Články / Reporty

Nuda v divadle? (Po celou dobu představení probíhá představení)

Nuda v divadle? (Po celou dobu představení probíhá představení)

Petra Antalová | Články / Reporty | 05.12.2021

Inscenace brněnského HaDivadla nazvaná Po celou dobu představení probíhá představení představuje nový experimentální formát. Dlouhodobá spolupráce s režisérem Jiřím Austerlitzem pokračuje i v sezóně, kterou divadlo zastřešilo tématem „Nerůst“, aby apelovalo na udržitelnou kulturní produktivitu ve snaze recyklovat a remediovat existující díla. Zároveň se odklání od tradičního divadla, vymyká se po stránce obsahové i formální.

Herci jsou zpočátku představeni, vystupují pod svými skutečnými jmény a hrají tak sami sebe. Netradiční roli mají rekvizity, které nejsou pouhými doplňky, ale autonomními součástmi hereckého projevu. Tím je ostatně představení uvedeno: nahodile řazeným rejstříkem věcí, které byly i nebyly použity, a v některých případech dokonce včetně popisu materiálu a jeho stavu.

Mezi rekvizitami (i s nimi) vznikají scény bez logické návaznosti, za to v různých formách: všední činnosti obalené prvoplánovým humorem; projekce textů; dětské hry; improvizace; pátrání po smyslu života připomínající televizní show nebo přehlídka bizarních výjevů, odehrávajících se před jevištěm. Děj bez děje a bez pointy má diváka přimět k vnímání přítomného okamžiku, bez nánosu odkazů a interpretací.

Přestože je záměrem minimalizovat významové vztahy, divákovi se nemusí podařit zabránit asociacím na podobné postupy – sled obrazů evokuje experimentální kinematografii (Dziga Vertov, Godfrey Reggio), opakování replik zas připomene literární modernu (Gertruda Stein). Hra se stává hrou ve všech významech. Evokuje performance, ale taky vyvolává polemiku – bude se budoucnost podobat minulosti, je vůbec možná změna? Hlavním motivem se stává napětí mezi protiklady: kauzalita/nahodilost, smysl/bezvýznamnost, humor/nuda, vysoké/nízké umění a podobně. Ocitáme se v konfliktu mezi stereotypní představou a skutečností – co ještě je divadelní představení? Co jím není, co jím může nebo nemůže být?

Jednotlivé monology, dialogy a parafráze odkazují k několika zdrojům, např. k eseji Potencialita a virtualita Quentina Meillassouxe, k Fantastické zoologii Jorgeho Luise Borgese nebo k textu Prvních tisíc čísel v abecedním pořádku Claudea Cloského. Dílo jako celek lze uchopit především v souvislosti s tématem sezóny. Vybízí nejen k zamyšlení nad možnostmi vnímání v době informačního zahlcení, ale také k přehodnocení dosavadního pracovního tempa, včetně divadelního provozu.

Typ inscenace Po celou dobu představení probíhá představení má potenciál najít si své specifické publikum a zařadit se dlouhodobě do divadelní dramaturgie experimentální scény, podobně jako výtvarné galerie obhájily princip bílé krychle (white cube), když vytvořily prostor, ve kterém se jakékoli vystavené objekty stávají uměleckými díly.

Info

Po celou dobu představení probíhá představení (režie Jiří Austerlitz)
HaDivadlo

foto © Jakub Hrab

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nové barvy a skryté spodní proudy (Lenka Dusilová & Řeka ansámbl)

Jiří V. Matýsek 23.12.2021

Album Lenky Dusilové Řeka živě na prknech Nové scény pražského Národního divadla, v plném obsazení, skvělým zvukem a výjimečnou atmosférou? Splněný sen.

Magie zvuků a chaos lockdownu (Next 2021)

Václav Adam, Jan Starý 28.11.2021

Letošní, už jedenadvacátý ročník bratislavského festivalu Next nabídl o něco výraznější jména než v minulosti a také lákavý podtitul Magie chaosu.

Slyšet nekonečno (Synästhesie 2021)

Erik Dohnálek 25.11.2021

Tím však seznam zvučných jmen nekončí a jako další můžeme zmínit Beak>, A Place to Bury Strangers, The KVB, Bleib Modern nebo Anika. A aby toho nebylo málo...

MIRA Digital Arts aneb Lunchmeat Festival po katalánsku

Jarda Petřík 18.11.2021

Desátý ročník festivalu přímo vybízí k tomu připravit širší program, dát o milníku patřičně vědět a celkově se tak trochu poplácat po zádech. Ale nakonec bylo všechno jinak...

Alternativa 2021: Hudba hutná a hudba solidní

Jan Starý 16.11.2021

Alternativa jde i nadále správným směrem, přesto je lákavé uvažovat o ideálním stavu do budoucna. Jak vystoupit z všednosti?

Hádanky z Utrechtu #5: Domino efekt

Michal Pařízek 15.11.2021

Stačí, aby se zvedl jeden, a už to nikdo nezastaví, proběhne mi hlavou, a taky že ano. Jeden člověk se ve správný moment zvedl a dominový efekt následoval okamžitě.

Životodárné blues (Blues Alive 2021)

Jiří V. Matýsek 14.11.2021

Jak to kdysi řekla zpěvačka Jana Koubková? Když je mi špatně, tak si zpívám blues.

Hádanky z Utrechtu #4: Náhodný tanec

Michal Pařízek 14.11.2021

Sobota je v Holandsku zasvěcena všemožným trhům, nákupům a vůbec se chodí ven. Město bylo plné, jako by si lidé řekli: dobře, večery musíme oželet, ale to, co děláme přes…

Hádanky z Utrechtu #3: Noc kostelů

Michal Pařízek 13.11.2021

Holandská vláda v pátek večer ohlásila, že od soboty od šesti platí nové podmínky. Kdyby se to v podobném módu odehrálo u nás, tak dojde k povstání na vsi...

Blues bez obav (Blues Alive 2021)

Jiří V. Matýsek 13.11.2021

Jako by nestačila snížená kapacita sálu, kontroly u vchodů, zábradlí před pódiem zaručující potřebný odstup od vystupujících… Teď ještě změny v programu... No a co!

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace