Články / Rozhovory

Pořadatelská: Danko Franko (Tabačka Kulturfabrik, TM Booking)

Pořadatelská: Danko Franko (Tabačka Kulturfabrik, TM Booking)

redakce | Články / Rozhovory | 29.03.2019

Košická Tabačka Kulturfabrik píše svůj příběh od roku 2009 a vytrvale podporuje multikulturní společnost, otevřené myšlení, umělecké experimenty i rozvoj kreativity. „Som spoluzakladateľ koncertnej agency TM Booking. V minulosti som participoval okrem iného aj na projekte Európske mesto Kultúry Košice 2013. Momentálne pôsobím ako hudobný dramaturg/booker pre Tabačku Kulturfabrik,“ představuje se Danko Franko a v dalším díle naší série Pořadatelská připomíná, na co všechno se v Košicích (a nejen tam) vyplatí zajít.

Co chystáte další dny a týdny?
V týchto dňoch chystáme v Tabačke koncert legendárnych The Young Gods. Do Košíc sa vracajú po siedmi rokoch s novým albumom. Zatiaľ som počul dve skladby a znie to dobre. O pár dní na to máme koncert herečky a speváčky Chrysta Bell. Režisér David Lynch ju označil ako svoju múzu a jej tvorba má tú správnu „twinpeaksovskú“ melanchóliu. Zaujímavým koncertom bude aj duo Author & Punisher a Lingua Ignota. A&P vystupoval v Košiciach minulý rok a po jeho showke nám ľudia písali, či by sme ho nemohli doniesť znova. Osobne a odporúčam Lingua Ignota, ktorú by sme mohli označiť ako „Chelsea Wolfe pre náročných“. Šamanské rituály saharských kmeňov, prekomponované a obohatené o elektrickú gitaru, basu a počítačové efekty prinesú do Tabačky Ifriqiyya Electrique. Vidieť ste ich mohli napr. na Pohode. Jedným z najzaujímavejších koncertov aj pre mňa osobne bude show Zeal & Ardor.

Z česko-slovenskej scény pripravujeme Khoiba & Čáry života, Please the Trees, Veca, Katarziu a ďalších. Nesmiem zabudnúť ani na experimentálnych The Body či dark folkového Kinga Dudeho. S ™ Booking chystáme najbližšie Architects v spolupráci s Octopus promotion a na jeseň moju srdcovku Daughters, ale o tom viac neskôr.

Jaký koncert tě v poslední době nadchnul?
Naposledy ma nadchol koncert Algiers práve v Tabačke. Mali neskutočnú energiu aj napriek tomu že boli unavení po ceste z Ukrajiny. V minulom roku to boli Cro-Mags a úplne ma dostal Scott Kelly s Johnom Judkinsom v bratislavskom kostole. V lete sme si boli pozrieť Eda Sheerana a je to docela prdel ako jeden človek dokáže rozhýbať štyridsať tisíc ľudí. Príležitostne navštevujem aj Štátnu filharmóniu Košice, dodnes mám v pamäti koncert kde sa hrali diela G. Mahlera: Adagietto zo Symfónie č. 5 a K. Szymanowski: Stabat Mater pre sóla, zbor a orchester. Hudobný orgazmus.

Když se podíváš na koncerty jiných promotérů, koho bys šel podpořit, koho je nutné vidět a slyšet?
Vzhľadom na to že mám rodinu, veľa koncertov nestíham, resp. nie je na nich veľa času. Z väčších promotérov navštevujem akcie kamarátov z Octopus Promotion/Seahorse Promotion. V Čechách by som šiel na Franka Cartera & The Rattlesnakes (Conspiracy Concerts), Anna von Hausswolff's BADA (Heartnoize Promotion), Mono (Obscure) a Jaye Jayle, Josín (Kabinet Múz). V Bratislave akcie menej známych, ale o to kvalitných, kapiel, promotéra One Man Hippie Show. Nesmiem zabudnúť ani na City Sounds Festival (Neneh Cherry, Dianne Reeves) a novovzniknutú značku Dobrý výber (Apparat,Benjamin Clementine). V Košiciach by som sa chcel dostať na koncerty Solstafir a Misery Index v Collosseum Clube.

Z česko-slovenskej scény si nájdite čas na Decultivate (Pushteek), Pandorama (Tabačka Records), Nikander (Day After Records), Luuver (ex-Fresh Out of the Bus), Bulp, Killchain, Ataraxia, Alapastel, From Our Hands, Our Stories, Stroon, The Ills, Girls from the Moon, Michael Kelso (Liquidity).

Jaký máš vztah k sociálním sítím?
Sociálne siete patria do nášho života a neoblišli ani mňa. Zmenili spôsob našej komunikácie a ponúkli nám „nový svet“. Vďaka nim sledujem každý deň dianie doma a vo svete. Využívam ich najmä na propagáciu koncertov či kontakt so známymi, promotérmi a kapelami. Čo ma ale štve je časté zneužívanie sociálnych sieti na rôzne nezmysly = hoaxy, šírenie nenávisti alebo xenofóbie. Naivne verím že to jedného dňa bude lepšie.

Kam nejraději chodíš na jídlo?
Najradšej jem doma, moja manželka je skvelá kuchárka a žena! Nepohrdnem ani nedeľným obedom u rodičov. Čo sa týka reštaurácií tak obedujem často priamo v Tabačke, kde majú skvelé jedlo. Keď som v Bratislave, tak idem do Soho, Urban House alebo na mieste kde ma zoberú kamaráti.

Info

Tabačka Kulturfabrik
fb události

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

redakce 25.06.2019

V pražské Jeruzalémské ulici se zkraje června otevřelo nové kino Edison Filmhub, pročež jsme se zeptali ředitele Film Europe Ivana Hronce.

Hradby Samoty: Priestor pre každého, ale našťastie nie pre všetkých

redakce 24.06.2019

Hradby Samoty, to není zrovna normální festival, a to jak lajnapem, tak umístěním i celkovou myšlenkou. Víc nám řekla dvojka z pořadatelského týmu.

Vstupní prohlídka: Timbertwig

redakce 24.06.2019

Timbertwig mají za sebou jedno EP, ale písniček je více, jinak by taky nemohli koncertovat po Evropě.

Broněk Slezák, Jana Fryzelková (MišMaš party): Pro nás je to přelomový ročník

redakce 19.06.2019

Mišmaš párty je ideální příležitost zkusit i něco, co je daleko za hranicemi, které si většina umí představit. To je snad princip festivalu, ne?

Cash Savage: To, že jsem žena, neznamená, že jsem máslo

redakce 18.06.2019

V diáři australských The Last Drinks, kteří jsou známí divokými koncerty, jsou tři neobvyklé tuzemské štace. Rychlé otázky a ještě rychlejší odpovědi Cash Savage.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den II.

redakce 17.06.2019

V první části rozhovoru jsme se s ním bavili zejména o showcasech obecně a jejich vnímání v tuzemském prostoru, v druhé části se rozletíme po world music.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den (část první)

redakce 10.06.2019

S Jirkou Moravčíkem nejen o festivalech, africké hudbě či relevanci termínu world music, ale také o tom, že „duši hladící hudby“ se jen tak nezbavíme.

Pořadatelská: Jan Bartoš (Prague Music Performance)

redakce 07.06.2019

Prague Music Performance je mezinárodní festival a institut zaměřující se na organizování koncertů i interpretačních kurzů sólové hry i komorní hudby. Zpovídáme zakladatele a šéfa Jana Bartoše.

Tonda Kocábek (Boskovice, Kaštan): Mám své jistoty

redakce 03.06.2019

Na Bílou horu si znovu našly cestu kapely z temných sklepů i popového výsluní, a to zdaleka nejen ty domácí. Tradiční klub Kaštan proživá obrození, Tonda Kocábek je u toho.

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Vystavovat divadelní zážitky a neztratit přitom identitu

redakce 31.05.2019

Rozhovor s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale o vystavování současné scénografie a udržování identity scénografické profese. Živé umění, živý prostor.