redakce | Zprávy / Festivalové | 24.06.2022
6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. až 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací.
Není jednoduché říct, co je největším „tahákem“ letošního NODO, ale vzhledem k mimořádné inscenační náročnosti je to rozhodně v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Trojhalí Karolina se promění v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život. Inscenační tým Jiří Nekvasil a David Bazika (závěr festivalu NODO, 30. června). Otevírat se bude dílem nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum (zahájení NODO, 25. června).
Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o deseti obrazech tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla, experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové, komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona.
Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie Vášová, Marek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.
více o festivalu zde
redakce 22.09.2023
V pondělí začíná program festivalu v CAMPu, kde se představí díla připravená speciálně pro místní obří plátno o rozměrech 20 x 4 metry.
redakce 20.09.2023
Víkend plný tvůrčích workshopů, výstav, autorských čtení a hudebního programu bude probíhat především v šapitó před pavilonem a ve sbírkových sklenících Flory.
redakce 19.09.2023
Je libo legendární ESG z jižního Bronxu, která zde předvede svůj vůbec poslední evropský koncert, Alana Sparhawka z Low nebo společné představení Catariny Barbieri a Space Afrika?
redakce 19.09.2023
Nabitý hudební program láká také na výstavu obrazů, poezii, přednášení a další aktivity.
redakce 18.09.2023
K hvězdným jménům světové jazzové a experimentální scény přibyli francouzsko-alžírští Acid Arab kombinující elektronickou hudbu s tradiční arabskou kulturou.
redakce 17.09.2023
Během dvou dnů proběhne více než 24 tematických slamových exhibic, při kterých vystoupí největší jména tuzemské slamové scény.
redakce 16.09.2023
Letošní program nabídne také přehlídku dokumentárních děl ve virtuální realitě.
redakce 14.09.2023
Spontana je pole, na poli zelený ostrůvek a v něm betonový bazén ve kterém 23. září imploduje hned několik těles.
redakce 13.09.2023
Podzemí skvostu pražské funkcionalistické architektury obsadí koncerty, křty nových alb i výstavy.
redakce 12.09.2023
Dva dny, dvě místa, více než dvacet vystupujících. A hluk, spousta hluku.