Zprávy / Pozvánky

Setkání s fotografem Václavem Jiráskem

Setkání s fotografem Václavem Jiráskem

redakce | Zprávy / Pozvánky | 07.01.2016

"Od roku 2005 jsem nashromáždil velké množství fotografií, zhruba 860 vraků. Bývá to něco jako loupeživá výprava. Často musím pro vyfocení objektu proniknout do soukromého prostoru s pocitem, že obraz vraku kradu majiteli. Vycvičil jsem si instinkt. Vytušil jsem odbočku, kde nalézt velký úlovek. Naučil jsem se vcítit do uvažování různého typu lidí, kteří vrak opustili nebo ho nějakým způsobem zakódovali do nového prostoru," píše Václav Jirásek v rámu, který uvádí jeho projekt Auta, jednu z částí obsáhlé výstavy Svět podle Ironyma Koola.

Svět podle Ironyma Koola spojuje několik tematických okruhů, které Jirásek fotografoval na cestách během posledních více než deseti let a je jeho první velkou výstavou nových fotografií od projektu sledujícího rozklad těžkého průmyslu Industria (2006). Nové série Auta, Domy, Kerberos, Spáči a další, méně jasně definované, ideově navazují krom Industrie na Jiráskovy práce z období skupiny Bratrstvo (1989–1993), dokumentaci kutnohorské kostnice Memento mori (1995) či portrét přerovnávání odpadu v UPSYCH 316a (2010). Současně pro něj představují zásadní stylistické uvolnění a civilnost. Inscenace a velký formát ustupují pokoře před nalezeným a nepředvídatelným, a kromě tradičně intenzivní vizuality, ohledávání spirituality a smyslu pro bizarnost, v sobě nové práce spojují i ironický odstup, humor, osobní prožitek, sběratelství a rychlost střelby od boku.

"Fotolov v Kerberos je instinktivní a intuitivní focení bez komponování, kde ‚rukopis’ vzniká až výběrem fotografií. Pak je tam kaleidoskop civilních fotografií, jaký by mohl být vidět na Facebooku, ale vztahy a pnutí mezi obrazy o něčem vypovídají. A konečně v Autech je práce s archivem ‚dokumentární fotografie‘, silně postavená na struktuře. Všechno to odráží nějakou zkušenost s přijetím fotografie se všemi jejími chybami, třeba i po uvědomění si jejího Flusserovského zpochybnění." Součástí expozice jsou také videa a instalace, včetně téměř kompletního Hyundai Matiz symbolicky dovezeného z vrakoviště na místě krveprolití u Slavkova.

Václav Jirásek tak Dům umění proměňuje na Dům hrůzy. V tunelu procházíte torzy zničených snů nedostavěných domů, opuštění psi a další zvířata vystupují z temnoty jako postavy z bajek, strašidelných pověstí a hororů. Kozy přepadly zelinářovo BMW, řečtí ohaři se skrývají v kořenech stromů a stádo černých ovcí s náhubky z PET lahví spěchá do kopce v nočních horách Chiapasu. "Zajímá mě překvapivé setkání dvou tvorů. Zvíře neví, kdo jsem a já ho často jen cítím. Je to lov, který stojí na příručním aparátu, náhodě a okamžiku s podporou adrenalinu. Rád fotím od pasu, za jízdy, nebo vyskočím z auta a nevím, jak zvíře zareaguje. Baví mě, když se autentický střet odehrává na pozadí archetypální krajiny, fotka osciluje mezi romantickým obrazem a drsností reálné scény a evokuje podvědomou představu vstupu do Hádovy říše. Je to určité upozornění." Jevy i lidé vypuzení na okraj společnosti poskytují Jiráskovi nejen materiál pro obžalobu civilizace, ale taky příležitost k vyváznutí z tohoto světa. Estetické hody jeho obraznosti ukazují absurdnost života bez pána, ať už coby obyčejného majitele nebo spolehlivé duchovní autority. Pokud se odvážíte přebrodit kilogramy střepů z havarovaných aut, s tímhle vědomím vás atrakce vyplivne ven.

Ač většinou pořízené kompaktem, obrazy plné ornamentálních detailů nepůsobí jen jako momentky, ale malířské krajiny, v případě Aut uspořádané do systému podobných předválečným studiím jako jsou Lidé 20. století Augusta Sandera, sociologická podobizna výmarské republiky a vůbec Evropy v pohybu a rozpadu. Část apokalyptický autosalon, část chrámová loď, je zvláštní náhoda, že Jiráskova výstava probíhá v době největšího lidského pohybu po Evropě od druhé světové války a vstupuje tak do diskuze o evropské identitě a běžencích: lidí na cestě, trpících, opuštěných a často taky věřících. Doprovodný program proto kromě diskuze o současném zobrazování zvířat od Banksyho krysy po kočičí videa zahrnuje např. i přednášku a workshop v zařízení pro uprchlíky.
Text: Michal Nanoru

Info

Setkání s fotografem Václavem Jiráskem
16. 1. 2016 14:00
Dům umění města Brna
Vstupné: 40/20/10,-

www.facebook.com/events/205949046417930
www.facebook.com/dumumeni

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

The Cult v pražském prostoru Archa+

redakce 19.04.2024

V rámci výročního turné opráší kapela The Cult všech jedenáct alb diskografie.

Bratři Orffové vyráží na turné

redakce 17.04.2024

Pro fanoušky přichystali Orffové i malé překvapení - vydání Písně pro Stefanii Sauer na streamovacích platformách.

Bára Zmeková pokřtí novou desku

redakce 16.04.2024

O tom, že živá vystoupení Báry Zmekové jsou unikátní zážitek, svědčí i její předchozí Live at Gong.

Cari Cari a Nauzea Orchestra v Kasárnách

redakce 16.04.2024

Jak se často zmiňuje v recenzích, hudba Cari Cari je jako soundtrack nekonečných letních roadtripů a oslava osobní svobody.

Nový singl a album Role

redakce 11.04.2024

Zůstávají věrní kytarám, přesto posouvají svůj zvukový a muzikantský rejstřík o kus dál.

Wave-Gotik-Treffen 2024 mystický

redakce 11.04.2024

Vystoupení se budou konat například na historickém městském koupališti, v kupoli Volkspalastu nebo v historických sklepeních Moritzbastei.

Festival Bonjour Brno slaví

redakce 11.04.2024

Brno ožije francouzskou kulturou. Prožijte ji všemi smysly na některé z mnoha akcí, které se tematicky zaměří na surrealismus a nechají se inspirovat i letošními olympijskými hrami.

Lord Spikeheart v Underdogs'

redakce 10.04.2024

Na nahrávání nové desky si přizval pestré spektrum hudebníků a hudebnic, od Backxwash nebo Brodinského až po Safety Trance.

Fource uvádí: Aurora, Alfie Jukes a Oska

redakce 08.04.2024

„We Are the Earth“ – tak zněl nadpis textu, který změnil Aurořin pohled na svět.

Duben s Rachotem

redakce 08.04.2024

Aquaserge vznikli v jihofrancouzském Toulouse a sami sebe definují především jako kolektiv, který se v průběhu času stále obnovuje a proměňuje.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace