Články / Sloupky/Blogy

Preview: Jeden svět 2019

Preview: Jeden svět 2019

Ondra Helar | Články / Sloupky/Blogy | 06.03.2019

Na Jeden svět, mezinárodní festival dokumentárních filmů věnovaných lidským právům, jeden z největších svého druhu v Evropě, chodím už od nepaměti a vždycky jsem měl problém si poskládat program. Na co jít? Co vynechat? A co když se mi nějaké filmy kříží? To byl vlastně hlavní důvod, proč jsem dokázal najít cestu k tomu, abych co nejvíce filmů viděl už před festivalem. Z každého ročníku jsem si odnesl nemálo nových námětů k přemýšlení a informací, které jsem neznal, které jinde nejsou. Zde je šestice filmů ze zhruba třiceti kousků, které byste si neměli nechat ujít, protože jsou v něčem „NEJ “.


NA JEJÍCH BEDRECH (režie Alexandria Bombach, 2018)
Nejsilnější lidský příběh festivalu. Pokud jste někdy slyšeli o Jezídech a o genocidě, o kterou se na nich pokoušel Islámský stát, je to zřejmě kvůli Nadji Muradové, která zatvrzele objížděla všechny možná i nemožná místa a při svých svědectvích znovu a znovu prožívala svoji minulost. Sexuální otroctví. Zavraždění rodiny, kamarádů. Zdecimování jejího lidu. Osobní dokument Nadju sleduje ve chvílích, když mluví před OSN, třese se nervozitou nebo se snaží neplakat, ale nejde to. A přitom jen sní o tom, jak si v rodné vesnici otevře kadeřnictví. Příběh obyčejné ženy, kterou osud čapl za ruku a vytrhl ji z obyčejného jezídského života. A o na se ptá světa, co udělá. Ten mlčí. Lidé v drahých oblecích jí vždy zatleskají a dají kytku, ale s problémem, se kterým za nimi přišla, nepomůžou. Film o zoufalství, naději i obrovské vnitřní síle, kterou tahle křehká žena má. Kdo tady neuroní slzu, nemá srdce.

#FOLLOWME (režie Nicolaas Veul, Duco Coops, 2018)
Nejsoučasnější dokument festivalu. Jak funguje celý business kolem Instagramu? Jak lze nakoupit lajky? Kteří lidé to vlastně dělají? A opravdu jsme už dnes ve stavu, kdy se cena člověka měří počtem followerů? Instagram je zeď plná krásných obrázků, ale za ní probíhá tvrdá obchodní mašinerie v rozsahu, jaký si ani neumíte představit. Nizozemský dokument #FollowMe vám sejme růžové brýle a nechá vás nahlédnout za oponu. V tomto ohledu nemohu nevzpomenout mého černého koně z minulého roku, dokument Čističi, který v plné nahotě ukazuje, jak sociální sítě cenzurují obsah a kdo za tím vlastně stojí. Tady je to stejné, jen Facebook nahrazuje Instagram, v současné době celosvětově nejoblíbenější sociální síť, která z lajků dělá tvrdou měnu.

VÍTEJTE V SODOMĚ (režie Florian Weigensamer, Christian Krönes, 2018)
Výtvarně nejpůsobivější snímek festivalu. Gigantická skládka evropské elektroniky v Ghaně působí jako přízrak z postapokalyptické budoucnosti. Dokument jako ambientní Mad Max. Poušť z odpadků, ve které občas někdo zmizí, protože celá stojí na bažině. Děti tu hledají kovy v jedovatých mračnech kouře ze spálených plastů. Vychrtlá zvířena hledá něco ke snědku mezi plasty a dráty. Nejde dohlédnout konce. Otázka, kam vede spotřeba Západu, v mé hlavě plápolala mnohokrát. Málokdy jsem ale přemýšlel nad tím, jaká je cena recyklace. Tady se jí nevyhnete, ačkoliv vám film nic nenutí. Nechá vás jen se dívat. Celkem tiše, přes velkorysé záběry v pomalém tempu. Bohatě to ale stačí.

O ČEM SNÍ PANKÁČI (režie Jimmy Hendrickx, 2019)
Film, který rozjíždí nejvíce témat. Jaké je to být pankáčem v Indonésii? A proč je to větší společenské stigma než kdekoliv jinde? Zřekne se vás rodina, když máte tetování? Jak je to možné v zemi, kde má domorodé tetování jednu z nejsilnějších tradic? Jak to vypadá na punkovém koncertu v Indonésii? Jak funguje tamní scéna? Do toho všeho přidejte ekologická témata. V zemi, která masově kácí pro pralesy kvůli palmovému oleji, se tomu vlastně nejde vyhnout. S tím souvisí i civilizování a napravování domorodých kmenů, které tu žijí. Témat je tu tolik, že by snímek vydal na celý seriál. Otázek je snad ještě více. Na některé dostanete odpověď, na jiné jen odkaz a pár jich zůstane viset ve vzduchu. Exotická sonda nemá v soupisce festivalu srovnání.

ANOTEHO ARCHA (režie Matthieu Rytz, 2018)
Nejpalčivější ekologický film festivalu. Anote Tong je prezident státu Kiribati. Ostrovní zemičky v Tichém oceánu. Jediný stát, který leží na všech čtyřech polokoulích, má ale problém. Vzhledem k rostoucí hladině moře patří k místům, která pravděpodobně dřív nebo později zmizí pod povrchem. Anote Tong, šedovlasý sympaťák, jezdí po světě a snaží se o svém problému mluvit. Svět neposlouchá. Zánik tropického ráje se neodvratně blíží. Vizuálně působivé záběry krásné přírody protínají politickou snahu prezidenta a osudy běžných lidí, jejichž zemi čeká neodvratný zánik.

ŽENY S NÁUŠNICEMI ZE STŘELNÉHO PRACHU (režie Reza Farahmand, 2017)
Nejzajímavější válečný dokument. Viděl jsem asi všechny dokumentární filmy o Sýrii, které v poslední době vznikly, ale žádný nebyl jako tento. V čem se liší? Pominu-li, že jde o íránský dokument, který snímá iráckou reportérku, je ta hlavní odlišnost právě v osobě Noor Al Helli, která do dokumentu vkládá ženský pohled. Zaměřuje se na oběti v místech, která zničili bojovníci ISIS, i na ženy, jež mu sloužily, a je tu citelný rozdíl v tom, jak s nimi komunikuje. Snaží se pochopit motivaci lidí, kteří nostalgicky vzpomínají na ISIS, i hořké slzy těch, kterým vzal všechnu naději. Dává svědectví z míst, která zničila válka. Z míst, na která se už zapomnělo, protože se tu už nebojuje. Mnozí tu ale zůstávají. Netradiční pohled na válku pohledem matky, která balancuje mezi profesionálním odstupem a vlastní lidskostí.

Info

Jeden svět 2019
6. – 17. 3. 2019
Praha a dalších 35 měst
web festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Wave-Gotik-Treffen 2019

redakce 22.05.2019

Do Lipska se za písničkou jezdí po celý rok, německé město často vítá interprety, kteří Česko míjí, a přitom je nedaleko.

To nejlepší z Anifilmu 2019

redakce 14.05.2019

Na Anifilmu je nejlepší to, že volba programu může být dána vysypáním popcornu na rozpis, schůzkami u piva či volných stolů v indické restauraci.

To nejlepší z The Great Escape 2019

redakce 12.05.2019

První návštěva na The Great Escape jednoznačně potvrdila, že britské scéna je na vzestupu, níže ve výběru toho nejlepšího ještě spousta skvělých jmen chybí...

Sharpe 2019: Fanfáry à la Full Moon

redakce 28.04.2019

Dva náramně intenzivní dny budeme vstřebávat ještě dlouho, obsáhlý report čekejte v květnovém Full Moonu, tady zatím první dojmy a nejhlubší zářezy.

Kam na rajz se Zuzanou Kolouchovou

redakce 26.04.2019

Je zatížená na „srdceryvně pozérské balady“ Nicka Cavea, jak sama říká, ale v poslední době vyznává „čím víc nahlas, tím líp“.

Enea Spring Break 2019: tipy Full Moonu

redakce 23.04.2019

Letošní ročník poznaňského festivalu Enea Spring Break jsme si představili již ve dvou textech, nyní přichází čas na vlastní redakční tipy.

Sharpe Moon 2019

redakce 22.04.2019

Showcasová unifikovanost? Ale kdepak. Vybíráme to vyhraněnější z programu bratislavského Sharpu.

Preview: Donaufestival 2019

redakce 22.04.2019

Rozmanitý program rozprostřený mezi dva víkendy. Malé dolnorakouské vinařské město Kremže je klenot z několika důvodů, malý průvodce zde.

Preview: Sharpe 2019

redakce 16.04.2019

Vybíráme z programu festivalu Sharpe a je to zatraceně těžká práce. Silný a propracovaný line-up překvapuje.

Preview: Spring Break 2019 – domácí reprezentace

redakce 10.04.2019

Polská scéna je bohatá a aktivní, na Spring Breaku se pravidelně představuje výběr z toho nejlepšího, co je u našich severních sousedů k vidění.