apx | Články / Offtopic / / Komix | 27.10.2013
Už Delisleho asijská trilogie Šen-čen (2000), Pchjongjang (2003) a Barma (2007) nesla zřetelný autorský vývoj, a tak není divu, že jeho nejnovější počin Jeruzalém: Rok v rozděleném městě (2011, v českém překladu Evy Poskočilové u BB/artu vyšel letos) je zatím nejpropracovanějším a nejserióznějším dílem, což potvrzuje i netradiční rozsah 336 stran a Delisleho netradiční "ukecanost".
Do Jeruzaléma se Guy Delisle vydal po boku své (teď už) ženy Nadège, která pracuje pro Lékaře bez hranic, a dvou dětí, pětiletého Louise a dvouleté Alice na celý jeden rok, o množství materiálu tedy nebyla nouze, a když k ozvěnám izraelsko-palestinského konfliktu přičteme autorovu skutečnou náplň práce, tzv. full time fotr (což se projevilo už v Barmě, když byl Louis mladší, a vyvrcholilo v nejnovější sbírce A User's Guide to Neglectful Parenting), ukazuje se, že tři sta stran je rozumným kompromisem.
I stylově se autor posunul. Pero zvedá tam, kde jej po Burmě odložil, takže jeho jeruzalémský příběh je rozdělený do několika desítek minipříběhů s různým rozpětím point (jasná, skrytá, žádná), vzdušnou, čistou linkou a širší paletou velmi důmyslně zvolených barev. To, co si při čtení Šen-čenu dokážeme představit jen velmi těžko, v Jeruzalémě funguje výborně a elegantně doplňuje atmosféru nebo vyznění stripu.
Delisle není hloupý a zdánlivé zjednodušování nebo nablblé otázky mají své opodstatnění. Země, které navštěvuje, popisuje ptikou nedobrovolného, politikou nezatíženého expata (nebo, lépě řečeno, outsidera) a ve svých postojích vychází striktně z toho, co na vlastní oči a kůži zažívá - a ani tak nikomu své názory nenutí. Naopak, otevírá svému publiku široké pole interpretací a vlastních závěrů. "Nevysvětlovat je pro mě výzvou. Nechci psát o Jomkipurské válce, od toho jsou tu jiní. Miluju komiks pro jeho efektivitu. Když potřebuju nakreslit šipku nebo mapu, udělám to; když bych to udělal v dokumentu, bude to vypadat jako powerpointová prezentace. V komiksu si to můžu dovolit - a popsat historii Chrámové hory na pouhých třech stránkách."
I když přirozeně operuje v kulturním kontextu rozdílů mezi Muslimy, Křesťany a Židy, komiks ze Svatého města vám pohled na izraelsko-palestinský konflikt nevytvoří ani nezmění. Spíš vám poradí, kde ve Východním Jeruzalémě koupit nejlevnější plínky a kde je nejvychytanější dětské hřiště. A to se vždycky hodí.
Guy Delisle
Jeruzalém: Rok v rozděleném městě, BB/art 2013, překlad Eva Poskočilová
Jerusalem: Chronicles from the Holy City, Drawn and Quarterly 2012
Chroniques de Jérusalem, Delcourt 2011
3DDI3 07.02.2021
Místo vězení nebo pobytu v Arkhamském ústavu musí bojovat proti obřím monstrům nebo anarchistům. To vše nyní pod kontrolou talentovaného českého scenáristy Aleše Kota.
3DDI3 30.01.2021
Naivní a mizerně zrežírovaný příběh plný nelogických zvratů a děsivých poselství mohl naznačovat, že komiksový předobraz taky za moc nestojí. Není to tak.
3DDI3 23.01.2021
Mystická noirová série o nesmrtelné krásce Josephine se schopností svést jakéhokoliv muže dospěla do svého konce.
3DDI3 05.01.2021
Úvahy o vlastní neschopnosti, ztráta prestiže i sebeobelhávání jsou témata v komiksu, jako je Doctor Strange, dosud neprozkoumaná.
3DDI3 19.12.2020
Svazek Návrat do minulosti je nostalgickou vzpomínkou na zlaté časy Marvelu i ostrou kritikou zkratkovitých moderních řešení.
Martin Šinkovský 12.12.2020
Okamžitě bylo jasné, že oba tvůrci kašlou na všechny zavedené postupy a svým subverzivním stylem nekompromisně tlačí Tankerku ke kultovnímu statusu.
3DDI3 05.12.2020
V období nejistoty se lidé chtějí o někoho opřít. Kdo může být lepší než válečný veterán, člověk, jehož morální integrita je bez poskvrnky?
3DDI3 28.11.2020
Lidstvo decimuje světová pandemie, ekonomika se krutě propadá. Živelné pohromy ničí majetky, berou životy, demonstrace jsou na denním pořádku a na Středním východě stále zuří války.
3DDI3 19.11.2020
Až nečekaně civilní a minimalistické finále se vyznačuje pomalým budováním ztracené zabijácké reputace, využívaje klasickou strukturu boxerského filmu.
Martin Šinkovský 07.11.2020
Autor mangy Kentaró Miura vyryl mohutnou brázdu do dějin komiksu, kterou jsme mohli znát jen z originálu či televizního seriálového zpracování z 90. let.