Články / Reporty

Ozvěny budoucnosti, střípky nostalgie (Let It Roll 2022)

Ozvěny budoucnosti, střípky nostalgie (Let It Roll 2022)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 22.08.2022

Na začátku srpna proběhl festival Let It Roll, jeden z největších drumandbassových svátků na planetě. Třicet tisíc lidí se přijelo bavit a podpořit oblíbené umělce. Přes tři sta djs a producentů se sletělo na Milovické letiště ze všech koutů světa, aby oslavilo dvacet let od prvních klubových akcí pořadatelské crew.

Letos bylo pět pódií s dotaženou produkcí. Renegate pro tvrdší spektrum, Eve’s Sanctum hostilo deepovĕjší odrůdy v podobě labelových nocí, Temple stage fúzující subžánry a mainstage Mothership pro mainstream, neurofunk, živé vystoupení Pendulum a Koven. Okrajovou produkci pak obsáhl Storm, kde hráli zejména čeští DJs a producenti.

OHNĚ

Hned po vstupu do areálu byly vidět jeho kompaktní úpravy. Harriet Jaxxon tam poslala euforický mix při západu slunce, plný vokálních bangerů, rollerů, mixů s neskrývanou láskou k Wilkinsonově zvuku, a své poslední tracky vydané u UKF. Novozélandští State of Mind, to byl dle ohlasů jeden z nejřezanějších setů vůbec, pořádná porce nevydaného materiálu odjistila rozbušku v mozcích raverů. Delta Heavy vykroutil velkolepý set plný melodických bangerů, tryskajícího ohně, analogových melodií a kosmické nostalgie prozařující hvězdnou noc. Brazilský dj a producent Urbandawn zakončil čtvrteční noc masivně muzikální vizí hyperkinetického zvukového designu a do budoucnosti rotujícího svůdného neurofunku s emotivním liquid/funkovým vibem.

DEŠTĚ

Po rozehřívacích melodických setech od Monrroe a Hybrid Minds se zaplnil prostor před hlavní stagí. Nejprve se připravovala půda pro headlinery a pak se rozezněla otvírací audio-vizuální sekvence. Tři tracky od Teddy Killers, Rida a Koven působily neuceleně, jako by se pořadatelé chtěli odpoutat od původních kmenových mýtů a nedrželi se jednotného příběhu robotů. Tvůrci použili záběry z exteriérů, ozvuky filmové estetiky Duny, analogové synthy a multivrstevnaté možnosti technického a světelného parku. V porovnání s ostatními roky však mnohem kratší stopáž sotva udržela pozornost publika na deset minut. Letos navíc bez ohňostroje kvůli požárům.

Pendulum v roli headlinerů nastoupili ve čtyřech, aby předvedli své ikonické skladby, podpořené dalšími tracky a dunivými basy, stejně tak i živými nástroji, klávesami, basou i bicími. Byla z toho cítit úderná fúze rockových riffů a drum and bassu, jakou jsme u nás živě dlouho nezažili. Dynamická vizuální složka na míru s takřka nostalgickou projekcí, vrhající světlo na historii kapely, to byl tahák festivalu, který nezklamal ani skalní fanoušky.

Po půlnoci se objevil rusko-ukrajinský d’n’b projekt Teddy Killers, ambasadoři akce, ve dvouhodinovém setu toho nejúdernějšího současného neurofunku, s ozvuky válečné vřavy. Od producentského dua QZB se zase linul nakažlivě hypnotický, hutný technický set plný nevydaných věcí a elegantně ohýbaných basových linek na pomezí deep/liquid funku a tvrdšího zvuku. Silný déšť ukončil poslední dva sety a zkropil tisíce roztančených těl.

JEDNA DEVĚT OSM PĚT

Závěrečnou noc hostilo velké šapitó label Alixe Pereze 1985. Workforce, producent z Brightonu, vsadil na valivý deep/liquid/funkový pozitivní zvuk s propracovanou hlubinnou atmosférou, temně melodickými pasážemi s rafinovanými detaily. Anglický dj Emperor odpoledne mluvil o hudební produkci a v noci otestoval nový materiál z nevydaného alba – propracované přechody, ostře skřípavá mechanická basa v krásných melodických pasážích, celkově originální a matematicky precizní ráz skladeb, jednoduchá monumentalita. Švýcarsko-ruské duo Magnetude bezchybně rovnalo jeden double drop za druhým v rychlém tempu bez výdechu, ve stylu progresivní melodičnosti neurofunku s výpravným příběhem. A na konec The Sauce s Caraselem na majku a od nich ty nejlepší d'n'b rollery ve hře, přes ně rýmy ostré jak břitva, hutný valivý zvuk natlakovaných basových kolejí, podzemní zvuk inspirovaný špinavým Londýnem pro opravdové fajnšmekry žánru.

