Články / Recenze

Potulky po americkom kontinente s Wild Pink

Potulky po americkom kontinente s Wild Pink

Michal Mikuláš | Články / Recenze | 27.04.2021

Za šesť rokov kariéry toho brooklynská trojka Wild Pink stihla riadne kvantum. Priviedla na svet dve EP, dva radové LP, na turné prebrázdila celý svet. Častou reakciou kapiel na podobný životný štýl je vyhorenie, nezhody, strata inšpirácie a nápadov. Podobné problémy sa však Johna Rossa, T. C. Brownella a Dana Keegana akoby vôbec netýkali. Prichádzajú s albumom číslo tri, na ktorom nie je cítiť hektika života rockandrollových stars.

Najmä za druhú nahrávku Yolk in the Fur sa im dostalo výborných recenzií. Ich tvorba je prirovnávaná k poetickej i hudobnej proveniencii Brucea Springsteena a najmä Toma Pettyho. Na novom počine A Billion Little Lights to jasne cítiť. Ak by sme však zostali len v týchto intenciách, tak by to bola veľká škoda, prišli by sme o množstvo pozoruhodných zistení. Jedno z nich by mohlo byť aj to, že oni zo škatuľky indie rock pozvoľna vyliezajú a začínajú jej hranice a objem rozširovať.

Celý album síce zostáva pod vplyvom spomínaného žánrového zaradenia, ale vyniká pestrosťou a atmosférou. Štruktúra skladieb je veľmi variabilná a nie je možné odhadnúť, ako sa jednotlivé songy skončia. Tempo sa často mení, o prekvapujúce momenty nie je núdza. Spevákov hlas pôsobí pôvabne, niekedy akoby hanblivo, na chvíľu prepúšťa pozície aranžmánom, aby sa opäť vrátil do svojej tichej, avšak vedúcej pozície. Vo viacerých skladbách mu nádherne dopomáha spodný vokál Julie Steiner (Ratboys), čím každá pieseň dostáva ďalšiu dimenziu. Album drží pevne, medzi piesňami takmer nie sú tiché prestávky a má hneď niekoľko vrcholov – The Shinning but Tropical, Oversharers Anonymous, Die Outside.

Ďalším osobitým faktom sú hudobné nástroje a hlavne ich počet: gitary, basa, bicie, husle, viola, wurlitzer, harmonika, havajská gitara, syntetizátory, klávesy, činelky. Každý nástroj akoby poslucháča preniesol na iné miesto, každý dodáva inú atmosféru, avšak s pocitom, že zostáva stále na americkom kontinente. Akoby spolu s kapelou putoval šíravami, ale aj malými dedinami a mestečkami. Havajské gitary nás sprevádzajú kdesi po pobreží, husle a viola nás uvedú na fiktívnu oslavu na ďalekom zapadákove, harmonika pripomenie európskejšie časti Spojených štátov.

Skúmať najnovší počin Wild Pink je možné aj cez osobu leadera, nenápadného a tichého génia Johna Rossa. S výstavbou nahrávky mu síce pomáhal David Greenbaum (Beck, U2), ale Ross je autorom všetkých textov i aranžmánov, je hlavným režisérom každej noty. V textoch premýšľa najmä o sebe, vysporiadava sa so svojimi malými démonmi. Popritom sa snaží nájsť ten bájny zmysel života a odpovede na to, či sme naozaj všetci súčasťou niečoho väčšieho.

A Billion Little Lights je dôkazom, že mozog kapely je v plnej sile. Rovnako z celej kapely srší stále chlapčenská energia a radosť z hrania, dlhoročných kamarátov to stále baví. Svoje nadobudnuté pozície si tretím albumom jednoznačne obhájili. “Milióny malých svetielok“ na nich žiaria naplno.

Info

Wild Pink – A Billion Little Lights (Royal Mountain, 2021)
Bandcamp kapely

foto © Mitchell Wojcik

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Plamen jako testament (Leonard Cohen)

Jiří Vladimír Matýsek 12.10.2021

Než v roce 2016 ve dvaaosmdesáti letech zemřel, stačil dokončit poslední album You Want It Darker a připravit základ svého básnického testamentu.

Naděje je zpátky ve hře (Low)

Jiří Přivřel 07.10.2021

Na třinácté řadovce Hey What od Low mezi písněmi probíjí vysoké napětí. A pak že prý manželství po letech ztrácí jiskru...

Pohled přes negativ Deafheaven

Jiří Procházka 05.10.2021

Kromě poetických textů zahalených v oparu neotřelých metafor zůstal rukopis Deafheaven patrný i v líbivě sladkobolných melodiích a dynamickém vývoji skladeb.

Hiphopový blockbuster Tylera, the Creatora

Martin Šmíd 16.09.2021

Na červený koberec Grammy se Tyler Okonma ohákl do růžového obleku à la lobby boy, inspirovaného filmem Grand Budapest Hotel Wese Andersona a navrženého jeho vlastní značkou...

Hudba k láske (Vec & Švidraň)

Kristína Valachová 08.09.2021

Z albumu cítiť kreatívnu hravosť a hľadanie spoločnej tvorivej cesty. Úprimný výsledok necieli dohnať aktuálne rapové trendy.

Šílený závod šťastné melancholie (Tim Dup)

Adéla Polka 05.09.2021

Jeho síla spočívá především v rozněžnělé melancholii, skrze níž opěvuje svůj svět za doprovodu prakticky klasického klavíru.

Boj i smíření (Gojira)

Jiří Procházka 03.09.2021

Gojira rozvíjí svá obvyklá témata jako životní koloběh, osobní rozvoj a dopady lidského chování na životní prostředí a stav společnosti.

Ve skleněné kouli (Glaare)

Jiří Vladimír Matýsek 02.09.2021

Co Glaare odlišuje od masy kapel, které se k oběma směrům v jakési retro vlně hlásí, je působivý vokál, v němž najdeme smutek i dravost, často najednou.

Soustavný sonický nátlak (Part Chimp)

Dantez 25.07.2021

Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt.

Po jaké době je vhodné lidem říkat, že je milujeme? (Moontype)

David Stoklas 10.07.2021

Moontype, ačkoliv by mohli, se neohánějí technikou, ale intelektuálnímu math rocku naopak trochu srazili hrany.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace