Články / Offtopic / / Komix

Punk, móda a poklady na dně šuplíku

Punk, móda a poklady na dně šuplíku

Matouš Hrdina | Články / Offtopic / / Komix | 18.01.2015

Většina knih, filmů, komiksů a taky oblečení postupem času vyjde z módy, stejně jako jejich autoři. Možná je v tom skryta právě ta vlastnost, která odlišuje průměr od geniality. Propadlišti dějin se vyhnou jen tvůrci, kteří dokáží znovu a znovu vynalézat sami sebe, nebo naopak ti, jejichž dílo se vymkne době vzniku a stane se nadčasovým sdělením s univerzální platností. Alan Moore v sobě dokáže kombinovat oba přístupy a je to vidět i na jeho nejnovějším komiksu Fashion Beast.

Tedy, s tím autorstvím je to trochu složitější. Moorea v roce 1985 oslovil guru britské popkultury Malcolm McLaren s nápadem na filmovou adaptaci příběhu o krásce a zvířeti. Výsledkem byl scénář, na jehož realizaci nikdy nedošlo a další tři dekády chytal prach v šuplíku. Loni se ho vydavatelství Avatar Press rozhodlo přepracovat na desetidílnou komiksovou minisérii, která letos na podzim vyšla v sebrané edici. Adaptace Mooreova scénáře se ujal jeho tradiční spolupracovník Antony Johnston spolu s kreslířem Facundem Perciou. Co tedy ze třicet let starého koktejlu zapomenutých nápadů vzešlo? Skvěle napsaný příběh, na kterém je i přes jednoduchou filmovou linku vidět všechny znaky Mooreova vrcholného období poloviny 80. let.

Doll, holka s nevyjasněnou genderovou identitou, přijde o práci šatnářky a zkusí štěstí v konkurzu na modelky pro legendární módní salon Celestine. Jeho tajemný šéf si ji vybere jako svou superstar a ze sebestředné Doll se stává celebrita. A to je jen začátek. Pan Celestine je geniální šílenec přesvědčený o vlastní ošklivosti a všechen čas tráví v zatemněné místnosti vykládáním tarotových karet. Jeho mladý designér Jonni je zase nespokojen se zatuchlými představami o módě a inspiraci čerpá raději ze stylu pouličních subkultur. V pozadí toho všeho začíná jaderná zima, davy chudáků protestují v ulicích a muži jsou odváděni do neurčité války.

Johnstonovi se ve Fashion Beast podařilo výborně zkombinovat komiksové vyprávění s filmovými postupy. Skvělé Mooreovy dialogy jsou tak střídány „němými“ scénami, které pozorujeme z pohledu neviditelné kroužící kamery, přímočarost filmového příběhu (nezvyklá ve srovnání s autorovou obvyklou hloubkou a mnohovrstevnatostí) je vyvážena dělením do postupně gradujících kapitol. Lehkou vadou na kráse je snad jen Perciova kresba: technicky precizní, ale vzhledem k tématu trochu nevýrazná a nepříliš originální.

Ve Fashion Beast rezonují motivy známé z legendárních komiksů Watchmen a V jako Vendetta, na kterých Moore v 80. letech pracoval. Strach z jaderné války a fašismu, odkazy na viktoriánskou epochu, punk a vzpoura proti autoritám, sociální kolaps a všeprostupující deka thatcherovské Anglie. Možná právě proto je Fashion Beast i přes třicetileté stáří tak atraktivní – doba začíná nabírat podobné rysy, utahování opasků jde ruku v ruce s dekadentním luxusem a ulice nachází autenticitu a styl tam, kam lze z přehlídkových mol jen těžko dohlédnout. Jak říká jedna z hlavních postav, je to sice ohraná písnička, ale jako všechny ohrané písničky je i staré oblečení každým dnem víc a víc případnější.

Info

Allan Moore, Malcolm McLaren, Antony Johnston, Facundo Percio – Fashion Beast (Avatar Press, 2013)
www.avatarpress.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šíleně smutná princezna (Wonder Woman: Mrtvá země)

3DDI3 15.05.2021

Edice Black Label, která na zavedené superhrdiny nahlíží novým (dospělejším) způsobem, byl od DC geniální tah.

Prachy je to slovo nejkrásnější (Showman Killer)

3DDI3 04.05.2021

Kdysi dávno v jedné předaleké galaxii... Mocichtivý stařec vytvořil dítě z DNA surového zabijáka a matky s nulovou mentální aktivitou.

Zlí elfové na Manhattanu (Válka říší)

3DDI3 24.04.2021

Vydavatelství Crew vyslyšelo volání fanoušků po vydávání velkých marvelovských událostí, které spojují vícero super hrdinských příběhů v jeden celek.

Mít z něčeho Nervy není konec světa

Martin Šinkovský 18.04.2021

Nervy mají ambici stát se jednou z nejdůležitějších knížek, kterou si dospívající přečtou.

Depresivní danse macabre v rytmu hodin domácí výroby – Brloh

Martin Šinkovský 11.04.2021

Zatímco finské thrillery zaplnily police knihkupectví a temné televizní seriály zhusta okupují obrazovky, u komiksů je průnik finských nájezdníků zatím skromný.

Vymývání mozků a ideje vedoucí ke zkáze (Čertův rypák a Tulipánek)

Martin Šinkovský 31.03.2021

Příběhy Čertův rypák a Tulipánek na sebe nijak nenavazují, přesto spolu ladí prostředím i některými tématy.

Táta míchá kartami… (Masasumi Kakizaki a Zelená krev)

3DDI3 28.03.2021

Série, jakkoliv poctivě vyprávěná, působí jako seriálový Deadwood přetřený japonským nátěrem. Nic extra originálního se v ní neděje, zato v ní není nouze o akci a nádherné obrazy.

Galactus symbolický (Silver Surfer: Podobenství)

3DDI3 17.03.2021

Hlavním tahákem díla je bezpochyby Moebiova kresba. Sám Giraud přiznal, že kresba Silver Surfera pro něj byla velkou výzvou.

Czech Control (Sebevražedný oddíl: Výchova a trest)

3DDI3 07.02.2021

Místo vězení nebo pobytu v Arkhamském ústavu musí bojovat proti obřím monstrům nebo anarchistům. To vše nyní pod kontrolou talentovaného českého scenáristy Aleše Kota.

Božské tělo (Wonder Woman: Tělo)

3DDI3 30.01.2021

Naivní a mizerně zrežírovaný příběh plný nelogických zvratů a děsivých poselství mohl naznačovat, že komiksový předobraz taky za moc nestojí. Není to tak.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace