Zprávy

Série reportáží Praha vs. prachy zajede metropoli pod kůži

redakce | Zprávy | 28.02.2015

Natáčením v ulicích hlavního města strávili rok. Chtěli zjistit, zda se Praha zbavila nálepky města podvodů, proti které se magistrát ohradil, a za dokument Scam City odvysílaný v listopadu 2012 hrozil společnosti National Geographic soudem. Odpovědi se jim dostalo po několika dnech a nocích v centru. Česká metropole není "pouhou" pastí na turisty, ale místem organizovaného zločinu, který tu bují už pětadvacet let. Právě tak dlouho totiž v nejdražší a turisticky nejfrekventovanější ulici, Pařížské, parkují nepoctiví taxikáři účtující si za kilometr až desetinásobek ceny. Janku Rubešovi a Markusi Krugovi se v sérii reportáží Praha vs. prachy, jejíž první díl uvedla internetová televize Stream.cz v úterý 24. února, podařilo zaznamenat jejich tváře i finty, výpovědi šokovaných turistů i člověka, který nelegálnímu byznysu už čtvrt století velí.

O tom, že na nic netušící turisty číhá v Praze řada nástrah, se Janek Rubeš a Markus Krug přesvědčili už před dvěma lety. Tehdy se inspirovali dokumentem Město podvodů a zrekonstruovali situace, v nichž se ocitl jeho autor Connor Woodman. S výsledkem dokazujícím, že centrum české metropole je turistickou pastí, seznámili i zastupitele Lukáše Manharta, který nebyl "přesvědčen, že stav na území města je tak žalostný." Záběry pořízené štábem internetové televize Stream.cz v průběhu roku 2014, ale dokazují, že s odstupem času a přes opatření magistrátu v podobě informačních letáků vytištěných v šesti jazycích či zpřísnění kontrol není stav v hlavním městě lepší. Je alarmující.

"Nenapadlo mě, že se k tématu vrátím, protože jsem předpokládal, že zveřejněním záznamů, na nichž jsem coby zahraniční turista prokazatelně okrádán a například za cestu ze Staroměstského náměstí na Václavské je mi účtována částka 820 korun, bude dostatečným důkazem k tomu, aby město začalo vše radikálně řešit," říká Rubeš. Ten se zaměřil především na taxikáře nabízející své služby na hlavním nádraží, Staroměstském náměstí, v okolí tanečního klubu Karlovy Lázně a Pařížské ulice a společně s Krugem zdokumentoval přibližně 50 jízd.

"Překvapilo mě, jak se v centru krade ve velkém, a jak jsou tu vnímáni turisti. Jsou to objekty, které je záhodno obrat. Ne legálním způsobem, to znamená dělat vše proto, aby byli spokojení a vrátili se. Ale sprostě je okrást a využít toho, že se nemůžou bránit, protože jsou v cizí zemi," uvádí Janek Rubeš a na konkrétním příkladu vysvětluje, jaké triky taxikáři používají. "Je to jednoduché. Všichni mají pocit, že si do aut montují nějaká turba, která vyžadují složité zapojení, ale k celému okradení stačí jedna samolepka o rozměru jeden krát jeden centimetr černé barvy, nic víc není potřeba. A tímto způsobem lze okrást turistu o desetinásobek ceny, to znamená za jeden kilometr je mu místo 28 korun účtováno 280 korun. Když to děláte roky, nemá návštěvník ze zahraničí šanci si čehokoli všimnout," popisuje systém podvádění.

"Přesto všechno ale považuju za důležité zmínit, že ne každý taxikář je zloděj. Jedná se o omezenou skupinu přibližně sta taxikářů, kteří ničí jméno hlavního města a všech svých kolegů. A my pevně věříme, že poukázáním na konkrétní osoby se to konečně změní," uzavírá Rubeš, který se zaměřil také na provoz směnáren, drogy v ulicích nebo nabídku restaurací. První díl série reportáží Praha vs. prachy uvedla internetová televize Stream.cz 24. února, další epizody budou následovat s týdenním odstupem vždy v úterý.