Petra Antalová | Články / Reporty | 05.12.2021
Inscenace brněnského HaDivadla nazvaná Po celou dobu představení probíhá představení představuje nový experimentální formát. Dlouhodobá spolupráce s režisérem Jiřím Austerlitzem pokračuje i v sezóně, kterou divadlo zastřešilo tématem „Nerůst“, aby apelovalo na udržitelnou kulturní produktivitu ve snaze recyklovat a remediovat existující díla. Zároveň se odklání od tradičního divadla, vymyká se po stránce obsahové i formální.
Herci jsou zpočátku představeni, vystupují pod svými skutečnými jmény a hrají tak sami sebe. Netradiční roli mají rekvizity, které nejsou pouhými doplňky, ale autonomními součástmi hereckého projevu. Tím je ostatně představení uvedeno: nahodile řazeným rejstříkem věcí, které byly i nebyly použity, a v některých případech dokonce včetně popisu materiálu a jeho stavu.
Mezi rekvizitami (i s nimi) vznikají scény bez logické návaznosti, za to v různých formách: všední činnosti obalené prvoplánovým humorem; projekce textů; dětské hry; improvizace; pátrání po smyslu života připomínající televizní show nebo přehlídka bizarních výjevů, odehrávajících se před jevištěm. Děj bez děje a bez pointy má diváka přimět k vnímání přítomného okamžiku, bez nánosu odkazů a interpretací.
Přestože je záměrem minimalizovat významové vztahy, divákovi se nemusí podařit zabránit asociacím na podobné postupy – sled obrazů evokuje experimentální kinematografii (Dziga Vertov, Godfrey Reggio), opakování replik zas připomene literární modernu (Gertruda Stein). Hra se stává hrou ve všech významech. Evokuje performance, ale taky vyvolává polemiku – bude se budoucnost podobat minulosti, je vůbec možná změna? Hlavním motivem se stává napětí mezi protiklady: kauzalita/nahodilost, smysl/bezvýznamnost, humor/nuda, vysoké/nízké umění a podobně. Ocitáme se v konfliktu mezi stereotypní představou a skutečností – co ještě je divadelní představení? Co jím není, co jím může nebo nemůže být?
Jednotlivé monology, dialogy a parafráze odkazují k několika zdrojům, např. k eseji Potencialita a virtualita Quentina Meillassouxe, k Fantastické zoologii Jorgeho Luise Borgese nebo k textu Prvních tisíc čísel v abecedním pořádku Claudea Cloského. Dílo jako celek lze uchopit především v souvislosti s tématem sezóny. Vybízí nejen k zamyšlení nad možnostmi vnímání v době informačního zahlcení, ale také k přehodnocení dosavadního pracovního tempa, včetně divadelního provozu.
Typ inscenace Po celou dobu představení probíhá představení má potenciál najít si své specifické publikum a zařadit se dlouhodobě do divadelní dramaturgie experimentální scény, podobně jako výtvarné galerie obhájily princip bílé krychle (white cube), když vytvořily prostor, ve kterém se jakékoli vystavené objekty stávají uměleckými díly.
Po celou dobu představení probíhá představení (režie Jiří Austerlitz)
HaDivadlo
foto © Jakub Hrab
Kryštof Kočtář 27.05.2023
Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...
Jáchym Rainisch 20.05.2023
Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.
Minka Dočkalová 15.05.2023
Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých kontextech.
Jiří V. Matýsek 06.05.2023
Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?
Karolina Veselá 04.05.2023
Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné... JazzFestBrno táhne.
Mariia Smirnova, Anna Mašátová, Dušan Šuster, Františka Tranová, Andrea Blahová 03.05.2023
Vydobyť si pozornosť širšej verejnosti v malých mestách, akým je Bratislava, môže byť pomerne jednoduché. Dlhodobo si ju udržať, je však rovnako komplikované ako všade inde.
Maxim Mičúch 26.04.2023
V tichšej pasáži zrazu vreskot, z ktorého stuhla krv. „Stand up! Stand the fuck up!“ kričala žena so šialeným pohľadom a tečúcim make-upom...
Lukáš Grygar 25.04.2023
Často nebylo zřejmé, na které straně pódia jaký hudební prvek vzniká, občas jsme taky netušili, jestli už tleskat. Rozhodně jsme ale tleskat chtěli a potřebovali.
Pavlína Sedláčková 23.04.2023
Pohyby publika zpomalily a zesmutněly, ačkoliv si to jeho značná část ve svém pohroužení do hřejivého indie rytmu ani neuvědomovala...
Akana 22.04.2023
... a záleží na schopnostech a citu konkrétních hudebníků, jestli vznikne jalový paskvil nebo životaschopný zárodek nového hudebního dialektu.