený s živým malováním a také večerní koncerty.
redakce 01.06.2023
Chladný industriálny beat a agresívne syntetizátorové plochy sú v príkrom kontraste s jemnými éterickými vokálmi a sláčikmi.
redakce 01.06.2023
Full Moon selekce z červnového programu Kabinetu múz. Kam zajdeme?
redakce 01.06.2023
Texaská čtveřice nadále inspiruje spousty kolegů hudebníků a zároveň si získává miliony šíleně oddaných fanoušků po celém světě.
redakce 01.06.2023
Na Mighty Sounds je pověstná především uvolněná atmosféra, která není tvořena jen hudebním programem.
redakce 31.05.2023
Prelínanie neo-soulu s indie popom, groove, charakteristický hlas a storytelling ovplyvnený aj jej životom v Austrálii či Berlíne.
redakce 31.05.2023
Měsíc ve znamení zajímavých malých koncertů oázy jménem Punctum.
redakce 31.05.2023
Mezinárodní sestava El Perro se vydává na evropskou tour v podobném stylu a snaze navázat na předchozí úspěchy Radio Moscow.