Články / Sloupky/Blogy

Preview: Jeden svět 2022

Preview: Jeden svět 2022

Ondra Helar | Články / Sloupky/Blogy | 20.03.2022

Téma festivalu dokumentárních filmů Jeden svět se v roce 2022 obrací k jeho kořenům. „Cesty svobody“ přímo odkazují na lidskoprávní tematiku, která stála u jeho založení. Právě dnes je téma lidských práv skloňováno čím dál častěji jak díky Ukrajině, tak díky utahování šroubů v Ruské federaci, i v programu Jednoho světa jsou dokumenty věnující se problematice dnes překrývající téměř všechny ostatní zprávy. Neměli bychom ale zapomínat na to, že ještě před měsícem tu byla řada dalších témat, která začátkem války nezmizela. Zde je šestice filmů ze zhruba třiceti, které se promítají nejen v Praze, ale i v regionech, a které byste si neměli nechat ujít, protože jsou „NEJ “.

PLATÓN Z BELFASTU (režie: Declan McGrath, Neasa Ní Chianáin, 2021)
Nejvíce inspirativní dokument. A to dost možná nejen tohoto ročníku. Rozhodně jeden z těch filmů, jenž může změnit náhled na téma, kterému se věnuje. Jeden z nejvíce pozitivních dokumentů festivalu pojednává o svérázném řediteli základní školy v Belfastu. Jeho snaha vychovat děti tak, aby se již nikdy nemohly opakovat krvavé události, které zažili jejich předci, je osobitá, i velmi funkční. Vede děti k samostatnosti a vnímání kauzality s takovou samozřejmostí, s jakou si notorický kuřák připaluje i miliontou cigaretu. Naprosto si uvědomuji, že dokument o řediteli malé základky nezní jako bestseller, ale věřte mi – je. Kéž by ho viděl každý učitel.


ZATRACENÁ PRÁCE (režie: Vera Kričevskaja, 2021)
Nejaktuálnější film. Příběh Natalie Sindějevové, zakladatelky TV Dožď. Na začátku je lehce zpovykaná bláznivá holka, která ráda tančí a sní si svůj velký sen o soukromé televizi. A sen o kanále, který bude přinášet optimismus do obýváků lidí v Rusku, se od roku 2008 posouvá, jak se obsah televize čím dál více přiklání k nezávislé žurnalistice, narážející na odpor vládnoucího režimu. Natalie se mění na silnou lídryni, která vede tým novinářů neustále překonávající tlak státu. Celý film lze chápat jako jakési intro k tomu, jak putinovské Rusko v posledních deseti letech přistupovalo k novinařině, která se neomezovala na pouhé papouškování provládní propagandy.


SOUDCI POD TLAKEM (režie: Kacper Lisowski, 2021)
Nejdramatičtější thriller. Ruská agrese dokázala z mediálního prostoru vypudit dřívější témata. A my bychom na ně neměli zapomínat. Soudci pod tlakem nahlížejí pod pokličku polského soudnictví, kterému se současná vláda snaží podrazit nezávislé nohy. Režisér Kacper Lisowski se snaží být některým soudcům co nejblíž a velmi konkrétně ukazuje systematickou likvidaci nezávislé spravedlnosti v Polsku. Osobní, plastické, živé.


MÉ DĚTSTVÍ, MÁ ZEMĚ – 20 LET V AFGHÁNISTÁNU (režie: Phil Grabsky, Shoaib Sharifi, 2021)
Nejlepší časosběr. Snímek sleduje život obyčejného kluka z afgánského Bamijánu po dobu dvaceti let. Třeštíková na afghánský způsob? I tak se to dá říci. Můžeme nahlédnout do života těch nejchudších lidí, kteří žijí v jeskyních v těsné blízkosti někdejších budhistických památek, jež zlikvidoval Tálibán. Očima malého kluka se díváme na americké stíhačky na obloze, sledujeme dospívání i existenční starosti a snahu postavit se na vlastní nohy. Svědectví, že lidé jsou více méně všude stejní. Jen kulisy se mění.


KAŹDÁ MINUTA ŽIVOTA (režie: Erika Hníková, 2021)
Nejkontroverznější dokument. A to počítám i dalšího domácího favorita, vyvolávajícího velmi rozporuplné reakce, snímek Síla o filmovém kritikovi Kamilu Filovi. Každá minuta života dokumentuje rodiče, kteří se vzdali všeho, aby ze svého potomka vychovali „supermana“. Snaha rozvinout své dítě za každou cenu v co nejvíce ohledech tu naráží hlavně na otázku, zdali mu tím nebereme něco, co by mělo patřit k dětství. Neznám moc rodičů, které by film nechal v klidu. Jedni se zamýšlí, jestli dělají pro své dítě dost, a druzí nešetří velmi explicitní kritikou výchovné metody Kamevéda.


MÁTE ZAKÁZKU (režie: Shannon Walsh, 2021)
Nejzajímavější film s netradičním tématem. Vhled do internetových platforem, které před pár lety vypadaly jako nezávislí spasitelé trhu práce. Ať už jde o dopravní služby, jídelní kurýry nebo platformy zprostředkovávající nějakou službu typu „hodinový manžel“. Snímek Máte zakázku ukazuje praktiky těchto společností ke svým „zaměstnancům“. Technologie tu předhonila legislativu, čímž se pootevřela cesta ke strojově řízenému a velmi efektivnímu modernímu otroctví. Zrodila se velmi sofistikovaná sociální past. Skrze osobní příběhy režisérka Shannon Walsh dává dohromady puzzle, které se týká v podstatě celého světa.

Info

Jeden svět
web

foto © se svolením Jednoho světa

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #78: Potopa

Michal Pařízek 06.05.2022

Chodit pozdě může být i výhoda. Je hodina po začátku tiskovky, Rudolfinum je v podstatě prázdné...

Sharpe 2022: To nejlepší

redakce 26.04.2022

Po reportu a fotogalerii ještě přinášíme obvyklé shromáždění vrcholů přehlídky, oslovili jsme taky další obvyklé podezřelé, kamarády a jiné celebrity.

Šejkr #77: Prokopat se ven

Michal Pařízek 22.04.2022

Nedávno mi jeden známý v baru říkal, že mu dnešní doba občas připomíná jakési „vylepšené devadesátky“. Upřímně mě to vyděsilo, hlubší definici jsem z něj nedostal, třeba ji ani neznal.

Свiт нiколи не буде колишнiм (Svět nikdy nebude stejný)

Alexander Proletarskyi 20.04.2022

Publikujeme v ukrajinštině hlavní text Full Moonu #132 od novináře, fotografa a hudebního aktivisty Alexandra Proletarského, který přispívá do magazínů Sho nebo Karabas Live a žije v Oděse.

Šejkr #76: „Almond caramel frappe pineapple root beer“

Michal Pařízek 08.04.2022

Když vás jednou nepustí do oblíbeného baru, tak to může být i výhra. Historka se váže ke středečnímu večeru, nakonec jsme s kamarádkou skončili o pár bloků níže ve Vrškách…

Šejkr #75: Znenadání

Michal Pařízek 25.03.2022

Když jsem ze schránky vytahoval pohled s obrazem mračného západu slunce nad Virginií, fakt jsem se divil...

Šejkr #74: „Jako všichni.“

Michal Pařízek 11.03.2022

Mířím do karlínských Kasáren na jednu z mnoha benefic. Hned při vstupu do dvora udělá člověku radost, kolik je tam lidí, nakonec se do sálu vlastně ani nedostanu.

Šejkr #73: „What the hammer, what the chain... “

Michal Pařízek 25.02.2022

S Daniellou a Alexanderem se bavíme i o tom, jak v době války budou lidé reagovat. Nemyslím státnicky, spíš v rámci společnosti, obyčejně. Čtu jim nahlas jeden z hrdě národoveckých…

Šejkr #72: „Prodali jsme léto?“

Michal Pařízek 11.02.2022

Taky vám přijde, že je neuvěřitelné, jak rychle problém, se kterým už dva roky žijeme, najednou zmizel? Alespoň tedy podle rétoriky a postojů jistých elit.

Šejkr #71: „Si es que estoy aquí, es por que lo merezco“

Michal Pařízek 28.01.2022

Připadal jsem si jako na nepovedené YouTube party, na které je člověk notabene sám. A v takové pozici být nechcete...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace