redakce | Zprávy / Nové desky | 11.05.2021
Pražské trio Ruinu vydává po čtrnácti letech a třinácti živých nahrávkách první studiové album Left Behind. Materiál, nahraný na pražské HAMU a produkovaný skladatelem Miroslavem Tóthem, na kazetě doplňuje záznam z vystoupení na festivalu Alternativa v roce 2019.
Ruinu jsou paradoxem pražské nezávislé scény: ztělesňují to, co je v improvizačním přístupu k hudbě maximálně rozkladné, a přitom jsou nejdéle působícím projektem pražského labelu Klang-und-Krach. Ten od roku 2007 inicioval množství koncertů zahraničních okrajových umělců a stál u zrodu několika výrazných domácích kapel a projektů (Rouilleux, No Pavarotti nebo Lightning Glove).
Možná proto, že Ruinu mají fragmentaci zapsanou ve svém DNA kódu, období nečinnosti nebo dělení (např. duo Klamm & Pelikán) pro ně byly vždy součásti původního východiska a aktivita kapely tak nikdy nebyla závislá na souhře, nápadech nebo energii, ale spíš na tom, jestli je ještě co rozkládat. Také nejnovější deska je především dílem náhody: jde o čtrnáctý rok existence kapely a čtrnáctou vydanou nahrávku, a zároveň teprve první studiové album.
Nahrávka Left Behind (strana A) zachycuje trojici Jan Klamm, Ondřej Parus a Patrik Pelikán v době, kdy se do zvuku výrazně vrátily bicí nástroje a po několika živých vystoupeních byla příležitost pořídit studiový záznam. O nahrávání a mastering se postaral slovenský skladatel a hráč na dechové nástroje Miroslav Tóth, zatímco kapela sama se soustředila na to, co jí jde nejlépe – stříhání a odklízení materiálu. Celou deskou se vine jeden základní princip: materiál není komponován, ale distribuován, což je nejvýrazněji slyšet v rozložení zvuku ve stereo pásmu. Jan Klamm (kytara, elektronika, kazetové manipulace) a Patrik Pelikán (saxofon, elektronika, kazetové manipulace) pomocí diktafonů okamžitě fragmentarizují vznikající zvukovou matérii, zatímco Ondřej Parus (bicí, elektronika) je v zajetí zpravidla frenetické perkusivní linky, která buď míří kamsi mimo vytyčený prostor, anebo vyznění tracku zasazuje až do nejspodnějších vrstev rytmického primitivismu.
Strana B je návratem k vystoupení na festivalu Alternativa v roce 2019. Zveřejnění záznamu pod názvem Trapped in the Supermarket může být vnímáno jako dodatek ke kritice režimu „showcase festivalů“, kterou Jan Klamm formuloval v A2: „Profesionální zvuk dokáže produkci do jisté míry povznést, ale také ji může velmi snadno zkorumpovat. Dobrý zvuk totiž odstraňuje z cesty pochybnosti. (…) Festivaly jako Alternativa, Next, Unsound nebo někdejší Babel Prague jsou možná až příliš zaměřeny na to, aby dostaly z vystupujících to nejlepší (…) Osobně bych byl radši, kdyby se někdo ve všech těch respektovaných muzikantech pokusil probudit to nejhorší, co v nich je. Říkám ‚nejhorší‘, protože nevěřím, že ‚nejlepší‘ je skutečně nejlepší. Budu vděčný za cokoli, co se bude vymykat takzvanému vysokému standardu kvality. Může to být třeba ‚osvobozený zvuk‘.“
redakce 06.02.2025
Hudebně navazují na Borošovy „pomalé a smutné písničky o lásce”, ve srovnání s debutem však působí lehčím a přístupnějším dojmem.
redakce 04.02.2025
Release zabývající se intervencemi v portugalském městečku, interakcemi s okolím, společnými improvizacemi a tvorbou.
redakce 29.01.2025
Na desce dokáže být krutá, romantická i vulgární. Má co říct a říká to nahlas.
redakce 28.01.2025
České texty, surová rytmika, ostré riffy, nezkrotitelná energie a dráždivý šarm. Nová deska.
redakce 26.01.2025
Album hypernova se může zdát nekoherentní a roztěkané, nicméně se inspiruje v hypersensitivitě a koláži.
redakce 24.01.2025
Dynamika a kontrast jsou předními motivy celého souboru. V textech autor popírá jakousi konstantu času a prostoru.
redakce 22.01.2025
První singl ze stejnojmenného devítiskladbového alba Fragile Open ztělesňuje estetiku celého alba a koncepci Fetisheye jako dua.
redakce 12.01.2025
Klamm s Rezkem o své tvorbě hovořili jako o improvizovaném popu a své nahrávky doprovázeli texty, které si libovaly v žánrové mystifikaci.
redakce 07.01.2025
Album plné úžasných povznášejících melodií, které v každém živém tvoru probouzí dobrosrdečnost a lásku.
redakce 19.12.2024
Každá z uvedených písní nabízí jinou atmosféru, většinově se ale nahrávka nachází v prostředí folku a country.