Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 15.05.2019
Kanadský muzikant Devin Townsend svou aktuální desku Empath od začátku prezentoval jako vyjádření životního zlomu. Rozpustil svůj Devin Townsend Project a po dvanácti letech finální produkt zaštítil vlastním jménem, aby na jednom místě spojil všemožné vlivy, které se v jeho tvorbě v různé míře projevovaly.
Townsend to svým posluchačům nikdy neulehčoval. Empath na tom není jinak – předkládaný opus je eklektický, chytře chaotický, nepokrytě hitový a ve stejném momentu výrazně avantgardní, srší nápady i klišé. Nacpat na plochu pětasedmdesáti minut všechno od klasické hudby přes pop, elektroniku či pohádkové vyprávěnky až k metalovým náklepům, to už chce pořádný fištrón a hlavně pevnou ruku v organizaci široce rozmáchlého materiálu.
Townsend tu připomíná naspeedovanou veverku s poruchou soustředění, která skáče od nápadu k nápadu, od stylu ke stylu ve snaze dostát ultimátního cíle – alba, které shrnuje celou jeho dosavadní tvorbu. To je přístup, který může dopadnout, anebo skončit pořádným průšvihem. Jsou místa, kdy už schopnost „neudržet myšlenku“ hraničí s otravností (singlová Genesis, kdy se nápady mění za každou melodickou zákrutou), jinde to působí patřičně, ba neotřele a vtipně. Zlomy a vpády jako z jiného světa (třeba v melodicky čisté Spirits Will Collide nebo mnohovrstevnaté Hear Me, kde se pracuje nejen s juxtapozičním přilepováním jednoho k druhému, ale i s vrstvením stylově protichůdných stop) připomínají porouchané rádio, které má problém s příjmem signálu.
Výsledek je, jakkoliv to při zběžném poslechu může působit podivně, překvapivě soudržný. Přes všechny vzestupy, pády a zvraty se nakonec dobere konce ve vrcholné dvacetiminutovce příznačně nazvané Singularity, v níž se povědomé prvky rozprostřené podél celé cesty objeví znovu a konečně najdou své místo ve vygradovaném epickém finále. V tomto jedinečném bodě se celý Townsendův neuspořádaný vesmír sjednotí a vznikne řád. Projít barvitým dílem je místy útrpné, místy bezvýchodné, ale nakonec smysluplné.
Devin Townsend – Empath (HevyDevy Records, 2019)
fb interpreta
živě: Devin Townsend (can)
28. 11. 2019 20:00
Roxy, Praha
fb událost
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.