Články / Reporty

Plameny a černý dým nad letištěm aneb Rammstein

Plameny a černý dým nad letištěm aneb Rammstein

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 17.05.2022

Rammstein můžeme vyčítat ledacos: přílišnou přímočarost, útoky na nízké pudy, kontroverznost a kdovíco dalšího. Těžko jim ale upřít to, že umějí udělat zatraceně dobrou show. A to, co přivezli na pražské letiště v Letňanech, které dva dny po sobě dokázali vyprodat – už to je výkon hodný zaznamenání –, bylo v každém případě něco, co se nevídá každý den.

Über stage připomínala něco mezi starou železárnou, průčelím chrámu, gigantickým falickým symbolem a rádiem. Měla v sobě typickou německou přísnost a zároveň strohost černé kovové konstrukce. S úderem osmé se stala centrem dění. Od posledního turné přibylo světel, které jednotlivé skladby doprovázely a trochu překvapivě, byť se Rammstein právě tímto proslavili, to tolik nebylo o plamenech a ohních. Když už byly (nejvíce asi v Sonne a staré skladbě Rammstein), stály ty třicetimetrové plameny a oblaka dýmu za to. O Rammstein si můžeme myslet cokoliv, tady nemohlo vládnout nic jiného než úžas. Jakkoliv je pěkné podívat se na muzikanty zblízka a nechat si plameny ve feuer zone sežehnout obočí, v tomhle případě byl celkový pohled z dálky v mnohém působivější.

Německý sextet vyrazil na turné vyzbrojen čerstvou deskou Zeit, ovšem setlist stál spíše na té předchozí, bezejmenné. Z novinky zazněly všehovšudy čtyři kusy. Patřil jim úvod (Armée De Tristen, Links 2-3-4), zklidnění před vyvrcholením první části setu (Zeit) a úplné, téměř dojemné finále (Adieu). Kromě skladeb z posledních dvou alb došlo i na dávné kusy (Heirate mich), koncertní jistoty (Du Reichst So Gut, Mein Hertz Brent či Mein Teil s obvyklým, byť opět upgradovaným divadlem, v němž Lindemann smaží nebohého klávesistu Flakeho v gigantickém kotli), techno vložku s remixovanou Deutchland i dryáčnickou Pussy. Nebyl to setlist největších hitů, jako ten zvěčněný na koncertním záznamu z Paříže, přesto šel fanouškům na ruku. Spokojeni museli být znalci i ti, co znají jen Du Hast ze soudtracku k filmu Matrix.

Proslýchá se, že Rammstein končí. Nebývale klidné poslední album ledacos napovídá a ledacos naznačuje i aktuální turné. Nějak narážím na limity svojí představivosti v tom, kam by mohli ve své pódiové prezentaci ještě zajít. Rammstein jsou v roce 2022 ve skvělé formě a z těch letmých záběrů na velkolplošných obrazovkách bylo vidět, že si koncertování nesmírně užívají. Ale sami na nové desce mluví o tom, že v nejlepším je dobré přestat...

Info

Rammstein (de)
16. 5. 2022 letiště Letňany, Praha

foto © suová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Monkey Week 2022: Kousek srdce

Michal Pařízek 28.11.2022

Jeho zvědavost je upřímná a nenucená, v tu chvíli ještě netuším, že podobně milých lidí potkám spoustu. Jsem tu sotva hodinu a už se chci stěhovat...

Bonobo a jeho zlatý rez

Matej Kráľ 28.11.2022

Bonobo vyrátal zlatý rez klubového a kapelového zvuku. Vzišla z toho skvelá párty.

Alternativa 2022: Nové pohledy, staré základy

Jan Starý 27.11.2022

Alternativa vyniká přehledem o kontinentální scéně a dokáže nabízet jiné pohledy na starší přístupy. Ještě víc než loni ale chyběli mladí hudebníci a elektronika.

Možno sa už neuvídime (Injury Reserve)

Jonáš Sudakov 26.11.2022

Zamyslenejšie a atmosferickejšie pasáže predchádzajúcich päťdesiatich minút nahradili moshpity a skandovanie. Dôstojná rozlúčka s Injury Reserve.

Citový vyděrač Nils Frahm

Lukáš Grygar 25.11.2022

Podezřelý: Frahm, Nils, ročník 1982, státní příslušnost německá, žánrová „contemporary classical“. Už máte dostatek indicií?

Stále svěží šumperské blues (Blues Alive 2022)

Jiří V. Matýsek 21.11.2022

Letošek jako by startoval novou éru, uvolnění po covidové pauze bylo znatelné. Pokud byl jubilejní ročník prodchnut obavami o budoucnost, vyprodáním letoška byly rozptýleny.

Le Guess Who? 2022 – To nejlepší

redakce 15.11.2022

Kromě denního zpravodajství nabízíme tradičně stručný výběr z nejlepších koncertů, podrobnější reportáž najdete v lednovém Full Moonu.

Tolik sebevědomí i pochybností zároveň (Sudan Archives)

Jakub Béreš 15.11.2022

Místo R&B zpěvačky vyzařující klid připomínala rockstar, ve svých manýrách ale nikdy neošidila samotný pěvecký výkon.

Show me your inner IKEA (Luki Essender, Galerie OFF/FORMAT)

Minka Dočkalová 15.11.2022

Víc pozornosti tentokrát strhávají návštěvníci než výstava. Musím se dívat na to, jak se lidé dívají. A přes to dívání zkoumám vystavená díla.

Hádanky z Utrechtu #3: Mít co říct

Michal Pařízek 13.11.2022

Může být nejlepším koncertem festivalu ten, ze kterého jste odešli? Snadno.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace