Články / Recenze

Odlepit se od Země (Kamasi Washington)

Odlepit se od Země (Kamasi Washington)

Jan J. Karásek | Články / Recenze | 23.07.2018

OHODNOŤTE DESKU

Ve světě hudby prorazil tři roky zpátky, když spolupracoval s Kendrickem Lamarem na jeho rapovém opusu To Pimp a Butterfly, kde se postaral o většinu instrumentálních kompozic. Od té doby je Washington považován za vedoucí postavu současného jazzu, která tento zdánlivě nepřístupný žánr zase otevírá mladému publiku.

Přitom je Washington snad nejméně očekávaný kandidát na takovou pozici. Jeho přístup ke skládání hudby je v zásadě tradiční, žádné elektro či výrazné zvukové experimenty nečekejte. Navíc v době odpočinkových playlistů na Spotify a tříminutových singlů vytváří takřka tříhodinové konceptuální desky, které vyžadují plnou pozornost. Dělá všechno proti zavedeným trendům, a přesto sklízí ovace a má vysoké prodeje. Nabízí se otázka, čím to je?

Heaven & Earth ve skutečnosti funguje ze stejných důvodů jako jeho debut The Epic. Washington pořád nedělá kompromisy, jenom je tentokrát ještě odvážnější v rozmanitosti hudebních vlivů. Vhodí nás do zvukového prostoru ve své šíři a délce na první poslech až zahlcujícího, který obývají mnohačetné chorály a ohromující množství nástrojů. Děje se toho tolik, že ani na desátý poslech se nedá vnímat všechno. Nabízí se samozřejmě otázka, jestli album opravdu potřebuje celé dvě a půl hodiny, jestli by nebylo účelnější rozdělit je na tři samostatné desky. Ovšem jak skladby fungují samy o sobě, tak tvoří organický, nedělitelný celek, monument, který dohromady skládají.

Heaven & Earth je konceptuální dvojalbum a každá strana se snaží vystihnout jednu z těchto dvou dualit. Washington říká: "Země se zabývá světem okolo mě, takovým, jaký doopravdy je. Nebe je pak o vnitřním světě ve mně." V překladu to znamená, že první disk, Earth, je plný funkových groovů a sociálních témat. Jakmile se rozjede úvodní skladba z Heaven, vystřelí nás jeho hudba do vesmíru, kde pak budeme zbytek času plout v transcendentnu.

Tedy než spustí poslední skladba, která krom netypicky experimentálního zvuku nese hlavní poselství. S naší písní změníme svět, budeš zpívat s námi? Kamasi Washington se nebojí velkých zvolání. V hábitu a s třicetičlenným orchestrem působí jako šaman, který v nesnadných dobách trumpovské Ameriky mluví o rovnosti a jednotě. Ve šlépějích králů spirituálního jazzu, jako byl např. Sun Ra, hledá ve své hudbě přesah mířící k lepším zítřkům. K nebi, které není někde nahoře, ale dole, tady na Zemi.

Info

Kamasi Washington - Heaven & Earth (Young Turks, 2018)
web interpreta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.