FEEDBACK

Záblesky devadesátkové nostalgie i zvukové výlety ke hvězdám třetí dekády 21. století, to byl Let It Roll. Letošní velká letní edice přinesla tři dny taneční eskalace ve velkém stylu, živé vystoupení legendárních Pendulum, dynamické sety špičkových producentů všech subžánrů, plejádu nevydaných bangerů, singlů, alb a hlavně živelnou a pandemií neomezenou zábavu, po které lidé tolik prahli. Mínusem byly vysoké ceny, až na pár výjimek drahé a průměrné jídlo, málo zdrojů pitné vody, zdlouhavé bezpečnostní prohlídky v příšerných vedrech beze stínu, ukončená vystoupení a zrušené lety djs. Po extrémních vedrech a třídenní štaci bylo na návštěvnících znát vyčerpání, ale i pocit satisfakce. Dominovaly euforické a fenomenální sety, atmosféra a energie, na kterou jsme v Milovicích zvyklí, se linula ze všech pódiích i mimo ně. Let It Roll je vesmírná archa na světové taneční scéně.

Info

Let It Roll
4.–6. 8. 2022
Letiště, Milovice
web festivalu

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tóny chorobné, způsoby nejtemnější (Tones of Decay)

Dantez 20.09.2022

Záhrobí, nezemskost, rozklad i něco Satana. Mozky stojící za Kreas Promotion se chopily šance a v doznívajícím festivalovém shonu chytají nejzvučnější jména soudobého death metalu.

Bydliště zvuku nestálé (Order of Sonic Chaos 2/3: MSHR, EJTECH)

Minka Dočkalová 18.09.2022

Odradek v Kafkově povídce na dotaz „A kde bydlíš?“ odpoví „Bydliště nestálé“, zatímco se směje smíchem, který zní jako spadané listí... Terén a jeho zákruty.

Vysmát se vší bolesti světa (Shilpa Ray)

David Stoklas 15.09.2022

Shilpa Ray střídala mohutný chraplák s jemným hlasem, v melancholičtějších polohách vzbuzovala smutek, v těch energických jste se jí musel bát.

Když tě budí Sohn ze spaní

Veronika Mrázková 13.09.2022

Když vstal zpoza kláves, rozpovídal se. Ani ne o nové desce, která vyšla teď v září, ale o tom, jak je to všechno „fucking awesome” a že jsme teď komunita…

Slib mi, že nezapomeneš snít (Austin Antoine + Moonchild)

Veronika Mrázková 12.09.2022

„Kdo je tady na rande? A kdo si tím není jistý, ale doufá, že to jako rande dopadne?” Rapper, bavič, zdatný stand-up komik, zpěvák, performer, ale taky Moonchild.

Na kontexte záleží. Teda pokiaľ zrovna nie ste Emma Ruth Rundle... (ArcTanGent Festival 2022)

Lucia Banáková 27.08.2022

Festivalový ekvivalent Spartan Race poskočil na evolučnom rebríčku o niekoľko stupňov, a to so všetkým kladmi, aj zápormi, čo takýto krok prináša.

Metalová plichta za zdmi slezskoostravského hradu (Metal!!!)

Dantez 24.08.2022

Osud si na ostravskou hradní oslavu extrémní kytarové hudby v podobě festivalu Metal!!! nachystal několik pastí. A vybruslit šlo jen z některých.

Jak se klukům z Boskovic plní festivalový sen (Raveyard 2022)

Nikol Halamásková 24.08.2022

Mindicted Crew s partou dobrovolníků se letos pustila do dalšího ročníku festivalu pro mladé, protože to je podle nich přesně to, co okolí malebného města postrádá.

Královna Šumavy (Dobršská brána 2022)

Aneta Kohoutová 23.08.2022

Déšť nás vyprovází i na cestě zpátky. Na palubní desce opatrně rozkládám šestnáct popsaných a rozpitých stránek fialového sešitu a troje čerstvě promočené ponožky.

Pomíjivý strach z prázdnoty (Order of Sonic Chaos 1: Ephemeral Shrine)

Minka Dočkalová 23.08.2022

Podzemní prostor, který průběžně hostí experimentální projekty nonkonformního uskupení Terén, je charismatickým místem, které každé instalaci dodává naprosto specifický výraz.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace