Články / Offtopic / / Movie/dox

O Patersonovi a natočené hlavičce

O Patersonovi a natočené hlavičce

Lenka Marie | Články / Offtopic / / Movie/dox | 28.01.2017

Na premiéru Patersonu přišli všichni, co nebyli vedle na Koudelkovi. Tady bylo vedení a vedle tvorba. Jiří Bartoška dostal důvtipnou otázku, jestli někdy hrál řidiče autobusu. Nehrál. „Ale jak s oblibou říkávali východní Němci: Es kommt der Tag.“ „No, to hlavně říkával Konrad Henlein.“ Tak to bychom pro dnešek měli Hitlera.

Paterson jsem nečetla. Mám v hlavě jen The Red Wheelbarrow a vím, že so much depends on it. K tomu jsem viděla upoutávku a začala se bát. Začala jsem se bát, že to bude uslintaně romantický pseudohlubokomyslný artový film. Předně radím, nedívejte se na upoutávku. Někdo totiž zas měl ten dobrý nápad nacpat sem polovinu děje a tři čtvrtinu vtipů. V upoutávce chybí snad jen ten pes. Prosím vás, v Patersonu je pes. A uvidíte ho v každé druhé scéně, protože, jak pravil sofistikovaně můj doprovod, je „komentátorem děje“. Ano, každých pár minut uvidíte anglického buldoka na křesle, na zemi nebo na pohovce. Reakce publika na anglického buldoka s natočenou hlavičkou je předvídatelná. Reakce publika na anglického buldoka s natočenou hlavičkou je předvídatelná i po stopětapadesátém záběru buldoka s natočenou hlavičkou. Buldok je prostě velmi roztomilé zvíře. Vypadá jako špatně navlečená klobása, co každou vteřinu pojde na srdeční zástavu a otočí tlapičky k nebi jako rybička v akvárku, bříškem nahoru. Obávám se, že moje tolerance psích záběrů je příliš nízká, ale proboha, i v tak kvalitním díle jako byl Jake a Tlusťoch bylo toho psa míň.

Dalším zásadně roztomilým prvkem filmu je přítelkyně hlavního hrdiny. Kromě toho, že je nesmírně krásná, což je polovina její role, je taky strašně roztomilá, naivní a hloupoučká, druhá polovina. Je takhle napsaná, protože stejně jako všechny postavy ve filmu je to jenom dvojrozměrná papírová figurka. Je tu, aby byla objektem zamilovaných básní, pro svoji krásnou šíji a symbolizujíc hřejivé teplo domova. Hlavní hrdina je na tom dost podobně, on jenom řídí autobus a píše básně. Nechtějte od něj po celý film nic jiného. Pohybuje se ode dne ke dni v ději, který je zasazený do pravidelně načrtnutých čtverečků v kalendáři. Každá epizoda opakuje stejný rastr: teď přijde scénka v autobuse a Paterson se dozví nějakou přirozeně odvyprávěnou anekdotu ze života. A teď se podíváme, co dělá doma jeho přítelkyně. Zase to samé. Ha ha, aha! Skládáme pěkně za sebou strofy filmové básně, blbé filmové básně.


Paterson není Smoke. Je schválně nakašírovaný a vystavěný na triviálnosti a radosti z těch běžných maličkostí. Jenže, Williams psal o třínohém toulavém psovi, ne o buldočcích. Jeho svět nebyl umělý a sladký konstrukt. Ve filmu jsou básně Rona Padgetta, kterého neznám dost dobře na to, abych jeho poezii soudila, ale v kontextu se špatným divadlem, co se ve filmu odehrává, působí jeho postřehy prázdně a banálně. Asi nejhorší divadlo se hraje v hospodě. Třeba ta příšerná scéna, která zas nikomu nedojde, protože nevíme, kdo byli Abbott a Costello (viz Arrival). Do hospody vpadne hřmotná černoška a odehraje výkon na Zlatou Malinu a zbytek tam sedí jako ochotníci v blbě nasvícených kulisách.

Jistě, celé je to umělecký záměr, Jarmusch chtěl vyprávět pohádku o maloměstě s barevnými bezproblémovými postavičkami a jejich malými sny. V repetitivním, uklidňujícím tempu, kdy nikdo nečeká žádný zvrat, všichni se ukolébáváme tím klidem. Já se tu nemůžu ani ničím rozptýlit, není nad čím se zamyslet, všechno je tak polopatě naservírované. Kolega se ke mně nakloní a několik scén předem mi prozradí „pointu“. Proboha to ne, fakt si myslíš, že to takhle bude, no doprčic. Jistě, neodvratně. Poprvé jsem se od srdce zasmála a doufala v rychlý konec. Už jsme jenom doklouzávali, když se na plátně objevilo Monday a někdo vedle vydechl: „Ježiš, já myslela, že to skončí nedělí.“ Já se systematicky drbala na rukou, protože jsem se potřebovala nějak zaměstnat. Ze závěru vím jen, že v Patersonu mají pěkný vodopád, skoro jako z Twin Peaks, a každá prázdná stránka může být nový začátek.

Je třeba dodat už jen dvě věci. Líbily se mi Limity ovládání. A nejsem pohádková, pokud nepočítám Třináctery hodiny a jednu velmi specifickou mongolskou pohádku. Pokud netrpíte podobnými symptomy, bez obav se na Paterson podívejte. Jsem si jistá, že bych ho zvládla lépe, kdyby byl letní večer a já u vína poslouchala noc pod balkonem. Ale je leden, venku mrzne, jsem v saku a mám jen málo trpělivosti na zapomenutelný film.

Info

Paterson
Režie: Jim Jarmusch, 2016
www.bleeckerstreetmedia.com/paterson

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost (Velvet Buzzsaw)

redakce 10.05.2019

Dalo by se jednoduše shrnout, že Velvet Buzzsaw tematizuje nevyhnutelný trest za lidskou chamtivost a nerespektování etických zásad. Z produkce Netflixu.

Dlouhé prsty války a boty předků (Milost)

redakce 04.05.2019

Intimní portrét manželství, do kterého se obtiskla válka, připomíná, že traumata nemizí, ale dědí se. Dvojrecenze na nový film Jana Jakuba Kolského je jako noc a den.

Černé díry, sperma / High Life

redakce 01.05.2019

Sex řešíme všichni. Otázku, jak moc rozmnožovací pud formuje lidské vědomí, pokládá ve filmu High Life režisérka Claire Denis.

Síla druhých plánů (Mirai, dívka z budoucnosti)

redakce 09.04.2019

Kun je plný pomíjivé, prudké dětské zloby, kterou adresuje svým rodičům, zároveň ke své rodině ve snových sekvencích přirozeně tíhne.

Blahoslavení chudí duchem? (Šťastný Lazzaro)

redakce 02.04.2019

Šťastný Lazzaro navazuje na tradici italského neorealismu. Alegorický snímek Alice Rohrwacher si odnesl z festivalu v Cannes cenu za nejlepší scénář.

Všetci to vedia?

redakce 22.03.2019

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Cruz vs Bardem.

Uhrančivý trip (Climax)

redakce 23.07.2018

Gaspar Noé dospěl. Climax je filmem, který představuje v jeho dosavadní tvorbě strhující vrchol.

Rebel s příčinou Freddy Lim (Taiwan Metal Politics)

redakce 03.06.2018

Dokument mapující roční politickou kariéru zpěváka tchajwanské heavymetalové skupiny Chthonic Freddyho Lima? I tohle se může stát, i tohle se děje.

Finské srdíčko bije naprázdno (Neznámý voják)

redakce 19.05.2018

Scénář překypuje akcí, vojáci umírají po tuctech, a když se bombarduje, tak létají stromy, z čet sunoucích se závějemi na běžkách táhne zima.

Terapie kladivem (Nikdys nebyl)

redakce 03.04.2018

Nemluvný Joaquin Phoenix ohromuje jako tělnatý vousáč s kladivem v brutálním artovém thrilleru o záchraně, bolesti a marném boji s démony v nás i kolem nás.