Články / Reporty

Proč už nikdo nenosí džísku? (Brutal Assault)

Proč už nikdo nenosí džísku? (Brutal Assault)

mxm | Články / Reporty | 18.08.2013

Brutal Assault, verze 2013, klasické rande po třicítce: už nedokážete projevit dětský entuziasmus a panickou rozervanost, pro kterou byste šli světa kraj, jste zklamaní z rysů, které se vám dříve tak líbily, a naopak nadšení z toho, že vás pořád dokáže překvapit šíře a barevnost té, která je věčně mladá – metalová čubka.

Zklamání. Už nedokážu vypít dvacet dvanáctek (nebo i jedenáctek) za festivalový den, aniž bych se necítil jako znavený kůň. A rum mě dokáže zničit dříve (zdravím Viktora Paláka a jeho dívku), než vyhláskuju kapelu z mé první metalové nášivky (Overkill). Fear Factory. Jedno z největších očekávání bylo naplněno variací na metalovou básničku Co zbylo z industriálu. Totiž absolutní hovno, tedy naživo zcela určitě. Deathmetalová pilka sice kmitá hbitě, ale nepříliš zajímavě vyřvaný vokál a kytarové mergle jsou dosti málo, klasická „trojšlapka“ nestačí, chybí temnější, surovější a průmyslovější podtón, tohle není legenda industriál metalu, jak bych si ji chtěl pamatovat (podobně loni zdrtili unavení tatíci z Ministry). Anthrax. Ne, nečekal jsem, že kapela kolem Scotta Iana bude drtit osmdesátkový šlajf, ale na překážku nemělo být ani to, že je mi bližší jeho někdejší kolaborace s Billym Milanem v S.O.D. A nechci to svádět na současného zpěváka Joeyho Belladonu, i když bych moc rád. Tohle není progres, tohle není ani přirozený vývoj. Tohle je rezignování a postupná sublimace, při obecném návratu k syrovosti původního thrashe mají současné výlevy Anthraxu daleko i k takové Persistence of Time, nemluvě o tom, že... nasrat na něco, co zní jako Arakain. A do třetice: Meshuggah. Obavy plynuly z přehnaně technicistního, artificielního metalu, který je jen pro kojence a přívržence akademických onanistů klasických i jiných kytar s aurou velmi složitého metalu (Converge nebo Dillinger Escape Plan pokládám za přehledný a přínosný chaos), ale dočkali jsme se skuhravě zmítavého metalu, jehož experimentálnost jako by se ztratila v málo nápaditých změnách rytmů. Říká se šlápni svini na ocas, problém je, že prase ho má kraťoučký jako jednoduchá dětská malůvka. Kvikáním po lávce marnosti se dostáváme k Voivod.

Nadšení. Ti nejenže nesmrdí manýrou, ale „křivé“, málo očekávatelné, krátké i epické vály jsou nejlepším průletem alternativního metalu posledních třiceti let. To, co jim nechybí, je smysl pro nadhled a ironii, který se nebije s headbangem a kudrlinkovým hárem muzikantů. Snad jediní klasici, kteří nezklamali. Rezervovaný postoj k německé scéně si někdy vybírá svou daň, což přišlo u Crushing Caspars. Sice se při zpětném poslechu jejich diskografie malinko potvrzuje obava z toho, jak vyzní živelná metal/hardcorová polízanice ze studiových nahrávek, ovšem na místě převažovalo nadšení ze šklebu plného grimas a starého amerického hardcore, které se vyhýbalo rychle se vracejícímu crossoveru. Z dvojice takto postižených kapel Downset vs Madball vyšli lépe ti druzí, kteří možná těží z větší vyhranosti (nebo angažovanosti). Ještě o fous vymazlenější byli Hatebreed, kteří jsou rychlejší, zběsilejší i těžkotonážnější, ale zároveň dovedou nápor odlehčit zdánlivě nepatřičně „měkkým“ sólem. Zkurveně patetický metal, který má ten pouliční, demonstrativní tah na barikádu života.

Snad se ani nedá psát o kategorii překvapení, ono když do sestavy osmdesáti metalových krouhadel zařadíte něco méně tradičního, má to šanci na úspěch, tedy u těch doširoka rozkročených fans. Black/doomové tendence se rozumí tak nějak samosebou, ale nemusí jít přímo o orientální metal izraelských Orphaned Land, příjemně folkloristických. Jestliže Meshuggah se zavřeli v kokonu nabubřelého nic, Opeth fascinují kombinováním sedmdesátkového progresu a muzikálových kvalit Tommyho, deathmetalových způsobů a až vážnohudební, chrámové čistoty, což naživo, uprostřed desetitisícového davu metel a kosmopolitních černoprdelníků, působí téměř neskutečně. Nejúžasnější byli v mnoha ohledech Fields of the Nephilim, banda s vizáží jezdců apokalypsy kolem Carla McCoye. Jestliže někdo v očekávání „gothic rocku“ spoléhal na melodickou temnotu a (black)doomové falzetky, nedočkal se, hudba to je o kousek mladší než smrt, živená psychedelií, stonerem, post-punkem, ale taky byste klidně zahrozili na starou australskou scénu nebo outlaw country, ať mě huba klidně bolí. Minimum vokálních kudrlinek, přehnané záhrobní patiny a moderně blemcavého pozlátka. Jo, je to obrázek jak vystřižený z jiné doby, ale aspoň nevypadá, že v něm někdo chodil dvacet roků, stihl se do něj pochcat a pak to hodil do pračky.

Z automatické pračky nevypadlo ani několik původních obyvatel metalové planety, rád vzpomenu na zmateného přestárlého hipíka s barevnou hlavou vylekaného pštrosa, který si to brázdil mezi popelnicema a budkou na dobíjení baterek, padesátiletý polonahý pár totálně sešrotovaných nudařů nebo dva atlety, kteří předvedli krásnou choreografickou bitku, o níž nikdo nevěděl, jestli jde o balet nebo legraci, dokud nezačalo bušit maso o maso tupým zvukem bolesti, jediná rvačka, kterou jsem tam za poslední čtyři roky viděl. Dobré to bylo. Co dobré nebylo, to byly party přičinlivých překupníků o čtvrtečním popoledni, kteří mi nadělali nemálo starostí, abych udal zvyšný lístok. Co je, pičo? – Hovno, zmrde, kolik vás tu je? – Dost, neboj.

A abych uklidnil ty, kteří mají ohrnutý pysk, a přitom umí číst: ne, nejsem metalista, dokonce ani rocker (pokud jimi nejsou hipíci), pivo tam bylo odpornější/naředěnější než ta šlichta tekoucí z umývárek, burger a další hověziny bych si nedal ani za prasečí řiť (nádherný vege stánek) a boční stage na zelené louce má skvělé záchvěvy, i když jsem prošvihl Five Seconds to Leave, stejně jako neviděl prý nejlepší gigy Carcass nebo Biohazard na hlavních stagích. Všechno korunovala organizace, ke které nemám ani půl slova, pestrost žrádelní i merche, proti minulému roku dotažené drobnosti a tam, kde bylo třeba navýšit kapacitně, navýšili. Takže hned první den jsem si mohl v kadibudce s klidem vytáhnout z prdele tyč a užívat si promyšlenou a dobře zvládnutou událost. A to není vůbec normální.

Info

Brutal Assault 2013
7. – 10. 8. 2013, pevnost Josefov
www.brutalassault.cz

foto © Jirka Jakoubě

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace