Články / Offtopic / / Movie/dox

Pocity jsou to nejpodstatnější (Anna Muylaert)

Pocity jsou to nejpodstatnější (Anna Muylaert)

Jakub Koumar | Články / Offtopic / / Movie/dox | 18.10.2016

Často se potýkáme s vlastními pocity a nedokážeme se ubránit tomu, jak komplikované dokážou být. Natož když je zasadíme do kontextu sociálního prostředí. Veškeré naše společenské vazby, geneticky podmíněné chování, sociální struktura vytvářejí komplikované a těžko pochopitelné podmínky pro lidskou koexistenci. Brazilská režisérka a scenáristka Anna Muylaert postavila na nahlížení do struktur mezilidských vztahů filmařskou kariéru, za své snímky pravidelně sbírá nominace i ocenění ze známých světových festivalů. Její prozatím poslední film Don’t Call Me Son zatím stihl vyhrát „pouze“ cenu čtenářů Männer magazínu, což vzhledem k transgenderové problematice není až takový div. Kvalita filmu ale nasvědčuje tomu, že by mohl slavit úspěchy i nadále.

Snímek stojí na rozhodném, avšak klidném a nevtíravém hereckém výkonu Naomiho Nera, který ztvárňuje genderově nejistého sedmnáctiletého floutka. Ten kromě problémů se sebeidentifikací zjišťuje, že byl jako dítě odebrán od své pravé rodiny, a jeho život se tak z minuty na minutu převrátí naruby. Anna Muylaert si s velkou pečlivostí hlídá, aby se z filmu nestalo poselství o utiskování osobnosti, Don’t Call Me Son je mnohem více o hledání. Režisérka divákovi potutelně podsouvá otázky nikoliv o sexualitě nebo jejím přijímání, ale o tom, co vlastně formuje naši osobnost.

Pomáhá tomu klidnou a opatrnou režií. Všechny postavy se chovají i ve vypjatých situacích uvěřitelně, jejich radost, nejistota, zvídavost i hněv nepřekračují hranice. Pocitově vypjaté scény nejsou afektivní, i když z nich emoce přímo čiší. A když je už klid postav až příliš podezřelý vzhledem ke statusu quo, film se stává živočišným a živelným. A to jak obsahově, tak formálně, když příkladem může být kontaktní kamera při sexuálně laděných scénách, která je příjemně syrová, názorná a neromantizovaná, aniž by vyvolávala pocit kontroverze.


Don’t Call Me Son je příjemně plynoucí film o tom, že naše vlastní identifikace nesouvisí s kořeny, ale spíše s vybudovanými pouty. Ne s tím, jak jsme zařazeni do společnosti, ale kým se v ní cítíme být. Ne jak se jmenujeme, ale co za naším jménem cítíme. Pocity jsou pro Annu Muylaert to nejpodstatnější. Don’t Call Me Son je cestou skrze zmatky kolem nás i v nás. Cestou, která nevede k odpovědím, ale k prožitkům. A to je možná dokonce víc.

Info

Don’t Call Me Son (Mäe só há uma)
Režie: Anna Muylaert, 2016
www.annamuylaert.com
www.twitter.com/annamuylaert?lang=cs

Live: Kino Brasil 2016
www.facebook.com/kinobrasil
www.kinobrasil.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.