redakce | Zprávy / Festivalové | 19.08.2021
Čtvrteční Start na Dole Hlubina a tři koncerty/performance v jednom večeru. V pátek začínající Dlouhá noc: 18hodinový maraton hudby, ale i happeningů Fluxus nebo generativní opery v prostorách Divadla Jiřího Myrona (včetně sobotní pozdní snídaně) – V Galerii výtvarného umění v Ostravě začne v sobotu odpoledne Minimaraton elektronické hudby a potrvá až do půlnoci – Nedělní velké orchestrální zahájení v Trojhalí Karolina a mezinárodní symfonický orchestr ONO v pěti skladbách současných skladatelů, kteří budou u toho. To jsou jen první čtyři dny festivalu Ostravské dny, který pokračuje v centru Ostravy pak i v dalším týdnu, denně s několikahodinovými koncerty.
Sídlem Ostravských dnů je teď naplno Janáčkova konzervatoř v Ostravě, kde se celý minulý týden konaly vzájemné prezentace i individuální konzultace zkušených skladatelů/pedagogů z celého světa a studentů i absolventů evropských a amerických univerzit, tzv. Institut Ostravských dnů. Od začátku tohoto týdne probíhají na konzervatoři, ale už i v Trojhalí Karolina nebo v BrickHouse Dolní oblasti Vítkovice náročné zkoušky na koncerty festivalové části Ostravských dnů. Rozvrh zkouškového plánu je obří a spletitý a je výsledkem náročné logistiky: jak v co nejkratší době, za maximálního úsilí dvou set hudebníků, na nejrůznějších místech Ostravy a v souladu s maximalistickými požadavky na specifické nástroje (včetně velkých sad bicích nebo šestinotónového harmonia) a elektroniky nastudovat a provést letos cca 105 kompozic současných skladatelů třech generací i těch umělců, kteří svým dílem vzbuzovali kontroverze ve století dvacátém.
více nejen o festivalu zde
Den první - BrickHouse, Důl Hlubina - čtvrtek 19. 8. Jedna z mnoha objednávek pro Ostravské dny od švýcarského skladatele Rolanda Dahindena obklopena skladbami průkopníků elektronické hudby: Alvinem Curranem a Frederikem Rzewskim. Legendární kus Aus den Sieben Tagen Karlheinze Stockhausena z konce 60. let i nejnovější tvorba generace dvacetiletých a třicetiletých skladatelů Institutu.
Den druhý - Masarykovo náměstí, Katedrála a všechny dostupné prostory Divadla Jiřího Myrona - pátek až sobota 20.- 21. 8. Prostor pro 18hodinový maraton – performance (s dechovkou), dva bloky virtuózních sólistických výstupů, vystoupení souborů z Prahy (Cappella Mariana a famaQ), Bratislavy (BraCplayers) i Curychu (Tanec – Hudba – Světla). Čtyřhodinová generativní opera za rozednění Milana Guštara a Etudy Bernharda Langa na chopinovském základě (klavírista Daan Vandewalle) i hodinová Why Patterns? Mortona Feldmana. Duchovní Et Lux Wolfganga Rihma a návraty k starým avantgardistům (Brown, Lucier, Wolff, Cage...), videa a fotografie Wolfganga Trägera. Až do jedenácté sobotního dopoledne tak lze bdít, snít, přicházet, odcházet, vracet se a meditovat. Oslavu hnutí Fluxus paralelně s tím vším provede Eric Andersen, nápomocna mu bude např. v kusu Yoko Ono performerka Jana Orlová, na programu se podílí také Opening Performance Orchestra i publikum samotné.
Den třetí - Galerie výtvarného umění Ostrava a Minimaraton elektronické hudby, sobota 21. 8. A šéf jeho programu Ivan Bierhanzl, který pro FullMoon uvedl: „V tomto maratonu nejde o výdrž s dechem, ale sluchem.“ Začne Petr Válek se svou bizarní instalací, Tibor Szemzö s předtočenými zvukovými stopami, mikrointervaly se potáhnou skladbami Ančerla, Ivese i Vyšněgradského. Kytarové efekty Ivana Manolova, sampler Ivana Achera nebo syntezátor Michala Nejtka uslyšíme v jejich projektu Svobodná místa (na texty Pavla Zajíčka).
Den čtvrtý - Trojhalí Karolina a velké orchestrální otevření se koná od 18:00 v neděli 22. 8. Uvádět současné skladby pro symfonický orchestr, to byl jeden z hlavních důvodů vzniku Ostravských dnů před 20 lety a pořád to platí. Mezinárodní ONO – Ostrava New Orchestra ve spojení s Ostravskou bandou, osmi sólisty a třemi dirigenty uvedou nové skladby Lucie Vítkové, Františka Chaloupky, Todda Tarantina, Christiana Wolffa a Fragment Petra Kotíka.
Ostravské dny pokračují dalšími koncerty s originálním programem světových a českých premiér současných kompozic i příští týden, a to až do soboty 28. srpna.
redakce 19.04.2024
Nechybí na něm zaběhlá jména české a slovenské alternativní hudební scény, ani nadějní nováčci. Bohaté zastoupení mají v programu i divadla, filmy, výstavy, přednášky a workshopy.
redakce 18.04.2024
Zvuk současnosti i budoucnosti, noci na tanečním parketě a nové objevy. Jako každý rok i letos překračuje program Music is Science festivalu Academia Film Olomouc hranice žánrů.
redakce 18.04.2024
Na hudebním festivalu A Day of Sound vystoupí Monty Adkins, Alessandro Bosetti nebo Sisa Fehér.
redakce 18.04.2024
TDEP, kteří posunuli hranice extrémního metalu, mají miliony příznivců a ovlivnili tisíce hudebníků se k této speciální příležitosti vrátí po sedmi letech na pódium.
redakce 17.04.2024
Festival se také stěhuje do většího areálu brněnského Velodromu a jeho okolí na výstavišti BVV, který nabídne sedm nejen hudebních scén.
redakce 16.04.2024
Pražské ostrovy budou patřit žánrově pestré náloži neoposlouchaných hudebních tónů ze všech zemí evropské sedmadvacítky.
redakce 15.04.2024
Z novější vlny domácích interpretů a interpretek zahrají např. Souly nebo Domiziana, která ve své tvorbě šikovně kombinuje hyperpop a eurodance.
redakce 13.04.2024
Návštěvníci a návštěvnice si nově budou moci vybrat, zda přijedou na první polovinu festivalu či na druhou. Je možné si koupit i akreditaci na celých deset dní.
redakce 12.04.2024
V letošním roce se zapsala do historie Brit Awards, když sedm nominací proměnila v hned šest cen.
redakce 10.04.2024
Jej tvorba nadväzuje na intepretov ako Roni Size, Shy FX alebo DJ Die, ale prináša absolútne čerstvý prístup.