Zprávy / Festivalové

Vítězové 23. Ji.hlavy: Sólo i Jeskyně

Vítězové 23. Ji.hlavy: Sólo i Jeskyně

redakce | Zprávy / Festivalové | 29.10.2019

Třiadvacátá Ji.hlava zná své vítěze. Nejlepším českým dokumentem je Sólo francouzského režiséra Artemia Benkiho, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Fonja. V sekci Mezi moři ocenila porota rumunský snímek Učit, nejlepším debutem je belgická Afázie. Cenu za přínos světové kinematografii získal kazachstánský režisér Sergej Dvorcevoj, který je také autorem letošní ji.hlavské znělky. Festivalovou cenu třiadvacátého ročníku Ji.hlavy navrhl čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej.

V soutěžních sekcích třiadvacáté Ji.hlavy se setkalo sto dvacet sedm filmů. Česká radost letos čítala rekordních jedenadvacet dokumentů. Sekce se otevřela i těm českým filmům, jejichž režisérem není český tvůrce. „I díky této změně představila letošní Ji.hlava snad nejpestřejší nabídku výrazných českých dokumentů uvedených ve světové či české premiéře,“ říká Marek Hovorka. Nejlepším z nich je podle poroty Sólo francouzského režiséra Artemia Benkiho. „Oceňujeme lehkost, nenásilnost a soustředěnost, s jakou autor zobrazil silný lidský příběh trpícího člověka a dostal se do jeho maximální možné blízkosti bez rušivých formálních efektů a patosu,“ zní zdůvodnění poroty, ve které zasedl například loňský vítěz České radosti Karel Žalud nebo slovenská spisovatelka Monika Kompaníková.

Zvláštní uznání pak porota udělila Ztracenému břehu filmaře Jiřího Zykmunda. „Nenápadný pohled do života outsiderů upínajících se k minulosti a k místu, které navzdory dramatickým proměnám zůstává jejich domovem. Film umírněně ohledává základní otázky lidského bytí v krajině obrácené naruby. Je metaforou světa, který se rozpadá a my mu přestáváme rozumět,“ uvedli porotci. Cenu studentské poroty si pak odnesl irský dokumentarista Kris Kelly za snímek Králové Šumavy. „Film objektivně řeší otázku hrdinství v době relativně nedávné, významně se týkající mladých lidí. Mínění o činech hlavního hrdiny je pokřiveno soudobou ideologií a vnímáno obecně negativně. Dokument konstatuje tuto skutečnost a následně nabízí názory obou stran, které jsou řešeny ve stejné míře, dokument tak plní svou primární funkci, a to objektivní svědectví. Tím tvoří skvělý učební podklad. Umělecká i informační hodnota stojí ve stejné výšině kvality. Realisticky pojatou animací, jež je výtvarně velmi zdařilá, zobrazuje vzpomínky již nezachytitelné a obrazová složka filmu vciťuje do atmosféry tehdejší doby,“ uvedli studenti.

Ti udělili také zvláštní uznání filmu Apparatgeist režisérky Marie-Magdaleny Kochové. „V seznamu filmů má odlišnou pozici několik drobnějších dokumentů, které spojuje přinejmenším krátká stopáž a nízký věk tvůrců. Tyto filmy by měly být hodnoceny jinak než větší formáty a zaslouží si i zvláštní cenu. Z nich nás nejvíce oslovil jedenáctiminutový Apparatgeist, který má potenciál vyvolat různorodé reakce. Trefně stylizované provedení umocňuje příběhy ze smartphonů, jejichž individualita a zdánlivá nesouvislost skvěle zobrazují téma šíření obsahu informací. Téma vyžaduje nutné zaujetí určitého postoje, o což však režisérce ani nešlo. Její uvolněný komentář k filmu po projekci si nás získal viditelnou ukázkou čerstvého talentu,“ hodnotí studenti.

fotogalerie z letošního ročníku najdete tady a zde

Info

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava
fb festivalu

Foto © Lukáš Nguyen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Festival Drama Queer prináša horúce témy do online priestoru

redakce 23.10.2020

Drama Queer sa od roku 2012 usiluje o posúvanie hraníc na medzinárodnej divadelnej scéne s fokusom najmä na témy spojené s LGBTQ+ komunitou a sociálnou spravodlivosťou.

Queer filmový festival Mezipatra bude online

redakce 21.10.2020

Mezipatra letos uvedou v hlavní soutěži celkem jedenáct celovečerních snímků, mezi kterými jsou nově zařazeny i vybrané dokumentární filmy.

Bazaar Festival přivede své Superhrdinky až do obýváků

Martina Wes 20.10.2020

Šestý ročník divadelního a tanečního festivalu , který se soustředí na tvůrce nezávislé scény střední a východní Evropy, se přesouvá do online verze.

Letošní Blues Alive neproběhne

redakce 20.10.2020

Letošní ročník mezinárodního festivalu Blues Alive je bohužel z důvodu koronavirových opatření a celkové epidemické situace zrušen.

Ji.hlava online

redakce 16.10.2020

To nejnovější z českého i světového dokumentu, retrospektiva jihokorejského filmu, velká přehlídka afroamerického dokumentu i navýsost aktuální témata.

4+4 dny v pohybu vysílá podcastové studio

redakce 15.10.2020

Mluvit se bude o hnutí Black Lives Matter, aktivismu mladých lidí, digitální ekonomice, jak pohlížet na náboženství v dnešní době či o zvuku a hudbě.

Mezipatra představí novou znělku festivalu a highlighty letošního programu

redakce 15.10.2020

Vybrané snímky queer filmového festivalu Mezipatra svoji pozornost obrací na problémy uvnitř LGBTQ+ komunity.

Kurátory soutěže PAFu Jiné vize Tina Poliačková a Lumír Nykl

redakce 14.10.2020

Soutěž Jiné vize CZ si dlouhodobě klade za cíl vytvářet povědomí o českém pohyblivém obraze: hraničních formách na pomezí animace, experimentálního filmu a videoartu.

Literární přehlídku ProtimluvFest předznamenává téma tance

redakce 13.10.2020

Festivalová čtení sice neproběhnou kvůli koronavirovým omezením s publikem, ale sledovat jejich průběh budou moci zájemci na webových stránkách.

Festival současného umění 4+4 dny v pohybu v třídenní variantě

redakce 09.10.2020

Vzhledem k ohlášeným bezpečnostním opatřením organizátoři oznamují zkrácenou třídenní variantu festivalu.