redakce | Zprávy / Ceny/Awards | 13.02.2019
Vítězové VIII. ročníku hudebních cen Vinyla byli vyhlášeni v průběhu slavnostního večera v pražském Lucerna Music Baru. Za Desku roku kritici zvolili eponymní album kapely Povodí Ohře. Objevem roku je pražský producent Bílej kluk, Počinem roku aktivity nezávislé komunitní platformy ZVUK.
Vyhlašovací ceremoniál proběhl v režii moderátora Petra Viziny. Celý slavnostní večer byl pojatý jako koncertní večer s reprezentativním výběrem české hudby. Nekrácený koncertní set s virtuálním orchestrem odehráli Tomáš Dvořák alias Floex a britský producent Tom Hodge, kompletní vystoupení odehráli také v letošních cenách nominovaní Market a Čáry života.
Jedním z cílů organizátorů hudebních cen Vinyla je stírání hranic mezi mainstreamovou a alternativní hudbou. „Stále mi vadí to dělení na mainstream versus alternativa. V době, kdy se mluví o alternativních pravdách, získává ta nálepka stále pejorativnější nádech. Podstatu ceny Vinyla vidím právě v tom nabourávání hranic,” říká jeden z koordinátorů hudebních cen Vinyla Tomáš Grombíř. „Společnost je dnes rozdělená. Jdeme proti těmto tendencím, snažíme se lidi spojovat, poukazovat především na to dobré v nás. Klíčové nejsou pouze aktivity v městských centrech, ale také na různých periferiích scény – tvůrčí, klubové nebo festivalové,” dodává druhý z organizátorů Pavel Uretšlégr.
Oceněním pro vítěze byl již tradičně vinyl, o jehož grafický návrh se postaral konceptuální umělec Tomáš Vaněk, významný představitel generace 90. let, držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého a v současnosti rektor Akademie výtvarných umění v Praze. Obálku pojal jako reflexivní přesmyčku, která se zamýšlí nad samotnou povahou hudební ceny: co znamená vyhrát, jakou má vítězství váhu a co s tím vlastně potom dál. Celou limitovanou edici pojednal umělec osobně, je to tedy v historii Vinyly poprvé, kdy je každý obal originál.
Ocenění předali současní členové Rady hudebních cen Vinyla Miloš Hroch, Karel Veselý a Michal Pařízek. Rada funguje jako odborný garant a ideově formuje směřování ceny – především každoročně sestavuje porotu a dohlíží nad regulérním průběhem ceny.
Komentář k výsledkům od porotců ceny Vinyla:
Miloš Hroch k ocenění Deska roku – Povodí ohře
„Může to znít přehnaně, ale charismatický frontman Sisi jde se svou sebedestruktivní lyrikou a komplikovanou spiritualitou ve stopách domácích ‚prokletých‘ básníků jako Filip Topol. Jeho temné charisma, jak si z reakcí recenzentů a publika sám utahuje, se projevilo v časem prověřených kapelách jako Esgmeq nebo Skupina Štěstí a teď Povodí Ohře. Sisiho textům, ve kterých se odráží trauma pohraničí, osobní rozklad i rychlé porevoluční změny, nesedne nic lépe než hardrock podlitý kytarovými sóly a temné country – jenom se to potvrzuje se současným úspěchem sehrané kapely, složené ze zkušených jmen domácí nezávislé scény. Všechny změny ve společnosti sleduje Povodí Ohře z nonstopu, který není jen přirozeným biotopem pitek a bitek, odkud cáká krev a zpěv, ale i dějištěm brutálního básnictví a zpovědnicí, kde se vám nedostane rozhřešení. Tahle kovbojka z pohraničí a dob divokého kapitalismu vám ukradne duši!“
Karel Veselý k ocenění Objev roku – Bílej kluk
„Nová generace elektronických producentů vyznává kolektivismus, producent Bílej kluk vzešel z komunity kolem platformy BCAA, audiovizuálního týmu Reaper Death Seal Corporation a djského kolektivu Blazin Bullets. Jeho divoké koláže postklubové hudby smíchané z tučných beatů, hlášek z japonského anime, kosmických synth-riffů a jeho éterického vokálu se vymykají kreativnímu kvasu na domácí scéně svým smyslem pro výstřednost a precizností. Dekonstrukce trapu, vesmírné techno, postinternetový illbient, sound design – pražský producent Bílej kluk je výjimečným producentským talentem, který už přesáhl žánrovou komunitu na internetu.“
Michal Pařízek k ocenění Počin roku – aktivity ZVUK
„Během necelého roku a půl svého fungování si nezávislá komunitní platforma ZVUK našla pevné místo nejen na kulturní mapě Prahy, ale celé České republiky. ZVUK svými aktivitami podporuje vzdělávání, tvůrčí dialog a realizaci projektů v oblasti elektronické hudby a zvukového umění, nabízí kurzy, workshopy a přednášky, ale také cestu za novými formami komunikace a chování. Těchto možností využívají nejen hudebníci a profesionálové, ale zejména zvídavá veřejnost. Součástí ZVUKU je také další inspirativní projekt Prague Synth Library, obě platformy důsledně spolupracují také s mnoha zahraničními aktivitami podobného zaměření. ZVUK zkrátka není jen místem pro nadšence do elektroniky, ale zejména fórem pro ty, kteří se chtějí vzdělávat, podílet se o své znalosti a zkušenosti a s respektem aktivně spolupracovat. A právě díky tomu je ZVUK pořádně slyšet.“
Kompletní nominace VIII. ročníku 2018
DESKA ROKU
Čáry života – Stínítko
Povodí Ohře – Povodí Ohře
Tomáš Palucha – Čaro
OBJEV ROKU
Market
Bílej kluk
Čáry života
POČIN ROKU
Aktivity Wrong
Aktivity BCAA
Aktivity ZVUK
Ceny Vinyla 2018
web cen
redakce 19.04.2023
Nikdo z poroty asi nečekal, že ta nejchytlavější věc v celém Bastl Electronic Tracku soutěži bude postavená na samplu Leoše Janáčka.
redakce 22.02.2023
Cenu si odnesl Tomáš Niesner, Mat213 a festival Pop Messe. Uspěli i mladí producenti Mezi patry klid a publicisté David Laufer a Jiří Slabihoudek.
redakce 08.02.2023
Ocenění přeberou také laureáti výzvy Bastl Electronic Track pro mladé hudební producenty*ky, kterých se letos přihlásilo rekordních devětatřicet.
redakce 17.01.2023
Šanci získat lví sošku za nejlepší celovečerní hraný film roku 2022 mají filmy Arvéd, BANGER., Il Boemo, Oběť a Světlonoc.
redakce 03.01.2023
Na desku roku ve Vinyle aspirují Anki, Orient, Tamara a Tomáš Niesner. Kdo v dalších kategoriích?
redakce 16.11.2022
Open call Bastl Electronic Track je výsledkem spolupráce cen s brněnským výrobcem elektronických hudebních nástrojů Bastl Instruments.
redakce 22.10.2022
Ceny Music Moves Europe Awards jsou mezinárodní projekt, který má za cíl podpořit mladé hudební talenty na začátku kariéry.
redakce 08.06.2022
Charakteristickým rysem minulého roku byla novými nahrávkami starých skladeb tvořená retroalba legendárních těles, z nichž Krabathor dopadl v Břitvě o něco lépe než Vitacit.
redakce 23.02.2022
Vedle tradičních kategorií došlo i na ocenění za publicistiku, tedy na II. ročník ceny Jany „Apačky” Grygarové.
redakce 10.02.2022
Už za pár dnů vybere odborná porota nejlepší loňskou desku, nejzajímavější objev na scéně a počin spojený s hudbou.