Články / Recenze

Přesvědčivý návrat Sleep

Přesvědčivý návrat Sleep

Filip Miškařík | Články / Recenze | 28.09.2018

OHODNOŤTE DESKU

Patnáctiletá odmlka mezi nahrávkami představuje pro mnohé umělce i fanoušky propast, kterou se málokdy podaří překlenout. To však neplatí pro kultovní americkou metalovou formaci Sleep, která přišla s novinkou The Sciences – a zašlá sláva je zpátky.

Sleep zahájili kariéru na začátku 90. let s nahrávkami Volume One a Holy Mountain, které jim přinesly velkou odezvu na tehdy se rozrůstající stonermetalové scéně a také nahrávací smlouvu. Následující Dopesmoker s jedinou, šedesátiminutovou skladbou ale label London Records neskousnul a obstrukce s jeho vydáním vedly až k rozpadu skupiny (deska vyšla až v roce 2003 u Tee Pee). Sleep opět začali hrát v roce 2009 a postupným koncertováním a nahráváním nových skladeb se dopracovali až k vydání The Sciences.

Sleep hudebně navazují tam, kde kdysi skončili. Hutná, tvrdá a pomalá kytara, dunění zkreslené, mohutně znějící baskytary a masivní bicí tvoří základ jejich zvuku. Repetitivní kytarové riffy postupně gradují a dlouhé „jamy“ přivádí posluchače do téměř meditativního stavu. Pomalé pasáže jsou prokládány agresivnějšími momenty, které si uchovávají robustní zvuk.

Leitmotivem Sleep je nepřekvapivě marihuana, která je hnacím motorem i zdrojem inspirace. Ať už v různých slovních hříčkách („hashteroid fields“, „splash down on the TH sea“, „the CBDeacon“) nebo přímočarých textech o hulení („Chalice smoke exhalation engulfs the freeway up above...“), odkazy na trávu prostupují celým albem.

Po krátkém intru desku otvírá Marijuanaut’s Theme – prudkou kaskádu powermetalových akordů přiživuje rychlé, technické bubnování Jasona Roedera a ke konci ještě doplňuje kytarové sólo Matta Pikea. Prostřední tři skladby vycházejí z charakteristického zvuku kapely, ve kterém se mísí hřmění zkreslených kytar s riffy à la Tony Iommi. Kontrast tvoří závěrečná instrumentálka The Botanist s vybrnkávanými akustickými kytarami a psychedelickým finále, což je příjemné osvěžení po čtyřiceti minutách tvrdých riffů.

Ačkoli se nejedná o revoluci v rámci jejich diskografie, Sleep na The Sciences se vrátili možná až s nečekanou vervou. Přinesli další dávku toho, čím se proslavili v raných devadesátkách, a potvrdili, že to stále umí více než dobře. Energický, řádně přesvědčivý comeback s  potenciálem pro další tvůrčí vývoj.

Info

Sleep – The Sciences (Third Man, 2018)
fb kapely

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Divé vtáky so slzami na výšivkách (Edúv syn)

Kristína Valachová 28.09.2020

Po lyrickom úvode sa ťaživá atmosféra piesne Nekonečný príbeh stáva až morbídnou... Po tohtoročnom EP I. vzniklo v júni ďalšie s názvom Plakala.

Jízda kolem slunného pobřeží (Disheveled Cuss)

Ondřej Rudel 25.09.2020

Kytarista a pedálový kouzelník ze skupiny Tera Melos Nick Reinhart vyměnil složité a někdy až chaoticky znějící rytmy math rocku za grunge a power pop.

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.