Zprávy / Pozvánky

Lunchmeat Studio v Kunsthalle

Lunchmeat Studio v Kunsthalle

redakce | Zprávy / Pozvánky | 21.10.2023

Kunsthalle Praha veřejnosti odhaluje audiovizuální instalaci s melancholickým názvem The Grief of Misfit Cathedrals. Imerzivní filmové dílo o patnácti minutách v podání uměleckého uskupení Lunchmeat Studio formálně staví na ohromujícím vícekanálovém zvuku a technicky precizních 3D skenech opuštěných průmyslových objektů v ruinách bývalých železářských hutí v Kladně a pražském Veleslavíně.

Návštěvnictvo galerie, resp. jejího experimentálního prostoru Aw! Lab, vrstevnaté dílo zaujme vizuálně a zvukově působivou exkurzí do monumentálních, ovšem těžce přístupných míst, jež nenávratně zanikají. Výstava se díky svému provedení řadí mezi nejrozsáhlejší autorské imerzivní výstavy v České republice, které fungují na principu multi–channel. Svou premiéru si odbyla na Signal Festivalu 2023, v Kunsthalle Praha bude ovšem k vidění až do 14. ledna 2024.

“Aw! Lab je svobodný a bezpečný prostor, skoro až laboratoř, která nám umožňuje zkoušet nové formy umění, zjišťovat jejich výstavní potenciál a sílu přežít ve světě výtvarného umění. Právě proto jsem oslovila Jakuba Peška a celé Lunchmeat Studio, jehož je součástí. Jejich projekty totiž často mají velmi silný přesah do výtvarného umění, ale také do současné hudby nebo do audiovizuálního experimentu. Chtěla jsem společně s nimi vytvořit hodnotný projekt, který bude fungovat v galerijním prostředí Kunsthalle a bude tu k vidění delší dobu,” přibližuje svůj záměr kurátorka výstavy Iva Polanecká, jež instalaci popisuje v intencích transcendentálního hudebně-vizuálního zážitku.

Lunchmeat Studio, kolektiv nezávislých umělkyň a umělců, který se zabývá novými technologiemi v umění. Již čtrnáct let pořádá úspěšný Lunchmeat Festival a často vyhledává a prozkoumává jedinečná místa, jež sice společnost opomíjí, stále ovšem dokaží uhranout geniem loci. “Téma nám rostlo pod rukama a my se postupně dostávali do podstaty jednotlivých míst, jejich příběhů a minulých, současných nebo hypotetických budoucích vztahů s okolní společností. Nechceme, aby diváci o výstavě přemýšleli jako troskách post-industriálních staveb, ale aby se skutečně zamysleli nad tím, co je pro ně hezké a co je skutečně potřeba zachovat—do jaké míry je nutné rekonstruovat zbytky něčeho, co už člověk jednou vytvořil a co se následně po řadě let stalo jakousi ruinou,” přemýšlí umělec a režisér instalace Jakub Pešek z Lunchmeat Studia. Upomíná tak na jeden z klíčových aspektů výstavy—princip mono no aware vycházející z japonské kultury.

Jedná se o koncept, jenž učí oceňovat krásu věcí, které nemusí být nutně líbivé—stačí, že existují a člověku dávají pocítit sílu okamžiku i smutku nad jeho pomíjivostí.

“Pracujeme v čase, který divákům nemusí být jasný, je to spíše takové bezčasí, v němž vytváříme iluzi, která by měla inspirovat k přemýšlení o tom, co jsme to vlastně viděli a jak a proč to k nám promlouvá,” zdůrazňuje Pešek s tím, že kompletní 3D scan vybraných budov—dle jeho slov “vyděděnců společnosti”—byl sám o sobě experimentálním procesem. Vznikal prostřednictvím tzv. fotogrammetrie, moderní technologie, při níž se právě skrze fotografie sbírají data o fyzických objektech a prostředí. Lunchmeat Studio tak několik měsíců trávilo důsledným mapováním vybraných pražských a kladenských industriálních staveb. Výsledný model, který návštěvnictvo sleduje během projekcí, je pak syntézou těchto chátrajících a nyní již pečlivě zdokumentovaných a tím pádem i uchovaných, archivovaných objektů. 

“Za prvé se ocitáte ve scéně s prostorovým zvukem, v imerzivním prostředí, kde se vše odehrává okolo vás v bezprostřední blízkosti. Za druhé je to hluboké současné umělecké dílo, které odkazuje k jiným dílům z výtvarného umění, ať už je to téma opuštěných zřícenin z dob romantismu nebo silné pouto k tvorbě manželů Becherových, konceptuálních fotografů, kteří povyšovali objekty na sochy, což svým způsobem nyní dělá i Lunchmeat ve své instalaci,” shrnuje výstavu její kurátorka Iva Polanecká. Žal nechtěných katedrál je podle ní komplexní umělecký počin vytvořený skupinou výjimečných audiovizuálních umělkyň a umělců. K plnohodnotnému smyslovému prožitku z jeho návštěvy v neposlední řadě přispívá i burácivý sound–design v podání Ladislava Zensora aka Oblaka, progresivního producenta současné elektronické hudby.

Info

Kunsthalle Praha
web galerie

foto © Vojtěch Veškrna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Společný koncert Bardo a Ankramu

redakce 15.07.2024

Přestože jsou všechny skladby originální, mluvící vlastním jazykem, v Bardu lze nalézt i jistou fiktivní příchuť slovenského folklóru.

Šimanský & Niesner v Džungli BKAO

redakce 14.07.2024

Jan, řečený Člověk Krve, si nese slovo sen i v rodovém jméně. Z magických prostor jeho písní se noří živé postavy, důvěrně známá místa i povědomá slova.

Psychedelic Porn Crumpets ve Futuru

redakce 14.07.2024

Odkud by měl do světa proudit ten nejlepší psychedelický rock, když ne z Austrálie.

Berlin Atonal představuje nový projekt Openless

redakce 11.07.2024

Poté, co v loňském roce přešli na dvouletý režim, představují Openless jako sérii tří výjimečných koncertních večerů plných audio-vizuálních zážitků.

David Tibet s Current 93 v Kostele sv. Šimona a Judy

redakce 08.07.2024

Svět C93 je pestrý, chaotický, má spoustu odboček a zákoutí, ale v konečném důsledku jde především o upřímnou snahu vydat ze sebe mimořádný umělecký výkon.

Za Fuchsem Arleta, Berlin Manson nebo Dušan Vlk

redakce 07.07.2024

Po třech slovenských edicích míří Underground Overtake poprvé do Prahy, kde obsadí open air prostor za Fuchsem.

Opulence: letní eventová série Radia Wave a GHMP

redakce 06.07.2024

Kromě několika opulentních koncertů v zákoutích zdejších zahrad se můžete těšit na tematické debaty vedené hudební publicistkou Anetou Martínkovou.

Okay Kaya, Yann Destal a Kavinsky v Praze

redakce 05.07.2024

Dva večery s tou nejlepší francouzskou elektronikou a jeden s tajuplnou hudebnici. Fource.

CocoRosie oslaví v Praze dvacet let na scéně

redakce 04.07.2024

Svým uměním se zasazují o lidská práva, zpochybňují společenské normy a často si pohrávají s různými tabu.

Porridge Radio ve Futuru

redakce 04.07.2024

Výrazný zvuk, kombinující prvky indie rocku a postpunku, je doplněn o upřímné texty, které se nebojí otevřeně reflektovat emocionální turbulence a existenciální otázky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace