Ondřej Oharek | Články / Reporty | 02.08.2022
Shluk lidí prochází Havlíčkovou ulicí a já se jím proplétám s jasným cílem v podobě kina Hvězda. Évonprs deníky (2021), tak se jmenuje film dvojice Maureen Fazendeiro a Miguel Gomes, který se odehrává za pandemického léta. Obávám se ponoru do duší a mezilidských vztahů, jak to bývá u děl s podobným námětem časté. Jenomže portugalský snímek je jiný. Je o radosti z hudby, o stavbě motýlí voliéry, o sladkosti ovoce v zahradě, o kterou se trio hlavních hrdinů stará. Osvěžující je hlavně struktura, příběh se odehrává ve dvaadvaceti dnech vyprávěných pozpátku. O čem je děj, se vyjevuje postupně, hlavní je však radost z léta i z uměleckého experimentování.
Sály jsou zaplněné, ani život v ulicích neslábne. „Děkujeme, my si teď půjdem odpočinout, ale večer tu zase budem,“ oznamuje muž s kytarou nadšenému davu. Spontánní koncert právě skončil. Oficiální program představuje jen zlomek toho, čím akce žije.
Masterclass nabízejí příležitost nahlédnout do myšlenek a postupů tvůrce. Na té, kterou má host letošní Filmovky, oceňovaný turecký režisér Semih Kaplanoğlu, panuje komorní atmosféra. Vypráví se o podrobném průzkumu lokací, padá spousta dotazů od diváků. Radost ze setkání je vidět nejen na jejich, ale i na umělcově tváři.
Ve Smetanových sadech se mezitím odehrává souboj mezi programovými stany. „Začneme regionální rubrikou, Strach a hnus v Uherském Hradišti,“ hlásí na podiu Vít Schmarc při talk show populárního podcastu Čelisti. Počet diváků v Literárním stanu, kde Linda Bartošová představuje svoji knihu Novinářky, není o moc menší. A do toho se v Respekt stanu koná představení dokumentu o omezování folkloru komunistickým režimem. Návštěvníky nepostrádá, kromě pamětníků jsou tu i zástupci mladé generace. Setkání pro Filmovku zcela příznačné.
Bezejmenná hlavní hrdinka snímku Štěstí (režie Askar Uzabayev, 2022) má vše – manžela, dceru, která se bude brzy vdávat, a úspěšnou kariéru, živí se totiž jako propagátorka zkrášlovacího krému. Ten sice skryje stopy stáří, ale podlitiny a rány pod ním prosvítají. Kazašský hit Berlinale je obžalobou státního systému, justice a kultury, ve které je normální, že muž se po nocích opíjí a znásilňuje svoji ženu. Vizuál letošního ročníku odkazuje na to, že se filmy člověka dotýkají, v tomto případě nejde o dotyky, ale o facky a rány. Důležitý snímek, jehož zařazení do sekce Východní přísliby bylo výborným tahem.
Letní filmová škola
29. 7. – 4. 8. 2022 Uherské Hradiště
foto © Anna-Marie Křížová
Dominik Polívka 06.02.2023
Snaživé promo na sociálních sítích ale s nízkou účastí nic nesvedlo, taky nebylo poznat, kdo přišel kvůli Bonnetovi a kdo se tu ocitl náhodou.
Kyril Bouda 26.01.2023
Cesta k víře není jednoduchá, devítihodinový trip napříč tuzemskými drahami i silnicemi je dobrodružstvím svého druhu.
redakce 23.01.2023
První dojmy od zástupců redakce a dalších kolegů či přátel najdete níže, podrobnější report čekejte v březnovém čísle Full Moonu.
Minka Dočkalová 14.01.2023
Dvě originální brněnské galerie si na stejný čas připravily otevření výstav, přičemž obě měly jednoznačně co nabídnout.
Jiří Přivřel 13.12.2022
Vídeňská Albertina Modern vystavuje abstraktní expresionismus. Od Jacksona Pollocka k Marii Lassnig.
David Stoklas 12.12.2022
Vzhledem k úpěnlivosti, s jakou Porridge Radio podávali emotivně náročné písně, v nás museli něco zanechat – třeba otevřené rány.
Václav Valtr 10.12.2022
Když se vepředu utvořil kotel, utrousil: „Pamatujte si, když někdo spadne, tak mu pomozte vstát, když to neuděláte, jste pěkný hovada.“
Aneta Kohoutová, Šimon Macek 07.12.2022
Ty čtyři dny pod střechou Konviktu ve mně vyvolaly hluboký pocit mentální závratě. Stav, ve kterém se podpisu na smlouvě s ďáblem rovná náš tichý souhlas se stavem věcí současných.
Jiří Procházka 07.12.2022
Swans mají rozpracovaný nový materiál, který začátkem roku vyšel ve strohých demoverzích na fundraisingovém albu Is There Really a Mind? Co z něj Gira zahrál?
Jiří Přivřel 05.12.2022
Bouřlivě přijatý návrat ztraceného Syna.