Zprávy / Festivalové

Ostravské dny odhalí Radikální minulost

Ostravské dny odhalí Radikální minulost

redakce | Zprávy / Festivalové | 16.07.2017

"Tvůrčí umělec není v předstihu své generace, je ale první ze svých současníků, který si je vědom reality, ve které se jeho generace nachází." Gertrude Stein, 1938.

K vrcholům letošního festivalu Ostravské dny patří koncert na scéně Divadla Antonína Dvořáka s výstižným pojmenováním Radikální minulost – ve středu 30. srpna. Mezinárodní symfonický orchestr mladých ONO / Ostrava New Orchestra (novinka festivalu) a Ostravská banda pod vedením dirigentů Petra Kotíka (Ostrava/New York) a Bruna Ferrandise (Paříž/Alžír) provedou posluchače skladbami autorů, kteří v průběhu poslední stovky let patřili mezi průkopníky a často předznamenávali hudební vývoj. Koncert v přímém přenosu vysílá Český rozhlas Vltava (20:00 - 22:00).


V úvodu zazní Marginal Intersection, první orchestrální skladba Mortona Feldmana, jednoho z nejsvéráznějších autorů 20. století. "Každé ráno vstanu a dělám revoluci – sám proti sobě," řekl Feldman v jednom z rozhovorů. Marginal Intersection (1951) je z doby, kdy se potkali s Johnem Cagem. Kompozice je plná náhodných procesů, něčeho, co Feldman později naprosto opustil. V protiváze k "náhodě" zazní Metamorfózy, studie pro 23 strunných nástrojů, kterou napsal Richard Strauss a uzavřel jí jednu velkou kapitolu hudebních dějin. Ve skladbě je slyšet obrovská deziluze, bolest válkou zničeného světa i rozčarování jeho představ o německém národu. Nejstarší skladbou večera je křehký Central Park in the Dark Charlese Ivese z roku 1906, uslyšíme zvuky horké letní noci v newyorském Central Parku ještě před tím, než si zvukový prostor pro sebe bezohledně uzurpovaly spalovací motory, rozhlas, televize a další technická a sociální média.

Další část programu přenese posluchače do Prahy, kde se velmi dobře znali Jan Rychlík, Petr Kotík a Rudolf Komorous. Spoluzaložili legendární soubor Musica Viva Pragensis, pro který Rychlík napsal také svůj Africký cyklus (1961). V průběhu večera zazní jeho dvě části a s vděkem vzpomeneme na jednu z nejinspirativnějších osobností české hudby druhé poloviny 20. století. Komorousova Olympia (1964) pro svou zdánlivou jednoduchost vedla dobovou kritiku k chápání kompozice jako zdařilého hudebního žertu a bohužel nikoliv jako mimořádnou předzvěst budoucího evropského redukcionalismu či amerického minimalismu. Hudba pro tři in memoriam Jan Rychlík od Petra Kotíka vyvolala na Varšavské jeseni v roce 1964 skandál a vedoucí oficiální československé delegace Ctirad Kohoutek hudebníky po koncertě slovně i fyzicky napadl. Two Pages (Dvě stránky) Philipa Glasse z roku 1968 jsou jednou z jeho nejlepších raných prací a zřetelně reprezentují Glassův počáteční a tolik převratný minimalismus. Na závěr koncertu Radikální minulost usedne za klavír legendární newyorský klavírista Joseph Kubera, aby spolu s orchestrem přednesl Koncert pro klavír a orchestr Johna Cageho z roku 1958, dílo které obsahuje 63 stran a 84 typů kompozice, přehrávaných náhodně, v celcích i po částech a v různých formách.

Info

Ostravské dny 2017
24. 8. - 2. 9. 2017
Ostrava

www.newmusicostrava.cz/cz/ostravske-dny

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Less is Sound: Koncerty postavené na zvukoch lesa

redakce 17.09.2021

Slovensko-britské vydavateľstvo Proto Sites uvádza sériu koncertov experimentálnej hudby a zvukových performancií Less is Sound.

Le Guess Who? kompletuje soupisku

redakce 17.09.2021

Holandský festival Le Guess Who? do svého programu přihazuje hned sedmdesát nových jmen.

Colours of Ostrava 2022 potvrzují další kapely z celého světa

redakce 15.09.2021

Festival přidává například radikální newyorskou raperku Princess Nokia, geniální japonskou jazzovou pianistku Hiromi nebo malijskou zpěvačku Fatoumata Diawara.

Jazz Goes to Town proběhne v půlce října

redakce 15.09.2021

Tři světově proslulí improvizátoři, velký orchestr, dvě premiéry napsané přímo pro festival a jeden z nejslavnějších evropských skladatelů soudobé hudby.

Co nabídne letošní festival Film a architektura?

redakce 14.09.2021

Desátý ročník svým programem zcela naplňuje letošní téma “Spojení”, poukazující na nezastupitelnou roli architektury.

Festival Spectaculare představí zajímavosti z alternativní scény

redakce 14.09.2021

Již osm let propojuje Spectaculare pestrý hudební program s dalšími formami vizuálního umění jako je film, videoart, videomapping.

Berlínský Atonal oznamuje sérii koncertů v Kraftwerku

redakce 13.09.2021

Naditá soupiska plná experimentátorů zahraje v kultovním komplexu, ve kterém je jako doplnění programu připravena i výstava Metabolic Rift.

Filmový festival Elbe Dock nabídne debuty, projekce a instalace

redakce 13.09.2021

Soutěžní sekce přinese výběr toho nejlepšího z domácího dokumentu, sekce zahraničních debutů pak skýtá nejedno potenciální překvapení.

Dva dny hudebních výzev a inspirací na Synapse Knowledge

redakce 11.09.2021

Každoroční setkání hudebních tvůrců ve smíchovské továrně letos představí sérii přednášek, workshopů a masterclassů o produkci. Efterklang, Katarzia a další na místě.

Lunchmeat představí budoucnost hudby

redakce 09.09.2021

Stejně jako každý rok festival uvede světové premiéry vystoupení výjimečných současných umělců, nadčasové legendy a také silné zástupce lokální scény.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace