redakce | Zprávy / Festivalové | 24.06.2022
6. bienále mezinárodního festivalu NODO / New Opera Days Ostrava je těsně před svým zahájením. Ve dnech 25. až 30. června zazní v českých a světových premiérách celkem osm oper a hudebně-divadelních inscenací.
Není jednoduché říct, co je největším „tahákem“ letošního NODO, ale vzhledem k mimořádné inscenační náročnosti je to rozhodně v České republice nikdy neuvedené dílo Prometeo. Tragedia dell’ascolto italského avantgardisty Luigiho Nona. Trojhalí Karolina se promění v jeden vyzvánějící zvon – hudební svátek, který je možné zakusit asi jen jednou za život. Inscenační tým Jiří Nekvasil a David Bazika (závěr festivalu NODO, 30. června). Otevírat se bude dílem nejžádanějšího italského operního skladatele Salvatora Sciarrina, operou Superflumina. Role „bezdomovkyně“ se ujme skladatelova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska. Divadlo Jiřího Myrona se promění ve velké nádraží, v místo kolektivního proudění a putování, davu i osamělosti zároveň, v prostor zveličeného hluku, shromaždiště pro lidi bez domova. Polský tým vede režisérka Pia Partum (zahájení NODO, 25. června).
Bizarním místem pro uvedení opery bude lyžařský svah v létě, konkrétně Ski Areál Opálená v podhůří Beskyd nedaleko Ostravy. Opera Nulanus o deseti obrazech tvůrců Miroslava Tótha a Michaely Rosové promění diváky v aktivní svědky situace budoucího světa, tak jak jej vytvořila umělá inteligence na základě vzpomínek posledních lidí na Zemi. Na programu jsou také čtyři festivalové objednávky – čtyři debuty: operní verze Ibsenových Přízraků skladatele Matouše Hejla, experimentální kolektivní opera Approximate pod vedením brněnské performerky Lucie Páchové, komorní opera Partial Memories newyorské skladatelky Judith Berkson a opera v sedmi obrazech saudade anglického skladatele Jamese Laytona.
Festival vedle mladých skladatelů a libretistů dává prostor vysoce profesionálním, ale i začínajícím inscenačním týmům, a to jak z hudebního, tak činoherního divadla. Dokladem toho je letošní participace divadelního spolku JEDL, nedávno oceněného jako Divadlo roku (režisér Jan Nebeský), na straně druhé mladí režiséři jako Viktorie Vášová, Marek David a kolektiv autorů kolem skladatelky Lucie Páchové. Ze 70. let 20. století je pak vokálně-instrumentální skladba Many Many Women Petra Kotíka na texty Gertrudy Stein. Vůbec poprvé bude šestihodinová kompozice uvedena scénicky, a to díky avantgardnímu režisérovi a scénografovi z Berlína Jo Fabianovi. Během 360minutového představení je možné libovolně odcházet a přicházet.
více o festivalu zde
redakce 08.11.2024
Tradiční stoner, psychedelic rock a doom metal stále tvoří základ, ale po loňském úspěchu s moderními subžánry se podnik posouvá dál i tímto směrem.
redakce 07.11.2024
Během prvních tří dnů festival nabídne program ve městech Barcelos, Famalicão a Guimarães, čímž se rozšíří i do širšího okolí.
redakce 01.11.2024
Vedle již oznámených vystoupení přidává nyní festival Prague Sounds dvě vzpomínkové akce.
redakce 29.10.2024
Festival Ostrava Kamera Oko je známý tím, že svůj program pořádá nejen v tradičních kinosálech, ale i mimo ně.
redakce 28.10.2024
Deset celovečerních snímků bude soutěžit o hlavní cenu poroty a 41 krátkometrážních snímků o cenu studentské poroty.
redakce 25.10.2024
Dvacátý osmý ročník festivalu Brutal Assault hlásí dvacet oznámených kapel.
redakce 24.10.2024
O oceněných v sedmi kategoriích - venue, počin, festival, novinář/novinářka, osobnost, inovativní dodavatel a Best Border Breaker Artist - rozhodne odborná veřejnost.
redakce 18.10.2024
Cooper připravuje na únor vydání nového alba a v březnu ho představí společně s novou vizuální show v rámci festivalu Spectaculare.
redakce 17.10.2024
Hlavní koncertní večer festivalu proběhne 23. listopadu v kostele Československé církve husitské Husův sbor a v blízkém Studiu Marta.
redakce 15.10.2024
K dalším zahraničním vystupujícím patří objev Dana Auerbacha z The Black Keys, alabamský písničkář Early James.