redakce | Zprávy | 26.11.2020
V Nakladatelství AMU právě vyšla kniha o Michalu Hýbkovi, „kameramanovi disentu“, který byl všestrannou osobností s kontakty a zájmy v oblasti hudby, výtvarné kultury a divadla. Filmový historik Jan Bernard rekonstruuje Hýbkovu životní pouť na základě průzkumu velkého množství archivních materiálů i rozhovorů s pamětníky. Kniha tak rozšiřuje dosavadní poznání dějin každodennosti a alternativní kultury v socialistickém Československu a přináší i nové informace o zrodu filmového a televizního průmyslu na počátku 90. let.
Michal Hýbek (9. 10. 1957 – 19. 10. 2003) se proslavil jako spoluautor vynikajícího amatérského filmu Snídaně. Natočil ho s Pavlem Bártou v roce 1984, nedlouho poté, co se vrátil z vězení, jímž byl potrestán za svou spolupráci se samizdatovým časopisem Vokno. Ve vězení se seznámil s Václavem Havlem a v roce 1986 natočil pro jeho prezentaci světové veřejnosti před udělením Ceny Erasma Rotterdamského film Dopisy Olze. S Havlem se podílel i na konceptu „paralelní televize“ – Originálního videojournalu, který se prostřednictvím videokazet šířil mezi disentem. Pro toto médium také natáčel. Pro jeho pověst skvělého a spolehlivého kameramana, jímž byl i přesto, že mu chyběly články prstů na obou rukou, si ho po sametové revoluci vybírali režiséři pro své dokumenty z Ameriky, ze Sibiře, Řecka, Filipín i dalších zemí. V televizi se také významně podílel na velkých cyklech jako Cestománie, Bigbít či Ještě jsem tady. Na přelomu tisíciletí, kdy dosáhl ve spolupráci s umělecky založenými osobnostmi české filmařské obce vysoce profesionální úrovně své práce, ho zasáhla zhoubná nemoc, kterou ani přes svou přirozenou povahu k překonávání potíží a překážek nedokázal zdolat.
„Osudy a tvorba Michala Hýbka jsou tu nejen individuálním příběhem odvážného a dobrodružného člověka, který usiloval o to, aby v životě i v tvorbě dosáhl svobody, po které toužil, ale i obecnějším obrazem toho, jak takové možnosti vypadaly v době husákovské normalizace a v bouřlivých letech po sametové revoluci roku 1989, kdy rozvoj gründerské fáze kapitalismu a principů demokracie umožnil realizace různých typů ideálů svobody,“ píše Jan Bernard v závěru své knihy.
Jan Bernard – Filmaři disentu – Michal Hýbek v paměti archivů a přátel (Nakladatelství AMU, 2020)
web nakladatelství
redakce 19.08.2022
Vychází v koprodukci labelů Full Moon Forum a Weltschmerzen po dlouhých pěti letech od prvotiny I've met a lot of people, křty a další koncerty budou následovat v průběhu září…
redakce 19.08.2022
Chystaná šestá studiová deska kyjevského tria vyjde nově u metalového vydavatelství Season of Mist.
redakce 19.08.2022
Jedna z nejúspěšnějších estonských kapel Trad.Attack! už několik let mění vnímání folklóru a lidové hudby.
redakce 18.08.2022
Po vydařené loňské premiéře audio-vizuální noci Till the Last se kolektiv Lunchmeat vrací do areálu bývalých hutí a oceláren Poldi Kladno.
redakce 18.08.2022
V unikátním hudebním uskupení fyield se setkávají přední osobnosti české a islandské nezávislé hudební scény.
redakce 18.08.2022
Wood je dobře znám díky kapele Kneebody nebo coby basák Donnyho McCaslina. Sám ale ovládá mistrovsky syntezátory, bicí, baskytaru a zpěv.
redakce 17.08.2022
Smířlivé tóny klavíru, špetka melancholie a intimní zpověď, která dává nahlédnout do hlubin zármutku.
redakce 17.08.2022
Festival navazuje dramaturgií a podtitulem Festival nepopulární hudby na dvacetiletou tradici zdejšího festivalu Eurotrialog.
redakce 17.08.2022
Jeden z nejúspěšnějších kanadských umělců ve své tvorbě kombinuje experimentální rap a cloudový trap s dusivou flow.
redakce 16.08.2022
Savanah i Pryne malují kytarami krajiny plné fantazie, barev a elegance. Metal pokaždé jinak.