Články / Recenze

Ozvěny strašnického sídliště (Smack One)

Ozvěny strašnického sídliště (Smack One)

Jakub Souček | Články / Recenze | 04.03.2022

Když vyšla Smackova první Chiméra s podtitulem Lion (2020), bylo zřejmé, že zacloumá s tuzemskou rapovou scénou. Byl to v podstatě Smack z nahrávky P’s a Love (2014), jen s novým zvukem. Na dvojce s podtitulem Goat (2020) se pustil do větších experimentů v rámci flow, frázování a zpěvu, na aktuální trojce tyto elementy kombinuje a přidává něco navíc.

Jeho tracky jsou spjaty s anglickým grimem a drillem, byl vůbec první u nás, kdo přinesl zvuk londýnského předměstí a kdo se nebál rapovat o životech mladých kluků ze sídlišť. Nové texty jsou méně kousavé, když se ale do někoho pustí, tak trefuje přesně, viz jeho starý beef s Restem. Není to jediná narážka na vlastní minulost, Smack rapuje o svém dřívějším vztahu s drogami, jejichž užívání neglorifikuje, ani nezatracuje: „Nebylo to sladký, ani zdravý, dal jsem si taky, nemám co skrývat,“ zároveň štká nad těmi, které zničily drogy: „Leju na zem koňak, za ty, co tu nejsou s náma.“

Smack tradičně demonstruje svůj velký rozhled v popkultuře. Téměř v každé skladbě jsou odkazy na legendy britské žánrové scény, jako jsou Dizzy nebo Wiley, narazíme na Leoše Mareše i Mechanický pomeranč. Nejnovější Chiméra vzbudila i negativní ohlasy, třeba u slovenské písničkářky Katarzie, která na svém instagramu nevybíravě komentovala některé sexuálně útočné pasáže.

Skladba Molotow je věnována stavu české politiky. Rapeři se během vlády Andreje Babiše začali více politicky vyjadřovat, do této doby však téměř nikdo nepřišel s takto vyhraněným protestsongem. Díky frázovaní a hutné basové lince má velký koncertní potenciál, podobně jako závěrečný track Další rok, který staví na kontrastu melancholického vzpomínaní na tour a plné kluby fanoušků a drumandbassového beatu.

Chiméra pt. 3 Snake je zásadní deskou roku 2021 a českého rapu vůbec. Smack tu střídá mnoho poloh, je zádumčivý, ale také plný elánu, odkazuje na přetrvávající problémy české společnosti. Na posledním albu je otevřenější než kdy dřív.

Info

Smack One –⁠ Chiméra pt. 3 Snake
Fb interpreta

foto © se svolením Smack One

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Helms Alee demonštrujú svoju vyzretosť

Filip Švantner 11.04.2022

Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.

Nadčasová kontroverze (Hvězdná pěchota)

Jiří V. Matýsek 02.04.2022

Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky (Houeida Hedfi)

Jiří Přivřel 01.04.2022

Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.

Post-apokalyptický ambient aneb Yeule je späť

Ema Klubisová 17.03.2022

Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.

Jako na kolotoči (VDYD)

Veronika Tichá 15.03.2022

VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.

Třináct let života Kevina Whelana (Aeon Station)

Eva Mrázková 09.03.2022

Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace