redakce | Zprávy / Ceny/Awards | 23.02.2022
Vítězové XI. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera ve středu 23. února v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili album Fragility of Context od elektronického producenta Olivera Torra. Objevem roku je experimentátorka Ursula Sereghy. Počinem roku jsou aktivity promotérského kolektivu Heartnoize Promotion. Cenu Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku si odnesla redaktorka časopisu Full Moon Maria Pyatkina. V rámci letos poprvé vyhlášené výzvy Bastl Electronic Track pro mladé producenty a producentky do 25 let porota vybrala Johannese Tröstlera a Pavla Bastlovou.
„U Desky i Objevu se jedná o sólové projekty, které mohly vznikat nezávisle na pandemii i v úplné izolaci. Oba umělci do alb otisknuli svůj osobní příběh a životní zkušenost. Pro Olivera Torra byla tvorba desky regulérní terapií, Ursula Sereghy na nahrávce připravované v diskomfortu chaty hledala nové způsoby, jak žít a tvořit,“ říká za koordinátory Vinyly Pavel Uretšlégr.
Vedle tradičních kategorií došlo i na ocenění za publicistiku, tedy na II. ročník ceny Jany „Apačky” Grygarové. „Z devíti přihlášených mladých autorů a autorek do 27 let porota jednohlasně vybrala redaktorku magazínu Full Moon, Marii Pyatkinu,” dodává za organizátory Tomáš Grombíř. Složitější rozhodování porotci měli při vyhodnocování I. ročníku výzvy Bastl Electronic Track, kde vybírali celkem ze 27 skladeb a nakonec se shodli na jménech Johannes Tröstler a Pavla Bastlová.
„Vinyla nechce být jen instituce, která udílí ceny, ale daleko víc nám jde o dlouhodobé vytváření podmínek, které tuzemským tvůrcům pomáhají v dalším rozvoji. Dvěma vítězům výzvy ve spolupráci s Bastl Instruments dále poskytneme mentorskou a technickou podporu k vytvoření autorského EP, včetně zapůjčení nástrojů, propagace a koncertů,“ upřesňuje Grombíř. Ocenění ve všech kategoriích obdrželi věcné ceny, nástroje od společnosti Bastl Instruments, která je od letošního ročníku novým hlavním partnerem cen Vinyla. „Naše firma vyrostla z energie alternativního, nemainstreamového hudebního a uměleckého prostředí a vždy byla jeho součástí. Spolupráce s Vinylou je tak pro nás zcela přirozeným krokem, jak scéně část této energie vracet a zároveň sami sobě dělat radost. Myslím, že oceněná hudba i počiny mluví samy za sebe velmi sebevědomě. Za nás bych snad jen dodal, že jména zúčastněných neměla na umístění žádný vliv,” říká Viktor Piorecký ze společnosti Bastl Instruments.
Tradiční vizuál limitované stokusové série LP desky obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných, shrnuje podstatné počiny tuzemské scény a zároveň slouží jako základní ocenění pro vítěze ve všech kategoriích. Letos jej připravil Tadeáš Polák z Ateliéru Environment na FaVU VUT v Brně, který působí také v kapele Severní nástupiště.
Slavnostním vyhlášením cen Vinyla v pražském Lucerna Music Baru, kterým jako moderátor provedl Saša Michailidis, letošní ceny Vinyla opět nekončí. „Hudební ceny Vinyla už dávno nejsou jednorázovou událostí spojenou pouze s jedním slavnostním večerem v Praze. Aktuálně vyšel třetí díl čtyřdílného podcastu Území ozvěn od Anety Martínkové, loňské historicky první laureátky Ceny Jany ‚Apačky‘ Grygarové. Během letošního roku dále připravujeme sérii přednášek a koncertů pod hlavičkou Průběžný festival Vinyla a zopakujeme i úspěšné vzdělávací workshopy,“ dodává za organizátory Vinyly Pavel Uretšlégr.
Ocenění umělcům v kategorii Deska, Objev a Počin roku předali sučasní členové Rady hudebních cen Vinyla Karel Veselý, Zdeněk Lichnovský a Aneta Martínková. Rada funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny – především každoročně sestavuje porotu a dohlíží na regulérní průběh. Porotu pro ročník 2021 tvoří 31 aktivních hudebních novinářů. V porotě pro mladé hudební publicisty/ky zasedli Miloš Hroch, Eva Klíčová, Pavel Turek a kolektiv Trigger (Mary C, Dora Rodriguez a Adéla Sobotková). Porotu pro výběr mladých producentů a producentek do 25 let tvořili Natálie Pleváková, Sára Vondrášková (Never Sol), Ondřej Mikula (Aid Kid), Ondřej Lasák a Matěj Kotouček.
redakce 07.06.2023
Kategorii alb či jednotlivé žánrově profilované sekce dále ovládl částečný, ale atmosféricky působivý návrat k černému kovu v podání Heiden.
redakce 19.04.2023
Nikdo z poroty asi nečekal, že ta nejchytlavější věc v celém Bastl Electronic Tracku soutěži bude postavená na samplu Leoše Janáčka.
redakce 22.02.2023
Cenu si odnesl Tomáš Niesner, Mat213 a festival Pop Messe. Uspěli i mladí producenti Mezi patry klid a publicisté David Laufer a Jiří Slabihoudek.
redakce 08.02.2023
Ocenění přeberou také laureáti výzvy Bastl Electronic Track pro mladé hudební producenty*ky, kterých se letos přihlásilo rekordních devětatřicet.
redakce 17.01.2023
Šanci získat lví sošku za nejlepší celovečerní hraný film roku 2022 mají filmy Arvéd, BANGER., Il Boemo, Oběť a Světlonoc.
redakce 03.01.2023
Na desku roku ve Vinyle aspirují Anki, Orient, Tamara a Tomáš Niesner. Kdo v dalších kategoriích?
redakce 16.11.2022
Open call Bastl Electronic Track je výsledkem spolupráce cen s brněnským výrobcem elektronických hudebních nástrojů Bastl Instruments.
redakce 22.10.2022
Ceny Music Moves Europe Awards jsou mezinárodní projekt, který má za cíl podpořit mladé hudební talenty na začátku kariéry.
redakce 08.06.2022
Charakteristickým rysem minulého roku byla novými nahrávkami starých skladeb tvořená retroalba legendárních těles, z nichž Krabathor dopadl v Břitvě o něco lépe než Vitacit.
redakce 10.02.2022
Už za pár dnů vybere odborná porota nejlepší loňskou desku, nejzajímavější objev na scéně a počin spojený s hudbou.