Články / Rozhovory

Pořadatelská: Martin Režný

Pořadatelská: Martin Režný

redakce | Články / Rozhovory | 20.02.2019

Jedna z nejaktivnějších postav ostravského undergroundu a světa „jiné“ hudby, a to již od 90. let minulého století. V současnosti stojí Martin Režný za několika koncerty a festivaly ročně, které pořádá sám či v kolaboraci s jinými místními borci. Namátkou festival Hluková mystéria, koncerty v příjemném prostředí Antikvariát a klub Fiducia, osobité prostory Klubovny Jeden Tag a další. Martin hudbu nejen pořádá, ale také sám produkuje, v současnosti jako elektronický experimentátor Säkkikangas.

Co chystáš další dny a týdny?
Už 23. února v Klubovně Jeden Tag žánrově neuchopitelný festival bez sponzorů a bez názvu. Ze Slovenska přijede zájezd: Samčo, brat dážďoviek, Veselá farma, Depressive Directions, Abuol. Punk, outsider music a humor. Z Rožnova dokodrcají Lucifer Efekt, z Berlína Skrei, produkující temný ambient až noise. Večer ve čtvrtek 14. března v ostravské Fiducii pak bude ještě pestřejší. Zahrají Wabi Experience (Federsel + Tarnovski), Šimanský - Niesner a Pátí na světě, což jsou poloutajené, ale přece jen klenoty české nemainstreamové hudby. O měsíc později, tedy 17. dubna, zahrají v pražském Punctu polští Przepych, což jsou členové U Z S a The Kurws. Když řeknu, že Kurws byli pozváni jak na Primaveru, tak na release party holandských The Ex, bude zřejmé, kam kapelu zařadit: kvalitní nervní postpunk velmi neučesaného zvuku.

Jaký koncert tě v poslední době nadchnul?
Batalj na Zimnichaaku hráli způsobem, že mohli drtit kámen v lomu. Crank Sturgeon a jeho dialog s jablkem a následná hra na zavěšené jablko ve Fiducii – to byl surrealný sen, kdy odborník žasne, laik se diví. Už jsme doma v ostravském Absintovém klubu Les s novým repertoárem, který odkryl svou sílu. Trio Klapper/Hodgkinson/Jørgens v ostravském Přívoze. To byla hudba svobodná, komplexní, a absolutně nekompromisní, bylo v ní možné slyšet jazz, hardcore, noise, harsh, country, dada i tuarežské blues. Trio Helix - koncert na Janáčkově konzervatoři v rámci festivalu Hudební současnost. Jak zvolený repertoár, tak ponor a zaujetí interpretů ve mně evokovaly vzpomínky na ty nejlepší koncerty Ostravských dnů nové hudby. Zmíním za všechny třeba Vandewallovo strhující podání The People United Will Never Be Defeaned Frederica Rzewskiho. Z oper pro mě byly nezapomenutelnými zážitky Luci mie traditrici (Sciarrino), Tři přání (Martinů), Výlety páně Broučkovy (Janáček) a Lady Macbeth Mcenského újezdu (Šostakovič). A nestává se to často, ale pořád ještě občas celý koncert protančím: naposledy se mi to stalo s Mazutti a München Konflikt.

Když se podíváš na koncerty jiných promotérů, koho bys šel podpořit, koho je nutné vidět a slyšet?
Roky chodím na koncerty Bludného kamene, Chee Chaaku, Psychedelic Umami, do orlovské Futry, ostravského Plata, na jazz do pardubického Divadla 29, v Praze do Puncta, třikrát jsem si dal Silent Night v Divadle Ponec. Mám rád SF Mini v Olomouci a Wolne Tory v Bytomi. Lightingt Bolt jsem prosral.

Jaký máš vztah k sociálním sítím?
Používám je, avšak zároveň vím o jejich neblahém působení na způsoby komunikace a vůbec myšlení. Velké téma a paradox pro budoucnost - jak neomezovat žádné lidské projevy a jednání, a přesto zůstat svobodnými.

Kam nejraději chodíš na jídlo?
Jo, to kdybych stíhal, tak bych řekl Burfi. Ale nestíhám.

Info

Skrei + Samčo + Lucifer Efekt
23. 2. 2019 19:00
Klubovna Jeden Tag, Ostrava
fb událost

Wabi Experience + Pátí na světě + Šimanský - Niesner
14. 3. 2019 19:00
Antikvariát a klub Fiducia, Ostrava
fb událost

Foto © Radan Vašulin

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Broněk Slezák, Jana Fryzelková (MišMaš party): Pro nás je to přelomový ročník

redakce 19.06.2019

Mišmaš párty je ideální příležitost zkusit i něco, co je daleko za hranicemi, které si většina umí představit. To je snad princip festivalu, ne?

Cash Savage: To, že jsem žena, neznamená, že jsem máslo

redakce 18.06.2019

V diáři australských The Last Drinks, kteří jsou známí divokými koncerty, jsou tři neobvyklé tuzemské štace. Rychlé otázky a ještě rychlejší odpovědi Cash Savage.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den II.

redakce 17.06.2019

V první části rozhovoru jsme se s ním bavili zejména o showcasech obecně a jejich vnímání v tuzemském prostoru, v druhé části se rozletíme po world music.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den (část první)

redakce 10.06.2019

S Jirkou Moravčíkem nejen o festivalech, africké hudbě či relevanci termínu world music, ale také o tom, že „duši hladící hudby“ se jen tak nezbavíme.

Pořadatelská: Jan Bartoš (Prague Music Performance)

redakce 07.06.2019

Prague Music Performance je mezinárodní festival a institut zaměřující se na organizování koncertů i interpretačních kurzů sólové hry i komorní hudby. Zpovídáme zakladatele a šéfa Jana Bartoše.

Tonda Kocábek (Boskovice, Kaštan): Mám své jistoty

redakce 03.06.2019

Na Bílou horu si znovu našly cestu kapely z temných sklepů i popového výsluní, a to zdaleka nejen ty domácí. Tradiční klub Kaštan proživá obrození, Tonda Kocábek je u toho.

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Vystavovat divadelní zážitky a neztratit přitom identitu

redakce 31.05.2019

Rozhovor s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale o vystavování současné scénografie a udržování identity scénografické profese. Živé umění, živý prostor.

Protokol: Anna Calvi

redakce 28.05.2019

V protokolu Anna Calvi nepřekvapí jmény jako David Bowie nebo Grace Jones. Kvitujeme nominaci londýnského obchodu Fopp.

Pořadatelská: Adam Svoboda (Kavárna Potrvá)

redakce 27.05.2019

Malý prostor, velké koncerty. Kavárna potrvá oslavila prvních deset let a i letos se podílí na programu festivalu v Boskovicích.

Vstupní prohlídka: Walter Schnitzelsson

redakce 24.05.2019

Slovenští indie rockeři Walter Schnitzelsson vydali začátkem roku nové album a už se chystají na festivalovou sezonu.