Články / Offtopic / / Movie/dox

Propaganda čeho? (American Sniper)

Propaganda čeho? (American Sniper)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.03.2015

Až u filmu, který vydělá miliardy dolarů v kinech a akademici jej nominují na Oscara, můžeme zkoumat fantastickou názorovou členitost týkající se obyčejného příběhu o člověku, který byl tak jednoduchý, že by názory oněch lidí asi ani nepochopil.

Chris Kyle byl příslušníkem amerických jednotek SEAL, působil jako odstřelovač na čtyřech turnusech v Iráku a napsal o tom knihu. Podle Wikipedie má na svém kontě 160 potvrzených zabití. Honosí se titulem „Nejsmrtonosnější odstřelovač v dějinách USA”. Jako člověk je Kyle v Eastwoodově filmu dokonalým prototypem vojáka. Skvělým řemeslníkem, který svou práci dělal, ne nutně rád, ale dobře, a dostával za ni slušné peníze. Tak jako dělníci na montážích byl odloučen od své rodiny a stejně jako dělníci měl výčitky jen ve chvílích, kdy svou práci udělal špatně a někdo za to zaplatil. Že místo svařování střílel dnes stále méně populární islamisty (hrdě nesou prapor po nyní již nudící severní Koreji) zde není podstatné. Jde o příběh pracujícího člověka v divácky líbivé profesi a zajímavém, kontroverzním prostředí.

Aby film fungoval, musela se upravit spousta věcí. Nejde o dokument a dramatizace celku svědčí, dělá z Amerického snipera formálně velice dobrou podívanou. Pískový nádech od Eastwoodova dvorního kameramana Toma Sterna ve scénách z Iráku dodává potřebný kontrast barevně sytějším scénám z domova. A zatímco právě ve scénách z domova film pokulhává, a to i navzdory přesnému Bradlymu Cooperovi, který má v oku potřebný střípek šílenství (nepodařilo se zopakovat tu bezúčelnost ze Smrt čeká všude), ve válečné rovině je velice působivý. Válka jako droga je bohužel prozkoumané téma a proto jde “jen” o řemeslné kvality a podařenou výpravu, obohacené o střety válkou vybroušeného Chrise s běžným světem.


Oslava války, o které tak často píší humanisté a příznivci míru, je v Americkém sniperovi minimální. I když i tu je válka tradicí, které se lidé jen velice neradi vzdávají. Clint Eastwood kráčí přesně po hraně a je natolik dobrý filmař, aby z ní nesestoupil. Ne protože nechce, ale protože o tom ten příběh není. O tom nevypráví, nikdy neměl. Jako propaganda vyznívá pouze v zamotaném vysvětlení, že americká propaganda zapůsobila na Chrise Kylea natolik a zakořenila se v něm takovým způsobem, že se jeho příběh stal sám o sobě propagandou. Názory druhé strany přirozeně schází. Mustafa - odstřelovač olympionik - je jedinou postavou druhé strany, která má větší prostor (je z větší části smyšlená), a přesto jde opět jen o člověka strojově vykonávajícího svou práci, ne fanatika. Jistě že se za tím skrývá přesvědčení a motivace, ale stejně jako u Kylea to může být staré dobré „chránit a bránit“. Nevíme. Ve scénáři chtěl mimochodem tuto postavu více vyzvednout Steven Spielberg, který měl původně film točit.

Legrační je pak srovnávání s Goebblesovou filmovou propagandou, a to na na základě podobnosti s Pýchou národa, fiktivním krátkometrážním přívěskem Tarantinových Hanebných panchartů, shodou okolností též o hrdinském odstřelovači. Kde je ta hranice, kde propaganda za pomocí hrdinných nacistů končí a kde může začít propaganda za pomocí hrdinných Američanů, a nejen vojáků, ale i sportovců nebo herců? Není pak problém v samotné propagandě čehokoliv, co libovolný jedinec neuznává? Nemáte rádi jogurty s nízkým obsahem tuku a jejich propaganda v televizích vás irituje? Vezměte cedule se štvavými nápisy a jděte protestovat, jsme ve svobodné zemi. Za to ostatně Chris Kyle bojoval. Za svobodu, za ochranu svých blízkých. Stejně jako to dělá hromada vojáků znepřátelených stran. Dobré úmysly. Těmi je, jak říkávají babičky, dlážděna cesta do pekel.

Chcete protiamerický válečný film? Pusťte si Zelenou zónu od Greengrase. Chcete proamerický válečný film? Sáhněte po Zachraňte vojína Ryana od Spielberga (a pak popřemýšlejte nad nestranností Matta Damona). Nejde o náboženství, nejde o rasismus, ale o staré dobré zabíjení, se kterým veřejnost nesouhlasí. V čem je ale potom tenhle biják jiný než libovolná stathamovka?

Americký sniper není propaganda, je to jen film o člověku, který bránil to, o čem si myslel, že je správné. Jde o povedený snímek, ne proto, co hlásá, ale proto, jak je natočený. Celkově 7/10 a to hlavně kvůli nechuti vůči americké politice, kterou paradoxně téměř nezastupuje. Yes, sir.

Info

Americký sniper / American Sniper
Režie: Clint Eastwood, 2014
www.americansnipermovie.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace