Články / Offtopic / / Movie/dox

Španělská horrorová renesance (na Letní filmové škole)

Španělská horrorová renesance (na Letní filmové škole)

Jakub Šilhavík | Články / Offtopic / / Movie/dox | 22.08.2014

Letní filmová škola se letos v rámci sekce Půlnoční delikatesy zaměřila na španělský horor, kdy reflektovala především snímky z přelomu 70. a 80. let, které poskytovaly alternativu ke stereotypům filmové tvorby schvalované režimem generála Franka. Bohužel výsledné kvality jednoznačně odpovídaly ranku béčkové produkce – levný vizuál, nelogický příběh, stupidní dialogy a amatérské herecké výkony. Atmosféru strachu tehdy vystřídaly spíše nekonečné záchvaty smíchu. Naštěstí horor ve Španělsku od druhé poloviny 90. let zažívá renesanci, kdy o mrazení v zádech není nouze.

Španělskou epidemii hrůzy odstartoval snímek Diplomová práce z roku 1996. Dnes už známý španělský režisér Alejandro Amenábar se tehdy chopil tematiky snuff filmů prostřednictvím příběhu studentky filmové fakulty, která pracuje na diplomové práci o násilí ve filmech. Napínavou atmosféru na hranici paranoie korunuje vynikající scénář se spoustou zvratů, kdy se podezřelými stávají snad všechny postavy, a plusové body navíc získává také za přesah k mediální etice. O několik let později Amenábar navázal na své kořeny duchařským hororem Ti druzí s hvězdnou Nicole Kidman. To už se zrodil globální hit, který vydělal přes 200 milionů dolarů, aniž by dělal výrazné kompromisy.

Faunův labyrint, mistrné skloubení fantasy pohádky s válečným dramatem, není třeba dlouze představovat - režisér Guillermo del Toro dokonale navázal na lehce zapadlý přírůstek Princ bez království a ocenění se hrnula ze všech stran. Vizuálně úchvatný materiál nešetří temnou hororovou atmosférou, která spolehlivě vystraší dětské diváky, ale o to víc připoutá do sedaček dospělé osazenstvo.

Další duchařský horor Sirotčinec vypráví „překvapivě“ o bývalém starém sirotčinci, do kterého se nastěhuje manželský pár s adoptovaným, vážně nemocným dítětem. Povinné propriety žánru jako duchové mrtvých sirotků, záhadné zmizení dítěte nebo starý opuštěný dům zavání mnoha klišé, vše vynahrazuje stylové filmařské řemeslo a hutná depresivní atmosféra. Producent Del Toro má zkrátka čuch na mladé nadějné režiséry – jméno Juan Antonio Bayona si raději zapamatujte. Nepříliš známý thriller Los Ojos de Julia zpočátku také koketuje s mysteriózní tematikou – ústřední herecká protagonistka Sirotčince Belén Rueda tentokrát trpí rychle postupující ztrátou zraku a touží odhalit záhadné okolnosti smrti své stejně postižené sestry. Scénář plný dějových zvratů povyšují skvělé herecké výkony a absence amerického patosu.

V roce 2007 málokdo čekal, že se znamenitý zombie horor REC postavený na roztřepaných záběrech ruční kamery rozroste na regulérní filmovou sérii s propracovanou mytologií. Příběh televizního štábu, který se vydává zdokumentovat typickou šichtu hasičské jednotky a skončí zavřený v domě, kde vypukla neznámá nákaza měnící lidi v krvelačné bestie, působí nebývale autenticky - bez debat nejstrašidelnější horor posledních let, kdy není nouze o infarktové lekačky.

Dvojice režisérů Jaume Balagueró a Paco Plaza měla dostatek originálních nápadů, aby v pokračování do obytné budovy plné nakažených vyslala policejní komando a záhadného kněze. Oživlé mrtvoly se najednou převlékly za oslavnou poctu Vymítače ďábla a série nabrala úplně jiný směr. Další přírůstky si režiséři poctivě rozdělili, Paco Plaza narušil svatební oslavu v [REC]³ Génesis, kdy částečně opustil formát found footage a přiblížil se krvavému slasheru. Bohužel se jednalo o řádné šlápnutí vedle a čest série nyní zachraňuje Jaume Balagueró ve velkém finále [REC] 4: Apocalipsis. Doufejme, že novodobá éra španělského hororu ještě neskončila!

Info

www.lfs.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace