David Stoklas | Články / Recenze | 10.07.2021
Moontype je kromě jména chicagské kapely také název jednoho druhu písma pro nevidomé. Hledat příběhy v hrbolcích vyražených na papíře může být pro nezasvěcené složité, naopak cítit emoce a přátelství v hudbě Moontype dokáže takřka každý. Jsou od velkých jezer, kombinují prvky jazzu a math rocku, ale nezdráhají se v určitých chvílích zapomenout na technicky komplikovanou hru a svým kytarám dávají ulevit jednoduchými punk-rockovými pasážemi. Označit je za typickou mid-west emo kapelu (geograficky i zvukově se to nabízí) by byla příliš velká zkratka, ačkoliv jsou jejich skladby bohaté na emoce, postrádají prvoplánový smutek. Spíše než skrz slzy se na svět dívají pozitivně. Dynamiku skladeb vytváří hlavně nástroje – kytara, basa, bicí. Zpěv Margaret McCarty plyne převážně v jedné poloze a svým příjemným hlasem uvozuje uvolněnou atmosféru skladeb, jejichž třetinu má sama z velké části na svědomí.
Na debutu Bodies of Water dostala prostor její dřívější sólová tvorba. Původní minimalistické písně z jejího druhého EP Basstunes, Year 5, kde jejímu hlasu sekundovala pouze jednoduchá basová linka, dostaly sice skrz další nástroje několik hudebních rovin navíc, ale McCarty spolu s Emersonem Huntonem a Benem Cruzem zanechali její staré skladby v takřka původním aranžmá. Například About You má oproti EP verzi pár bpm navíc, leitmotiv ale zůstal stejný. Hunton a Cruz naopak dostali možnost předvést své technické schopnosti, získané na oberlinské konzervatoři, kde se mimo jiné Moontype dali dohromady, ve zbytku desky.
Původně lo-fi pokojové nahrávky, kde v úplných začátcích McCarty pouze do hluku větráku vkládala jemné kytarové linky (konkrétně na EP Fan Music, kde takto reflektovala svoje vzpomínky na letní hudební tábory), přešly ve vyzrálou studiovku. Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany. Hrají kytarový squash, kde každou ranou střídají mezi dvěma polohami, z nichž nelze vybrat tu, kde jim to sedí více – zdali v té technické nebo té druhé, naopak punk-rockové, místy lehce popové. Ať jsou ale hudebně na jedné či druhé straně, vždy ale dokážou uvěřitelně podat emoce, zejména ty nejjemnější – vztahy, přátelství, platonické lásky nebo se pokoušejí alespoň naznačit odpověď na otázku, po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme.
Jaroslav Lajner 12.05.2023
Mnozí zástupci mužského pokolení instinktivně prahnou po něčem, co by dlouhodobě odkazovalo k jejich pozemskému bytí.
Martin Šmíd 11.05.2023
Následně se skupina vydala na turné s ostřílenými veterány Stereolab, kteří si Fievel Is Glaque vyhlídli po úspěchu zmíněné kompilace. Co dál?
Natálie Dvořáková 10.05.2023
Během uplynulých šesti let vydala několik EP a singlů a pokaždé přišla s novým zvukem. Aktuální mixtape není výjimkou.
3DDI3 07.05.2023
Herní zápletka je poměrně jednoduchá – bít padouchy hlava nehlava. O hudbu k vesmírnému dobrodružství se postaral český skladatel a producent Floex.
Julie Scholzová 29.04.2023
Deska staví na kontrastech, většina skladeb je upbeatová, zpívá se v nich ale o manipulaci, smutku, osamělosti nebo riziku sociálních sítí, moderních trendů.
Jaroslav Lajner 13.04.2023
Seriál nepříjemně překvapí i častým výskytem logických lapsů, které pramení především z nevěrohodného, místy dokonce nesmyslného chování postav.
Josef Kaňka 09.04.2023
Když se člověku podaří rozluštit nebo alespoň logicky interpretovat název alba, je velmi pravděpodobné, že snáz pochopí i jeho obsah.
Jaroslav Lajner 02.04.2023
Portrét sériového vraha prostitutek, který své zrůdné činy koná ve jménu „svaté války proti dekadenci“.
Viktorie Motlochová 30.03.2023
Jakkoliv nemůžeme Paramore upřít hudební vyzrálost, nové album This Is Why je matoucí jak hudebně, tak rozháraným sdělením.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.