Články / Sloupky/Blogy

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda | Články / Sloupky/Blogy | 20.06.2024

Ačkoliv tomu mainstreamové mediální pokrytí nemusí vždy odpovídat, srdce MFF Karlovy Vary stále tepe filmy. Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.


Architektura ČSSR 58–89 (Architektura ČSSR 58–89) – Jan Zajíček – Zvláštní uvedení
Loni na podzim odvysílala ČT osmidílný seriál podle námětu Vladimira 518 – obhájce krás architektury, kterou má až překvapivá spousta lidí tendenci hodnotit podle doby, v níž vznikala. I za totality u nás ale existovali tvůrci, kteří uměli prosadit svou jedinečnou vizi, a jejichž díla se mohla měřit s tím nejzajímavějším ze světové architektury. I kdyby se ukázalo, že jde jen o příliš reduktivní sestřih obsáhlého materiálu, v celém Česku neexistuje prostor, kterému by víc slušela projekce tohoto dokumentu, než je Velký sál hotelu Thermal, překrásného gesamtkunstwerku manželů Machoninových.


Grand Tour (Grand Tour) – Miguel Gomes – Horizonty
Multižánrový cestopis z počátku dvacátého století očima předního filmového kouzelníka současné portugalské kinematografie. Miguel Gomes zde po více než dekádě částečně navazuje na snímek Tabu (2012) a odkaz němého filmu. Invenci a schopnost zachytit genius loci ukázal naposledy pandemickými Évonprs deníky. Cena za režii z Cannes nasvědčuje, že se mu to i tentokrát daří více než dobře.


Ideální skrýš (Best Secret Place) – Caroline Poggi, Jonathan Vinel – Imagina
„V mých zdech si mnoho lidí dává pauzu. Čekají, až budou moci žít,“ zní oficiální anotace loňského snímku dua Poggi, Vinel. Jistá dávka kryptičnosti patří k francouzské dvojici odjakživa, tentokrát toho, zdá se, skrývají ještě více než obvykle. Jedno je však jisté, málokdo momentálně pracuje se současnými společenskými tématy tak zručně jako oni a nikdo nemívá tak vyladěný soundtrack (v minulosti např. Bendik Giske, Pan Daijing, Jesu nebo Liturgy).


Jak se stát perličkou (On Becoming a Guinea Fowl) – Rungano Nyoni – Horizonty
Vsadím se, že většina z vás příliš zambijských filmů neviděla. A takový mezinárodní festival by vám měl především umožnit rozšíření obzorů. Podle kritických reakcí se ale zdá, že film o pohřbu strýce, při jehož přípravě hlavní hrdinka Shula spolu se svými sestřenkami odhaluje hluboko pohřbená rodinná tajemství, stojí za to i bez ohledu na geografické ohledy. Padají charakteristiky jako okouzlující, citlivé, magické, komplexní, vtahující a absurdně vtipné. Rungano Nyoni v Cannes získala ex aequo cenu za režii v sekci Un Certain Regard.


Kupředu nikam (Wu Suo Zhu) – Tsai Ming-liang – Imagina
Tsai Ming-liang se již poněkolikáté vrací k postavě budhistického mnicha, jenž bude svými pomalými kroky otevírat nové dimenze vnímání světa, tentokrát ve Washingtonu. Letos v programu festivalu chybí jeho kolega, další mistr asijské slow cinema, Apichatpong Weerasethakul, takže za pořádnou filmovou meditací ohledávající možnosti plynutí času v kinematografii doporučujeme vyrazit (na) Kupředu nikam. Kdo zvládne vyšlápnout kopec do Husovky, ten se ani v Tsai Ming-liangovi neztratí.


Líná změna (Slow Shift) – Shambhavi Kaul – Imagina
Mezi mýtem a skutečností. Kontemplativní zpomalení času dokáže v devíti minutách obrátit den naruby. Kde Tsaiovi dochází dech, tam nastupuje indická režisérka Shambhavi Kaul. Královna nehybnosti. Krása pozůstatků starobylého města. Síla observace. Dokonalá souhra hudby a pohybu opičího ocasu. „Když v lese spadne strom a nikdo není poblíž, udělá to zvuk?“


Lolo a Sosaku na Divokém západě ('Lolo & Sosaku' The Western Archive) – Sergio Caballero – Imagina
Pravou pestrost vašemu filmovému programu dodá jen sekce Imagina! A tohle vypadá jako ideální výběr pro všechny milovníky divné hudby, nespoutané fantazie a moderního umění na pomezí sochařství, instalace, performance, landartu. S uměleckým argentinsko-japonským duem Lolo&Sosaku spolupracoval španělský producent, hudebník a umělecký ředitel festivalu Sónar Sergio Caballero už na jejich projektu Koncert pro 4 klavíry, v němž na zmíněné nástroje hrají jimi vytvořené stroje. Tentokrát zasadil umělce i s jejich mechanickými hračkami do westernové krajiny. Tak uvidíme, co z toho vzniklo za podivnost.


Milé laskavosti (Kinds of Kindness) – Yorgos Lanthimos – Horizonty
Povídkový triptych o posedlosti, který si v zahraničním tisku vysloužil přívlastky jako „znepokojivý“, „bizarní“ či „nesnesitelně krutý“ vypráví trojici příběhů: muž se snaží emancipovat od svého šéfa, manžel podezřívá svou ženu, že není jeho ženou, a kultistka pátrá po dívce schopné oživovat mrtvé. Yorgos Lanthimos se po oscarových Chudáčcích hřeje na výsluní slávy. Milé laskavosti, v nichž se znovu objeví jeho nyní již dvorní herečka, Emma Stone, ale podle všeho nebudou tak mile popíkové jako poslední dva snímky a přiblíží se režisérově divnořeckým kořenům.


Mord (Mord) – Adam Martinec – Hlavní soutěž Vesnická zabijačka, na kterou každý z členů rodiny přichází se svými vlastními problémy. Taková je výchozí situace celovečerního debutu Adama Martince. Režisér na sebe upozornil více než povedenou krátkometrážní drobnokresbou Anatomie českého odpoledne, v níž se co do ambicí nelítostně analyzovat národní povahu hrdě přihlásil k šedesátkové tvorbě tria Forman-Papoušek-Passer. Bájné češství se tak letos ve Varech bude hledat jedině na zabijačce!


Peněžní poukázka (Mandabi) – Ousmane Sembène – Touha stát se indiánem: Kafka a film
Spoustu fascinujících filmů nabízí sekce věnovaná spisovateli, jehož tvář zná skoro každý a jeho dílo téměř nikdo. Jde s přehledem o nejpestřejší sekci, která krásně odráží šíři Kafkova záběru a velikost jeho vlivu. Legenda senegalské kinematografie a kultury natočila na konci 60. let příběh dlouhodobě nezaměstnaného Ibrahima, který dostal od synovce z Paříže poukázku na 25 tisíc franků spolu s instrukcemi, jak má peníze rozdělit po široké rodině. Jeho zoufalá snaha prodrat se byrokratickým aparátem k penězům ukazuje, že i v Senegalu může být pěkná kafkárna. V tomto případě navíc podaná v krásných barvách a s parádní hudbou.


Pepe (Pepe) – Nelson Carlos De Los Santos Arias – Horizonty
Amalgám přístupů ať už jde o vyprávění, či samotný formát, ale především radost z jejich využití, svoboda a svěžest přímo dýchá z filmu Pepe, ve kterém sledujeme život mrtvého trilingvního hrocha postrádajícího vnímání času. Příběh propojující environmentální témata, kolonialismus, escobarovskou minulost Kolumbie a věčné vměšování se do cizích záležitostí současné Ameriky. Jeden z nejoriginálnějších filmů posledních let.


Tetsuo (Tetsuo) – Šinʼja Cukamoto – Touha stát se Indiánem: Kafka a film
Co má společného Franz Kafka a Japonec s kovovým vrtákem místo penisu? To snad zjistí diváci a divačky kultovního kyberpunkového body hororu o muži, který se pomalu mění ve stroj. I letos disponuje karlovarský festival povedeným půlnočním programem, ty nejzábavnější noční projekce se však díky Tetsuovi budou dost možná odehrávat v sekci věnované odkazu spisovatele absurdity a úzkosti.


Info

MFF Karlovy Vary
28. 6. — 6. 7. 2024
Karlovy Vary
web

foto © Film Servis Festival Karlovy Vary

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Šejkr #132: Řeč města

Michal Pařízek 14.06.2024

Bolognu jsem si zamiloval už loni, živé, pulsující město, kde se většina věcí odehrává venku, super jídlo i víno a hlavně právě tyhle čmáranice, kterých je město plné...

Šejkr #131: Nikdo není cizinec

Michal Pařízek 31.05.2024

Člověk potkává možná až příliš hodně lidí a (až příliš) často jim nevěnuje pozornost, jakou by si zasloužili. Není to záměr, je to prostě tak. A s písničkama je to…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace