redakce | Zprávy / Festivalové | 24.06.2022
6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. až 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací.
Není jednoduché říct, co je největším „tahákem“ letošního NODO, ale vzhledem k mimořádné inscenační náročnosti je to rozhodně v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Trojhalí Karolina se promění v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život. Inscenační tým Jiří Nekvasil a David Bazika (závěr festivalu NODO, 30. června). Otevírat se bude dílem nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum (zahájení NODO, 25. června).
Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o deseti obrazech tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla, experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové, komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona.
Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie Vášová, Marek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.
více o festivalu zde
redakce 10.02.2025
Festival se také bude soustředit na problematiku konců, které jsou s filmy neodmyslitelně spjaty.
redakce 09.02.2025
Konceptem celé akce je tak poť-on/poť-off průzkum města, ale i ponor do různých přístupů k saunování.
redakce 09.02.2025
Selwyn Birchwood patří mezi nejzářivější kytarové hvězdy mladší střední generace.
redakce 06.02.2025
V mezinárodní platformě byl odborníky vyhlášen nejlepším festivalem roku 2024.
redakce 05.02.2025
Spoluhráči King Crimson či Stinga jsou třešničkou na pestrém dortu opavského festivalu.
redakce 04.02.2025
Sólová tvorba Finnease se na rozdíl od spolupráce v sourozeneckém duu soustřeďuje více na práci s živými nástroji a kapelní přístup.
redakce 03.02.2025
O kulturně bohatý začátek letních prázdnin se již tradičně postará festival pro židovskou čtvrť, který letos vstupuje do svého 33. ročníku.
redakce 02.02.2025
Tento hudební projekt propojuje rozmanitost ženských hlasů, inspiraci a kulturu, přičemž dává prostor zkušeným zpěvačkám i začínajícím talentům.
redakce 30.01.2025
Festival jako nejen kulturní, ale i ekologický zážitek a ideální místo pro objevování nových talentů. Ment pojedenácté.
redakce 29.01.2025
Sestavu Brutal Assault doplňuje další plejáda kapel, které potvrzují jedinečnou rozmanitost letošního ročníku.