Články / Rozhovory

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Duo Ruut: Inspirujeme se navzájem

Adéla Polka | Články / Rozhovory | 20.07.2021

Duo Ruut je tandem dvou estonských hudebnic Katariiny Kivi a Ann-Lisett Rebane. Na první pohled by se mohlo zdát, že dívky se sešly na podiu, aby si zahrály šachy nebo jinou stolní hru. Sedí totiž naproti sobě a mezi nimi je pouze jeden jediný nástroj: citera. Jejich hudba plyne jako meditační tok a Duo Ruut se snaží o propojování estonské tradice s osobitým přístupem a technikou. Vzniká něco naprosto unikátního, co nemá ve skandinávské hudbě obdoby. V roce 2019 získaly za své album Tuule sõnad prestižní cenu Ethno Music Awards a letos se se svou citerou vypraví i do České republiky, na festival Colour Meeting.

Jak se zrovna teď máte? A jak jste strávili pandemii v Estonsku?

Momentálně se máme výborně. Tohle léto máme možnost zahrát si na opravdu skvělých místech a akcích. Během pandemie jsme jich měli samozřejmě mnohem méně, ale měly jsme čas na jiné věci. Takže jsme udělaly nové skladby a nahrály EP.

Byly jste někdy v Česku?

Jako duo jsme u vás zatím nehrály, takže se těšíme do Poličky.

Jak k nám dopravíte citeru, jak náročný je nástroj na přepravu?

Nechaly jsme si vyrobit cestovní futrál na zakázku. Cestování s jakýmkoliv nástrojem může být obtížné, ale cestování s tím naším je o něco těžší, protože ho při poškození nebo ztrátě lze v zahraničí těžko nahradit.

Není zrovna typické hrát v páru na jeden nástroj. Proč jste se rozhodly hrát společně, jde o domovskou tradici?

Hrát dohromady tradice není. Nápad vznikl spíš náhodou, když jsme našly v koutě pokoje, kde jsme mívaly zkoušky, špinavou citeru. Ta mívá většinou tři dřevěné nohy, na kterých stojí, ale my jsme našly jen dvě. Takže jsme si ji intuitivně posadily na klín mezi sebe. Ani jedna z nás nikdy nepřišla do kontaktu s podobným nástrojem, takže jsme si vymýšlely vlastní techniky, jak na to hrát ve dvou, v sedě, v předklonu nebo paličkami na bicí a podobně.

Na jednom z vašich videí sedíte na břehu moře. Vypadá to, jako byste chtěly být se svou hudbou přímou součástí přírody. Působí to celé jako meditace, ale předpokládám, že je za tím dlouhodobá práce.

Ano, je to způsob meditace a tvrdé práce zároveň. Hra na jeden společný nástroj vyžaduje přesnost a předchozí domluvu. Takže secvičení našich songů bývá složitý proces, ale když si pak obě osvojíme tu svou polovinu songu, stává se z toho velká radost a najednou to celé šlape jako hodinky.

Používáte i jiné hudební nástroje? Nebo o tom uvažujete do budoucna?

V tomto projektu jsme si stanovily, že budeme hrát výhradně na citeru, protože si uvědomujeme, že ten nástroj skýtá ještě hodně neobjevených možností. Nepoužíváme žádné efekty nebo elektroniku, takže to pro nás byla velká výzva objevovat nové zvuky nástroje a vytvářet si vlastní zvukový svět.

Jak pracujete s estonskou hudbou? Je to pro vás spíše inspirace nebo zahrnujete tradiční písně do vlastního repertoáru?

V tradiční hudbě se inspirujeme, když skládáme a aranžujeme, ale většinou se snažíme odchýlit od originálu a hledáme své vlastní cesty, jak skladby hrát. Čerpáme ze starých textů, ale melodie si skládáme samy, takže z toho vzniká kombinace našich skladeb a skladeb našich předků.

Co je typický prvek estonské hudby?

Estonská tradiční hudba spočívá ve zdánlivě nekonečných opakováních. O estonském runo zpívání se říká, že je jako nikdy nekončící song, a hypnotizuje jak posluchače, tak zpívající.

Jak se estonský folklor odlišuje od ostatních skandinávských kultur. V čem je jiný?

Ostatní skandinávské texty mají mnohdy veselejší témata. Je obtížné najít v textech estonských písní veselá a milá témata, protože bylo zvykem zpívat spíše o nesnázích, utrpeních nebo varováních před nebezpečím.

Kde hledáte inspiraci? Je to příroda nebo výhradně kulturní dědictví?

Inspiraci hledáme především v tradičních textech, které vznikaly před mnoha lety. Domníváme se, že když je zasadíme do současného kontextu, stále fungují. Zároveň se inspirujeme navzájem. Každá z nás má jiné hudební zkušenosti, které si můžeme navzájem předávat, a tak neustále obohacovat sebe i naši hudbu.

Jaké jsou vaše plány? Skládáte například pro film?

Právě jsme vydaly EP a udělaly klip. S tím bylo hodně práce. Teď jsme v tom byly hodně ponořené, ale jsme rozhodně otevřené všem novým možnostem. Naše hudba byla použita v různých audiovizuálních projektech a měly jsme možnost spolupracovat s jinými významnými estonskými hudebníky.

Info

Duo Ruut (ee)
web

živě:
Colour Meeting
23.–24. 7. 2021
Park u hradeb, Polička
Fb událost

foto © Ergo Pajuväli

Relevantní články

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace