Veronika Mrázková | Články / Reporty | 21.07.2023
Hned v poledne jsem se vypravila na ostrov. Cesta vedla skrze hromadnou meditaci určenou hlasem Miroslava Krobota. Když řekl deset, opravdu jsme se ocitli na neznámé půdě, s lehkými kovovými tribunami pro skupinu publika na samotném pódiu, bez kulis, jen s úsporným bočním videomappingem. Co dělá ostrov ostrovem? Zpěv ptáků, zvuky přírody, pohyb zvířat? Performeři Burkicom se nikoli stylizovali ve zvěř, ale byli zvěří, nenesli v sobě známky humanoidní povahy, s vlastním tělem zacházeli nelidsky, až to bolelo. Sotva opustili své skrýše v publiku, v mžiku nám dopřáli prožít drásavý strach němých tváří, animální agresi i roztomilost mláďat. Nevěřila bych, kam až to může dojít. Když se objevila šikana, ego v říši zvířat, a vyhřezla paralela lidského zla, stáhlo se mi hrdlo. Stejně jako na závěr - chvíli to vypadalo, že je po všem, ale ještě přišel finální zmar, extrémní expozice enviromentální krize a chladnokrevně satirická árie - dlouhý život pro vaši pračku, jen ne pro naši planetu. Po dávce humoru, nadstandardních výkonů, výsostné choreografii Burkewiczové a fantastickém párty soundtracku přišel rychlý a krutý návrat do reality. "Až řeknu 10, vrátíš se sám k sobě. Až řeknu 10, přijdeš k sobě a sám se rozhodneš. Deset."
Také odpolední blok, diptych korejských formací, překračoval rámec zkušeností a očekávání. Groove& je trio jihokorejských perkusistek-virtuózek. Bubny, činely, ano. Ale také zvonkohry, deskové úderné nástroje typu cimbál, ozvučná dřívka a misky, soupravy rolniček, speciálně laděné gongy, nástroje, které neumím pojmenovat - jeden připomínal yunluo, ale to není přesné. Vystřídaly deset instrumentů jen za první skladbu! Zvukově i vizuálně doladěná show nabídla také překvapivé množství žánrů - od tanečních, bujarých a oslavných, přes trans-meditační skladby až po šamanistické rituály. S očividným a přiznaným nadšením nás udržovaly v napětí. Ve svátečních zlatobílých oděvech mísily asynchronní a kakofonické pasáže s dokonalou souhrou, pokličkový rave následovala klášterní ukolébavka. Nápor.
Překvapivě ještě náročnější se evropskému sluchu mohla jevit jazzová skupina Gray by Silver. Zauvažovala jsem o okřídlené frázi, že “jazz je univerzálním jazykem”. Takřka klasický kvartet s pianistou a bubeníkem doplňoval hráč na bambusovou příčnou flétnu a zpěvačka, která mě zaskočila jak hlasitostí projevu, tak bezpočtem hlasových technik. Text se pocitově blížil abstraktním básním, přestože v určitých chvílích proklamovaně vyprávěl, Hanyul LEE pěla podmanivě a křišťálově čistě, scházely mi ale chvíle zastavení, tišiny. Zpěv zjemňovala a zdobila čarovná flétna daegeum, ani ona, ani geniální pianista Hanbin LEE ale neměli šanci vyniknout. O to víc si přeju jejich experimentální fúzi více nastudovat.
Gong jako jediná scéna nabízí skutečnou izolaci, jeho atmosféra mění pravidla hry. Tady se utichá, soustředí, kontempluje. Jen a pouze v takovém prostředí je možné setrvat v nerušeném hloubavém poslechu a vytržení. S nelibostí sleduju, kolik časových slotů ustupuje velkokapacitním diskuzím, a moc doufám, že ostrůvek pozitivní a hudební deviace nespolkne Meltingpot, a zůstane umění.
P.S. Už vím. 20 let festivalu se prezentuje třeba přehlídkou plakátů poblíž Gongu a také projekcí všech aftermovies festivalu - pro pamětníky vděčné. A jako slavnostní bonus vnímám také obří orloj u Orlen Drive Stage - účinkují živí herci a každý den tasí jinou grotesku. Dětská radost pro všechny!
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...